Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement van 24 maart 2009 over het voorstel voor een richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijnen 92/79/EEG, 92/80/EEG en 95/59/EG wat betreft de structuur en de tarieven van de accijns op tabaksfabrikaten (COM(2008)0459 – C6-0311/2008 – 2008/0150(CNS))
(Raadplegingsprocedure)
Het Europees Parlement
,
– gezien het voorstel van de Commissie aan de Raad (COM(2008)0459),
– gelet op artikel 93 van het EGVerdrag, op grond waarvan het Parlement door de Raad is geraadpleegd (C6-0311/2008),
– gelet op artikel 51 van zijn Reglement,
– gezien het verslag van de Commissie economische en monetaire zaken (A6-0121/2009),
1. hecht zijn goedkeuring aan het Commissievoorstel, als geamendeerd door het Parlement;
2. verzoekt de Commissie haar voorstel krachtens artikel 250, lid 2, van het EG-Verdrag dienovereenkomstig te wijzigen;
3. verzoekt de Raad, wanneer deze voornemens is af te wijken van de door het Parlement goedgekeurde tekst, het Parlement hiervan op de hoogte te stellen;
4. wenst opnieuw te worden geraadpleegd ingeval de Raad voornemens is ingrijpende wijzigingen aan te brengen in het voorstel van de Commissie;
5. verzoekt zijn Voorzitter het standpunt van het Parlement te doen toekomen aan de Raad en de Commissie.
Door de Commissie voorgestelde tekst
Amendement
Amendement 1 Voorstel voor een richtlijn – wijzigingsbesluit Overweging 2
(2) Ter wille van de goede werking van de interne markt en een hoog niveau van gezondheidsbescherming, zoals vereist bij artikel 152 van het EG–Verdrag, en rekening houdende met het feit dat de Gemeenschap partij is bij de kaderovereenkomst van de Wereldgezondheidsorganisatie voor de bestrijding van tabaksgebruik, moeten verschillende wijzigingen worden aangebracht. Hierbij moet
de bestaande situatie voor de verschillende tabaksproducten in acht worden genomen.
(2) Ter wille van de goede werking van de interne markt en een hoog niveau van gezondheidsbescherming, zoals vereist bij artikel 152 van het EG-Verdrag, en rekening houdende met het feit dat de Gemeenschap partij is bij de kaderovereenkomst van de Wereldgezondheidsorganisatie voor de bestrijding van tabaksgebruik, moeten verschillende wijzigingen worden aangebracht. Hierbij moeten in voorkomend geval het rookverbod, alsmede
de bestaande situatie voor de verschillende tabaksproducten in acht worden genomen, waarbij de wijzigingen het verbod op tabaksreclame en het starten van onderwijscampagnes moeten aanvullen
. Tevens moet rekening worden gehouden met de noodzaak van het bestrijden van smokkel vanuit derde landen en van de georganiseerde misdaad, alsmede met de vaststelling en uitbreiding van de Schengenzone.
Amendement 2 Voorstel voor een richtlijn – wijzigingsbesluit Overweging 3
(3) Wat sigaretten betreft, moet de regeling worden vereenvoudigd om een neutraal mededingingsklimaat voor de fabrikanten te scheppen, de fragmentering van de tabaksmarkten terug te dringen en
meer gewicht te geven aan gezondheidsdoelstellingen. Te dien einde moet het concept van de meest gevraagde prijsklasse worden vervangen. Het ad-valorem minimum dient te
worden gerelateerd aan
de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs en het nominale minimum moet van toepassing worden op alle sigaretten. Om dezelfde redenen moet de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs ook
dienen als maatstaf voor het bepalen van het aandeel van het specifieke accijnsrecht in de totale belastingdruk.
(3) Wat sigaretten betreft, moet de regeling worden vereenvoudigd om een neutraal mededingingsklimaat voor de fabrikanten te scheppen, de fragmentering van de tabaksmarkten terug te dringen, een gelijke behandeling van alle lidstaten en de tabaksproducenten en de tabaksindustrie in de EU te waarborgen,
meer gewicht te geven aan gezondheidsdoelstellingen en macro-economische doelstellingen na te streven, zoals een lage inflatie, in het licht van de uitbreiding van de eurozone en de convergentie van de prijzen
. Te dien einde moet het concept van de meest gevraagde prijsklasse worden vervangen; het vereiste van minimumaccijnzen voor alle tabaksproducten in alle lidstaten moet, met ingang van 1 januari 2012, slechts
worden uitgedrukt als een specifieke component die wordt geheven op elke eenheid tabak.
De gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs moet slechts
dienen als maatstaf voor het bepalen van het aandeel van het specifieke accijnsrecht in de totale belastingdruk. Lidstaten met een hoog accijnsniveau voor tabaksproducten moeten een terughoudend beleid met betrekking tot de belastingverhoging voeren, rekening houdend met het belang van convergentie van de belastingniveaus binnen de interne markt.
Amendement 3 Voorstel voor een richtlijn – wijzigingsbesluit Overweging 5
(5) Wat tabak van fijne snede bestemd voor het rollen van sigaretten betreft, moeten de communautaire minima zodanig worden opgezet dat een vergelijkbaar effect wordt bereikt als bij sigaretten. Te dien einde moet worden bepaald dat de nationale belastingniveaus zowel
aan een minimum uitgedrukt als een percentage van de kleinhandelsprijs als aan een minimum uitgedrukt
als een vast bedrag moeten voldoen
.
(5) Wat tabak van fijne snede bestemd voor het rollen van sigaretten betreft, moeten de communautaire minima zodanig worden opgezet dat een vergelijkbaar effect wordt bereikt als bij sigaretten. Te dien einde moet worden bepaald dat de nationale belastingniveaus moeten voldoen
aan een minimum uitgedrukt als een vast bedrag dat met ingang van 1 januari 2012 op elke eenheid tabak wordt geheven
.
Amendement 7 Voorstel voor een richtlijn – wijzigingsbesluit Artikel 1 – punt 1 Richtlijn 92/79/EEG Artikel 2 – lid 1 − alinea 1
1. De lidstaten dragen er zorg voor dat de accijns (specifiek recht en ad-valorem recht) op sigaretten ten minste 57% van de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs van de verkochte sigaretten bedraagt. Ongeacht de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs mag deze accijns
niet minder dan 64 euro
per 1 000 sigaretten bedragen
.
1. De lidstaten dragen er zorg voor dat de accijns voor alle soorten sigaretten met ingang van 1 januari 2012
niet minder dan 64 EUR
per 1 000 sigaretten bedraagt.
De lidstaten die een accijns heffen van ten minste 101 euro per 1 000 sigaretten op basis van de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs, hoeven evenwel niet aan de in de eerste alinea genoemde 57%-norm te voldoen.
Amendement 8 Voorstel voor een richtlijn – wijzigingsbesluit Artikel 1 – punt 1 Richtlijn 92/79/EEG Artikel 2 – lid 2
2. De
lidstaten dragen er zorg voor dat de accijns (specifiek recht en ad-valorem recht)
op sigaretten met ingang van 1 januari 2014 ten minste 63% van de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs van de verkochte sigaretten bedraagt. Ongeacht de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs mag deze accijns
niet minder dan 90 euro
per 1 000 sigaretten bedragen
.
2. Alle
lidstaten dragen er zorg voor dat de accijns op alle categorieën
sigaretten met ingang van 1 januari 2014 niet minder dan 75 EUR
per 1 000 sigaretten bedraagt of 8 EUR meer dan het niveau op 1 januari 2010
.
De lidstaten die een accijns heffen van ten minste 122 euro per 1 000 sigaretten op basis van de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs, hoeven evenwel niet aan de in de eerste alinea genoemde 63%-norm te voldoen.
Amendement 9 Voorstel voor een richtlijn – wijzigingsbesluit Artikel 1 – punt 1 Richtlijn 92/79/EEG Artikel 2 – lid 3
3. De gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs wordt vastgesteld op 1 januari
van elk jaar aan de hand van de totale tot verbruik uitgeslagen hoeveelheden
en de prijzen inclusief alle belastingen voor
het jaar n-1.
3. De gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs wordt vastgesteld op 1 maart
van elk jaar aan de hand van de totale in de handel gebrachte hoeveelheid
en de prijzen inclusief alle belastingen in
het jaar n-1.
Amendement 10 Voorstel voor een richtlijn – wijzigingsbesluit Artikel 1 – punt 1 Richtlijn 92/79/EEG Artikel 2 – lid 5
5. De lidstaten verhogen geleidelijk de accijns om aan de in lid 2
genoemde minima op de in de leden 2 respectievelijk 4 genoemde datums
te voldoen.
5. De lidstaten verhogen geleidelijk de accijns om op 1 januari 2012
aan de in lid 1
genoemde minima te voldoen.
Lidstaten waar de accijns die op 1 januari 2009 van toepassing is voor enige kleinhandelsprijsklasse hoger is dan 64 EUR per 1 000 sigaretten, verlagen het niveau van hun accijns niet.
Amendement 11 Voorstel voor een richtlijn – wijzigingsbesluit Artikel 1 – punt 1 Richtlijn 92/79/EEG Artikel 2 – lid 6 – alinea 1 bis (nieuw)
De Commissie berekent en publiceert bij dezelfde gelegenheid, ter informatie, de EU-minimumprijs, uitgedrukt in euro of een andere nationale valuta, zijnde de som van de accijns- en btw-tarieven voor een theoretisch pakje sigaretten met een waarde van 0 EUR exclusief belastingen.
Amendement 12 Voorstel voor een richtlijn – wijzigingsbesluit Artikel 1 – punt 2 Richtlijn 92/79/EEG Artikel 2 bis
Artikel 2 bis wordt vervangen door:
Schrappen
"Artikel 2 bis
1.Wanneer de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs van sigaretten in een lidstaat verandert waardoor de accijns onder de in artikel 2, lid 1 respectievelijk lid 2, vastgestelde niveaus daalt, mag de betrokken lidstaat wachten met het aanpassen van de accijns tot uiterlijk 1 januari van het tweede jaar volgende op dat waarin de verandering zich heeft voorgedaan.
2.Wanneer een lidstaat het btw-tarief voor sigaretten verhoogt, mag de accijns worden verlaagd met een bedrag dat, uitgedrukt als percentage van de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs, gelijk is aan de verhoging van het btw-tarief, eveneens uitgedrukt als percentage van de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs, zelfs indien een dergelijke aanpassing tot gevolg heeft dat de accijns onder de in artikel 2, lid 1 respectievelijk lid 2, vastgestelde niveaus, uitgedrukt als percentage van de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs, daalt.
De lidstaat dient de accijns evenwel opnieuw te verhogen tot ten minste deze niveaus uiterlijk op 1 januari van het tweede jaar volgende op dat waarin hij werd verlaagd."
Amendement 13 Voorstel voor een richtlijn – wijzigingsbesluit Artikel 2 – punt 1 Richtlijn 92/80/EEG Artikel 3 – lid 1 – alinea's 8 en 9
Met ingang van 1 januari 2010
passen de lidstaten een accijns toe op rooktabak van fijne snede bestemd voor het rollen van sigaretten van ten minste 38% van de kleinhandelsprijs, inclusief alle belastingen, en van ten minste 43 euro per kilogram
.
Met ingang van 1 januari 2014
passen de lidstaten een accijns toe op rooktabak van fijne snede bestemd voor het rollen van sigaretten van ten minste 50 EUR per kilogram of 6% meer dan het niveau per kilogram van 1 januari 2012
.
Met ingang van 1 januari 2014
passen de lidstaten een accijns toe op rooktabak van fijne snede bestemd voor het rollen van sigaretten van ten minste 42% van de kleinhandelsprijs, inclusief alle belastingen, en van ten minste 60 euro per kilogram
.
Met ingang van 1 januari 2012
passen de lidstaten een accijns toe op rooktabak van fijne snede bestemd voor het rollen van sigaretten van ten minste 43 EUR per kilogram of 20% meer dan het niveau per kilogram van 1 januari 2010
.
Amendement 14 Voorstel voor een richtlijn – wijzigingsbesluit Artikel 2 – punt 1 Richtlijn 92/80/EEG Artikel 3 – lid 1 – alinea's 10 en 11
De lidstaten verhogen de accijns geleidelijk om op 1 januari 2014 het niveau van de in de negende alinea vastgestelde
nieuwe minima te bereiken.
De lidstaten verhogen de accijns geleidelijk om op 1 januari 2014 het niveau van die
nieuwe minima te bereiken.
Met ingang van 1 januari 2010
is de accijns, uitgedrukt als een percentage,
als een bedrag per kilogram of per aantal stuks, ten minste gelijk aan:
Met ingang van 1 januari 2012
is de accijns, uitgedrukt als een bedrag per kilogram of per aantal stuks, ten minste gelijk aan:
(a) in het geval van sigaren of cigarillo's, 5% van de kleinhandelsprijs, inclusief alle belastingen, of
12 euro
per 1 000 stuks of per kilogram;
(a) in het geval van sigaren of cigarillo's 12 EUR
per 1 000 stuks of per kilogram;
(b) in het geval van andere rooktabak dan rooktabak van fijne snede bestemd voor het rollen van sigaretten, 20% van de kleinhandelsprijs, inclusief alle belastingen, of
22 euro
per kilogram.
(b) in het geval van andere rooktabak dan rooktabak van fijne snede bestemd voor het rollen van sigaretten, 22 EUR
per kilogram.
Amendement 15 Voorstel voor een richtlijn – wijzigingsbesluit Artikel 3 – punt 4 bis (nieuw) Richtlijn 95/59/EG Artikel 9 – lid 1 – alinea 3
4 bis)In artikel 9, lid 1, wordt de derde alinea vervangen door:
"Het bepaalde in het tweede lid mag echter geen beletsel vormen voor de toepassing van de wettelijke regelingen van de lidstaten inzake prijzencontrole, de inachtneming van de vastgestelde prijzen of de toepassing door de bevoegde instantie van een lidstaat van passende maatregelen inzake drempelprijzen voor alle tabaksproducten in het kader van het volksgezondheidsbeleid van die lidstaat, teneinde het tabaksverbruik, met name onder jongeren, tegen te gaan, voor zover deze verenigbaar zijn met de communautaire voorschriften."
Amendement 16 Voorstel voor een richtlijn – wijzigingsbesluit Artikel 3 – punt 5 Richtlijn 95/59/EG Artikel 16 – lid 1
1. Het specifieke deel van de accijns mag niet lager zijn dan 10% noch hoger dan 75%
van de totale belastingdruk die resulteert uit de samentelling van:
1.
Het specifieke deel van de accijns mag met ingang van 1 januari 2012
niet lager zijn dan 10% noch hoger dan 55%
van de totale belastingdruk die resulteert uit de samentelling van:
(a) de specifieke accijns;
(a) de specifieke accijns;
(b) de proportionele accijns en de btw die worden geheven op de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs.
(b) de proportionele accijns en de btw die worden geheven op de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs.
De gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs wordt vastgesteld op 1 januari
van elk jaar aan de hand van de totale tot verbruik uitgeslagen hoeveelheden en de prijzen inclusief alle belastingen voor
het jaar n-1.
De gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs wordt vastgesteld op 1 maart
van elk jaar aan de hand van de totale tot verbruik uitgeslagen hoeveelheden en de prijzen inclusief alle belastingen in
het jaar n-1.
1 bis.Het specifieke deel van de accijns mag met ingang van 1 januari 2014 niet lager zijn dan 10% noch hoger dan 60% van de totale belastingdruk die resulteert uit de samentelling van:
(a) de specifieke accijns; en
(b) de proportionele accijns en de btw die worden geheven op de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs.
De gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs wordt vastgesteld op 1 maart van elk jaar aan de hand van de totale tot verbruik uitgeslagen hoeveelheden en de prijzen inclusief alle belastingen in het jaar n-1.