De Eerste Kamer zoekt een Juridisch adviseur




Functie-omschrijving

Binnen de Eerste Kamerorganisatie, de griffie, is de laatste jaren meer behoefte aan juridische ondersteuning en validatie ontstaan. Dit is te zien aan het aantal vragen dat toeneemt en aan de stijging van juridische kosten. Als juridisch adviseur bij de Eerste Kamer zorg je dat de organisatie in de uitvoering voldoet aan de geldende wet- en regelgeving én beheers je juridische risico's. Je werkt op een unieke positie in het Nederlandse Staatsbestel en bent een ervaren en onmisbare schakel in de juridische kaders.

Advies en ondersteuning

De Eerste Kamer krijgt te maken met verschillende terreinen van het recht. Als juridisch adviseur bij de Eerste Kamer werk je mee aan de meest uiteenlopende juridische terreinen. Zo denk je onder andere mee en adviseer je over privaatrechtelijke, bestuursrechtelijke, politiek-juridische en algemeen bestuurlijke juridische vraagstukken. Daarnaast zijn er verschillende wetten die voorheen niet van toepassing waren op de Eerste Kamer, die dat nu wel zijn of worden. Denk hierbij aan de Wet open overheid (Woo). Over je werk leg je verantwoording af aan de directeur Organisatie. De coördinatie van de juridische werkzaamheden wordt door de strategisch juridisch raadsadviseur van de Eerste Kamer gedaan.

Verder ben je bezig met het:

  • adviseren van de voorzitter, het college van voorzitters en ondervoorzitters, het managementteam, diensthoofden en de coördinatoren binnen de bedrijfsvoering van de griffie
  • signaleren en analyseren van ontwikkelingen op het juridische werkterrein
  • vertalen van de strategie van de Eerste Kamer naar beleidskaders op juridisch gebied
  • behandelen van juridische vraagstukken en onder andere Woo-verzoeken
  • deelnemen aan juridische trajecten binnen de Eerste Kamer
  • vertegenwoordigen van de Eerste Kamer in juridische procedures en bij overleggen met externe instanties en organisaties over juridische beleidsvraagstukken

Functie-eisen

Omdat je samenwerkt met veel verschillende collega's, heb je een goed gevoel voor bestuurlijke en politieke verhoudingen. Als je om een advies gevraagd wordt, krijgt 'de klant' een onderbouwd verhaal. In zo'n situatie zet jij je analytische vaardigheden in en weet je snel tot de kern te komen. Je bent oplossingsgericht, creatief en hebt overtuigingskracht. Je neemt mensen mee in jouw adviezen en weet deze sterk te onderbouwen. Verder heb je:

  • een wo-diploma in een juridisch vakgebied
  • ruime ervaring als juridisch adviseur, bij voorkeur bij de overheid of een vergelijkbare organisatie en op het terrein van openbaarheidswetgeving
  • kennis van het juridische werkveld van de Eerste Kamer en een sterk ontwikkelde juridische antenne

Arbeidsvoorwaarden

  • Salaris­niveau: schaal 12, schaal 13
  • Maand­salaris: Min €4.278 - Max. €7.094 (bruto)
  • Dienst­verband: Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
  • Contract­duur: 1 jaar
  • Minimaal aantal uren per week: 36
  • Maximaal aantal uren per week: 36

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je brutojaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.


Bijzonderheden

  • We geven je graag een goed en compleet beeld van de functie, jouw collega's én de context van onze organisatie. Daarom organiseren we twee gesprekken op kantoor. Daarin gaan teamgenoten, het MT en HR het gesprek met je aan en kan je zelf de sfeer proeven.
  • Vanzelfsprekend hopen wij van onze kant ook een zo compleet mogelijk beeld van jou te krijgen. Een assessment en referentiecheck (zowel online als telefonisch) maken in dat kader onderdeel uit van de selectieprocedure.
  • De invulling van de functie vraagt op gezette tijden om enige flexibiliteit. Het werk binnen de Eerste Kamer vindt regelmatig buiten kantoortijden plaats en soms is jouw aanwezigheid daarin gewenst.
  • Omgekeerd kun je óók van onze kant flexibiliteit verwachten bij het inrichten van jouw werk-privébalans. Zo is het binnen de organisatie bijvoorbeeld normaal om deels vanuit huis te werken.
  • Heb je vragen over de functie? Neem dan contact op met Jan Punt, Strategisch Juridisch Adviseur, via 06-11750415
  • Heb je vragen over de procedure? Neem dan contact op met Roel Joosten, HR adviseur, via 06-11750372
  • Solliciteren? Je kunt reageren tot en met 31 mei 2024 via sollicitaties.eerstekamer@rijksoverheid.nl.