Index 
 Vorige 
 Volgende 
 Volledige tekst 
Procedure : 2008/0263(COD)
Stadium plenaire behandeling
Documentencyclus : A7-0211/2010

Ingediende teksten :

A7-0211/2010

Debatten :

PV 05/07/2010 - 16
CRE 05/07/2010 - 16

Stemmingen :

PV 06/07/2010 - 6.11
Stemverklaringen

Aangenomen teksten :

P7_TA(2010)0258

Aangenomen teksten
PDF 226kWORD 49k
Dinsdag 6 juli 2010 - Straatsburg
Intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen ***II
P7_TA(2010)0258A7-0211/2010
Resolutie
 Bijlage

Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement van 6 juli 2010 betreffende het standpunt van de Raad in eerste lezing met het oog op de vaststelling van een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen (06103/4/2010 – C7-0119/2010 – 2008/0263(COD))

(Gewone wetgevingsprocedure: tweede lezing)

Het Europees Parlement,

–  gezien het standpunt van de Raad in eerste lezing (06103/4/2010 – C7-0119/2010),

–  gezien het voorstel van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad (COM(2008)0887),

–  gelet op artikel 251, lid 2, en artikel 71, lid 1, van het EG-Verdrag, op grond waarvan het voorstel door de Commissie bij het Parlement is ingediend (C6-0512/2008),

–  gezien de mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad getiteld „Gevolgen van de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon voor de lopende interinstitutionele besluitvormingsprocedures” (COM(2009)0665),

–  gelet op artikel 294, lid 7, en artikel 91, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

–  gelet op zijn standpunt in eerste lezing(1),

–  gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité van 13 mei 2009(2),

–  na raadpleging van het Comité van de Regio's,

–  gelet op de artikelen 70 en 72 van zijn Reglement,

–  gezien de aanbeveling voor de tweede lezing van de Commissie vervoer en toerisme (A7-0211/2010),

1.  hecht zijn goedkeuring aan het standpunt van de Raad;

2.  hecht zijn goedkeuring aan de gemeenschappelijke verklaring van het Parlement, de Raad en de Commissie die als bijlage bij de onderhavige resolutie is gevoegd;

3.  neemt kennis van de verklaringen van de Commissie die als bijlage bij deze resolutie zijn gevoegd;

4.  constateert dat het besluit is vastgesteld overeenkomstig het standpunt van de Raad;

5.  verzoekt zijn Voorzitter het besluit samen met de voorzitter van de Raad overeenkomstig artikel 297, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, te ondertekenen;

6.  verzoekt zijn secretaris-generaal het besluit te ondertekenen nadat is nagegaan of alle procedures naar behoren zijn uitgevoerd en, samen met de secretaris-generaal van de Raad, zorg te dragen voor publicatie ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie;

7.  verzoekt zijn Voorzitter het standpunt van het Parlement te doen toekomen aan de Raad en aan de Commissie, alsmede aan de nationale parlementen.

(1) Aangenomen teksten, 23.4.2009, P6_TA(2009)0283.
(2) PB C 277 van 17.11.2009, blz. 85.


BIJLAGE

Verklaringen

betreffende Richtlijn 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2010 betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen

Verklaring van het Europees Parlement, de raad en de Commissie betreffende artikel 290 van het VWEU

„Het Europees Parlement, de Raad en de Commissie verklaren dat de bepalingen van deze richtlijn geen afbreuk doen aan enig toekomstig standpunt van de instellingen wat de tenuitvoerlegging betreft van artikel 290 van het VWEU of van afzonderlijke wetgevingshandelingen die dergelijke bepalingen bevatten.”

Verklaring van de Commissie over het uitvoeren van prioritaire acties omtrent intelligente vervoerssystemen (ITS)

„1.  Artikel 6, lid 2, van de tekst van het standpunt van de Raad in eerste lezing luidt als volgt:

2.  De Commissie streeft ernaar uiterlijk (1)...* specificaties voor een of meer prioritaire acties vast te stellen.

Uiterlijk 12 maanden na de vaststelling van de benodigde specificaties voor een prioritaire actie dient de Commissie in voorkomend geval − na het uitvoeren van een effectbeoordeling met kostenbatenanalyse − conform artikel 294 VWEU bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in voor het uitvoeren van die prioritaire actie.

2.  Op basis van de op dit moment beschikbare informatie is de Commissie van mening dat voor het vaststellen van de noodzakelijke specificaties voor de in artikel 3 genoemde prioritaire acties, aan het volgende indicatieve tijdschema kan worden gedacht:

Specificaties voor:

Uiterlijk eind:

verlening voor de gehele EU van multimodale reisinformatiediensten volgens de nadere bepalingen in artikel 3, onder a)

2014

verlening voor de gehele EU van realtimeverkeersinformatiediensten volgens de nadere bepalingen in artikel 3, onder b)

2013

gegevens en procedures voor de verlening, indien mogelijk, van minimale universele verkeersinformatie in verband met de veiligheid op de weg die kosteloos is voor de gebruikers, volgens de nadere bepalingen in artikel 3, onder c)

2012

geharmoniseerde invoering in de gehele EU van een interoperabele eCall, volgens de nadere bepalingen in artikel 3, onder d)

2012

invoering van informatiediensten betreffende veilige en beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen, volgens de nadere bepalingen in artikel 3, onder e)

2012

invoering van informatiediensten betreffende veilige en beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen, volgens de nadere bepalingen in artikel 3, onder f)

2013

Tabel 1: Indicatief tijdschema voor het vaststellen van specificaties voor prioritaire acties

Voor dit tijdschema is ervan uitgegaan dat het EP en de Raad spoedig tot een akkoord in tweede lezing over de ITS-richtlijn komen, begin 2010.„

Verklaring van de Commissie over aansprakelijkheid

„De invoering en het gebruik van ITS-toepassingen en -diensten kan aanleiding geven tot een aantal aansprakelijkheidsvraagstukken die een grootschalige marktintroductie van een aantal ITS-diensten ernstig in de weg kunnen staan. Het vinden van oplossingen voor deze problemen vormt een van de prioritaire acties die de Commissie in haar actieplan betreffende ITS voorstelt.

De Commissie zal, met inachtneming van bestaande nationale en communautaire aansprakelijkheidswetgeving, en in het bijzonder Richtlijn 1999/34/EG, nauwlettend toezien op de ontwikkelingen in de lidstaten met betrekking tot de invoering en het gebruik van ITS-toepassingen en -diensten. Indien nodig en wenselijk zal de Commissie richtsnoeren aangaande aansprakelijkheid opstellen, waarin met name de verplichtingen van de belanghebbende partijen inzake de invoering en het gebruik van ITS-toepassingen en -diensten in detail worden beschreven.„

Verklaring van de Commissie betreffende de kennisgeving van gedelegeerde handelingen

„De Europese Commissie neemt er akte van dat, met uitzondering van de gevallen waarin de wetgevingshandeling voorziet in een urgentieprocedure, het Europees Parlement en de Raad ervan uitgaan dat bij de kennisgeving met betrekking tot gedelegeerde handelingen rekening wordt gehouden met de periodes van reces van de instellingen (winter, zomer en Europese verkiezingen) teneinde te waarborgen dat het Europees Parlement en de Raad in staat zijn hun prerogatieven uit te oefenen binnen de termijnen die zijn vastgesteld in de desbetreffende wetgevingshandelingen, en zij is bereid om dienovereenkomstig te handelen.”

(1)* PB: gelieve de datum: dertig maanden na de inwerkingtreding van deze richtlijn in te vullen.

Juridische mededeling - Privacybeleid