Index 
 Vorige 
 Volgende 
 Volledige tekst 
Door het Parlement aangenomen teksten
DOC 144k
Dinsdag 14 maart 2006 - Straatsburg Definitieve uitgave
Instrument voor snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties *
P6_TA(2006)0075 A6-0027/2006

Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement over het voorstel voor een verordening van de Raad tot instelling van een instrument voor snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties (COM(2005)0113 – C6-0181/2005 – 2005/0052(CNS))

(Raadplegingsprocedure)

Het Europees Parlement ,

–   gezien het voorstel van de Commissie aan de Raad (COM(2005)0113)(1) ,

–   gelet op artikel 308 van het EG-Verdrag en artikel 203 van het Euratom-Verdrag, op grond waarvan het Parlement door de Raad is geraadpleegd (C6-0181/2005),

–   gezien het advies van de Commissie juridische zaken inzake de voorgestelde rechtsgrondslag,

–   gelet op de artikelen 51 en 35 van zijn Reglement,

–   gezien het verslag van de Commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid en de adviezen van de Begrotingscommissie en de Commissie burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken (A6-0027/2006),

1.   hecht zijn goedkeuring aan het Commissievoorstel, als geamendeerd door het Parlement;

2.   wijst erop dat de in het voorstel voor een verordening genoemde kredieten van louter indicatieve aard zijn totdat er een akkoord is bereikt over de financiële vooruitzichten voor de periode 2007 en de daarop volgende jaren;

3.   verzoekt de Commissie, zodra een akkoord is bereikt over de nieuwe financiële vooruitzichten, de in het voorstel voor een verordening genoemde bedragen te bevestigen of, in voorkomend geval, aangepaste bedragen aan het Europees Parlement en de Raad ter goedkeuring voor te leggen en er daarbij voor te zorgen dat deze bedragen verenigbaar zijn met de geldende maxima;

4.   verzoekt de Commissie haar voorstel krachtens artikel 250, lid 2 van het EG-Verdrag en artikel 119, tweede alinea van het Euratom-Verdrag dienovereenkomstig te wijzigen;

5.   verzoekt de Raad, wanneer deze voornemens is af te wijken van de door het Parlement goedgekeurde tekst, het Parlement hiervan op de hoogte te stellen;

6.   wenst opnieuw te worden geraadpleegd ingeval de Raad voornemens is ingrijpende wijzigingen aan te brengen in het voorstel van de Commissie;

7.   verzoekt de Raad en de Commissie dit standpunt te beschouwen als zijn eerste lezing in het kader van de medebeslissingsprocedure uit hoofde van de gewijzigde rechtsgrondslag;

8.   verzoekt zijn Voorzitter het standpunt van het Parlement te doen toekomen aan de Raad en de Commissie.

Door de Commissie voorgestelde tekst   Amendementen van het Parlement
Amendement 1
Titel
Voorstel voor een VERORDENING VAN DE RAAD tot instelling van een Instrument voor snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot instelling van een Instrument voor preventie, snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties
(Dit amendement geldt voor de gehele tekst, telkens wanneer er sprake is van snelle respons en paraatheid).
Amendement 2
Visum 1
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 308 ,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 175 , lid 1 ,
Amendement 3
Visum 2
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name op artikel 203,
Schrappen
Amendement 4
Overweging 1
(1)  Volgens artikel 3, lid 1, onder u), van het EG-Verdrag omvat het optreden van de Gemeenschap maatregelen op het gebied van civiele bescherming.
(1)  Ernstige noodsituaties kunnen ingrijpende gevolgen hebben voor zowel de volksgezondheid als het milieu. Uit hoofde van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap bestaat een rechtsgrondslag die zowel het milieu als de bescherming van de volksgezondheid omvat - artikel 175, lid 1 - en waarop dit instrument derhalve moet worden gebaseerd.
Amendement 5
Overweging 2
(2)  Daartoe is een communautair mechanisme voor de coördinatie van interventies op het gebied van civiele bescherming in noodsituaties ingesteld bij Beschikking 2001/792/EG, Euratom van de Raad.
(2)  Een communautair mechanisme voor de coördinatie van interventies op het gebied van civiele bescherming in noodsituaties is ingesteld bij Beschikking 2001/792/EG, Euratom van de Raad.
Amendement 6
Overweging 2 bis (nieuw)
(2 bis) Klimaatverandering heeft een aanzienlijke negatieve uitwerking op milieu, economie en samenleving, met mogelijk catastrofale gevolgen. De economische verliezen als gevolg van met het weer samenhangende natuurrampen zijn het afgelopen decennium in vergelijking met de jaren '60 met een factor zes toegenomen.
Amendement 7
Overweging 2 ter (nieuw)
(2 ter) Terugdringing van de risico's van rampen, met inbegrip van terugdringing van de kwetsbaarheid voor natuurrampen, maakt integrerend onderdeel uit van duurzame ontwikkeling en is een van de wezenlijke voorwaarden voor de verwezenlijking van de millenniumontwikkelingsdoelstellingen.
Amendement 8
Overweging 2 quater (nieuw)
(2 quater) Grondbeheer en -gebruik zijn belangrijke onderdelen van de programma's en het beleid voor het voorkomen van rampen en het opvangen van de gevolgen daarvan. Programma's en beleid moeten dan ook gericht zijn op de implementatie van geïntegreerde strategieën voor het beheer van milieu en natuurlijke hulpbronnen, waarvan ook beperking van rampenrisico's, een geïntegreerd rivier- en bosbeheer, een verantwoord beheer van wetlands en andere broze ecosystemen deel moeten uitmaken, alsook risico-evaluaties in stedelijke gebieden.
Amendement 9
Overweging 2 quinquies (nieuw)
(2 quinquies) De afgelegen en ultraperifere regio's van de Gemeenschap vertonen bijzondere kenmerken en behoeften die het gevolg zijn van hun geografische ligging, bodemgesteldheid en sociale en economische omstandigheden. Deze kunnen ongunstige gevolgen hebben en hulpverlening en verstrekking van hulpmiddelen bemoeilijken, en creëren bijzondere behoeften ingeval van ernstige noodsituaties.
Amendement 10
Overweging 3
(3)  Er moet een Instrument voor snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties worden ingesteld in het kader waarvan financiële steun kan worden verleend om de doeltreffendheid van systemen voor paraatheid voor en respons op ernstige noodsituaties te helpen verbeteren, met name binnen de context van Beschikking 2001/792/EG.
(3)  Er moet een Instrument voor preventie, snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties worden ingesteld in het kader waarvan financiële steun kan worden verleend om de doeltreffendheid van systemen voor paraatheid voor en respons op ernstige noodsituaties te helpen verbeteren, met name binnen de context van het bij Beschikking 2001/792/EG opgerichte waarnemings- en informatiecentrum .
Amendement 11
Overweging 4
(4)  Dit Instrument zal de concrete invulling van de solidariteit van de Gemeenschap ten aanzien van door ernstige noodsituaties getroffen landen mogelijk maken door verstrekking van wederzijdse assistentie in de vorm van de inzet van interventiemiddelen van de lidstaten te vergemakkelijken.
(4)  Dit Instrument zal de concrete invulling mogelijk maken van de solidariteit van de Gemeenschap ten aanzien van zowel binnen als buiten de EU gelegen landen die het hoofd moeten bieden aan ernstige noodsituaties ten gevolge van natuurrampen, industrie- of technologische rampen, o.a. in de vorm van mariene vervuiling of van terroristische aanslagen, door verstrekking van wederzijdse assistentie in de vorm van de inzet van interventiemiddelen van de lidstaten te vergemakkelijken.
Amendement 12
Overweging 4 bis (nieuw)
(4 bis) De Raad heeft een aantal conclusies aangenomen inzake de versterking van de Europese capaciteiten op het gebied van civiele bescherming 1 .
__________
1 PB C 304 van 1.12.2005, blz. 1.
Amendement 13
Overweging 4 ter (nieuw)
(4 ter) Het Instrument moet kunnen worden ingezet voor acties binnen en buiten de grenzen van de Europese Unie, uit overwegingen van solidariteit en om EU-burgers die in derde landen in problemen zijn geraakt te helpen.
Amendement 14
Overweging 4 quater (nieuw)
(4 quater) Indien het Instrument buiten de grenzen van de EU wordt ingezet, is het van belang dat de actie wordt gecoördineerd met de Verenigde Naties.
Amendement 15
Overweging 4 quinquies (nieuw)
(4 quinquies) Derde partijen, die in het kader van het beginsel dat de vervuiler betaalt in eerste instantie aansprakelijk zijn voor de door hen veroorzaakte schade, mogen door het ingrijpen van de Gemeenschap niet worden ontslagen van hun verantwoordelijkheid.
Amendement 16
Overweging 4 sexies (nieuw)
(4 sexies) Verdere samenwerking is noodzakelijk ter vergroting van de doelmatigheid van het gegevensbestand voor militaire instrumenten en capaciteiten die van betekenis zijn voor de werkzaamheden ter bescherming van de burgerbevolking tegen natuurrampen of door de mens veroorzaakte rampen.
Amendement 17
Overweging 4 septies (nieuw)
(4 septies) Om een betere preventie, paraatheid en respons bij ernstige noodsituaties in de hand te werken en te garanderen, moeten uitgebreide informatiecampagnes worden gevoerd en educatieve en bewustmakingsinitiatieven voor het brede publiek en met name voor jongeren worden opgezet met als doel de zelfbeschermingsgraad te vergroten en de bij rampen te nemen voorzorgsmaatregelen uit te breiden.
Amendement 18
Overweging 4 octies (nieuw)
(4 octies) Vrijwilligers zijn waardevolle elementen in de omgang met rampen, zij vervullen een belangrijke rol bij civielebeschermingsactiviteiten en leveren zowel als lid van vrijwilligersorganisaties als individueel een grote verscheidenheid aan diensten bij de voorbereiding en respons op ernstige noodsituaties.
Amendement 19
Overweging 6 bis (nieuw)
(6 bis) Solidariteit met derde landen bij rampen en noodsituaties is uit principe al jarenlang onlosmakelijk verbonden met het externe beleid van de Gemeenschap; verruiming van de civiele bescherming tot buiten de Unie zou een toegevoegde waarde creëren en het functioneren en de doelmatigheid van het Instrument doen toenemen.
Amendement 20
Overweging 7
(7)  Ter wille van de samenhang is het passend dat snelle responsacties die buiten de Gemeenschap worden uitgevoerd, vallen onder Verordening (EG) nr. […]/2005 van de Raad van […] tot instelling van een stabiliteitsinstrument. Om dezelfde reden mogen acties die vallen onder Besluit […]/2005 van de Raad tot vaststelling van het specifieke programma "Terrorismebestrijding: preventie, paraatheid en beheersing van de gevolgen" of betrekking hebben op ordehandhaving en bescherming van de interne veiligheid, niet onder het Instrument vallen.
(7)  Ter wille van de samenhang is het passend dat acties die vallen onder Besluit […]/2005 van de Raad tot vaststelling van het specifieke programma "Terrorismebestrijding: preventie, paraatheid en beheersing van de gevolgen" of betrekking hebben op ordehandhaving en bescherming van de interne veiligheid, niet onder het Instrument vallen.
Amendement 21
Overweging 9
(9)  De toekenning van contracten voor overheidsopdrachten en van subsidies uit hoofde van deze verordening moet verlopen overeenkomstig Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen. Gezien de specifieke aard van de acties op het gebied van civiele bescherming moet worden bepaald dat subsidies ook aan natuurlijke personen kunnen worden verleend.
(9)  De toekenning van contracten voor overheidsopdrachten en van subsidies uit hoofde van deze verordening moet verlopen overeenkomstig Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen. Gezien de specifieke aard van de acties op het gebied van civiele bescherming moet worden bepaald dat subsidies ook aan natuurlijke personen en non-gouvernementele organisaties kunnen worden verleend.
Amendement 22
Overweging 10
(10)  Derde landen moeten aan het Instrument kunnen deelnemen , aangezien dit daardoor efficiënter en effectiever zou functioneren.
(10)  Deelname van derde landen aan het Instrument is wenselijk , aangezien rampen in derde landen aanzienlijke gevolgen voor de lidstaten kunnen hebben en omdat dit daardoor bovendien efficiënter en effectiever zou functioneren.
Amendement 23
Overweging 11 bis (nieuw)
(11 bis) Om doelmatige toepassing van deze verordening mogelijk te maken, moet de Commissie in overleg met de lidstaten zo spoedig mogelijk een uitvoerige inventaris opmaken van de middelen die in de Europese Unie beschikbaar zijn voor het beschermen van de burgerbevolking (personeel, materieel, enz.).
Amendement 24
Overweging 12
(12)  Er moeten passende regelingen worden vastgesteld om te zorgen voor een adequaat toezicht op de uitvoering van de acties waarvoor uit hoofde van het Instrument financiële steun wordt ontvangen.
(12)  Er moeten passende regelingen worden vastgesteld om te zorgen voor een adequaat toezicht op de uitvoering van de acties waarvoor uit hoofde van het Instrument financiële steun wordt ontvangen. Bij de tenuitvoerlegging van de financiële steun van de Gemeenschap is de grootst mogelijke transparantie vereist, alsook adequaat toezicht op het gebruik van de middelen.
Amendement 25
Overweging 16 bis (nieuw)
(16 bis) Communautair optreden op het gebied van civiele bescherming vormt een aanvulling op het beleid van de nationale, regionale en plaatselijke autoriteiten. Regio's en gemeenten hebben in geval van rampen daarmee in de eerste plaats te maken en moeten derhalve volledig worden betrokken bij de uitwerking, de tenuitvoerlegging en het toezicht op het beleid inzake civiele bescherming.
Amendement 26
Overweging 16 ter (nieuw)
(16 ter) Een financieringskader in de zin van punt 33 van het Interinstitutioneel Akkoord van 6 mei 1999 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline en de verbetering van de begrotingsprocedure 1 wordt voor de gehele looptijd van het Instrument in deze Verordening opgenomen, zonder dat dit van invloed is op de bevoegdheden van de begrotingsautoriteit zoals die in het Verdrag zijn vastgesteld.
____________
1 PB C 172 van 18.6.1999, blz. 1.
Amendement 27
Overweging 17
(17)  Het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap en het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie voorzien voor de aanneming van de onderhavige verordening in geen andere bevoegdheden dan die waarin is voorzien bij artikel 308, respectievelijk artikel 203,
Schrappen
Amendement 28
Overweging 17 bis (nieuw)
(17 bis) Het Europees Parlement heeft naar aanleiding van natuurrampen een aantal resoluties aangenomen, o.a. die van 8 september 2005 1 , waarin de Commissie en de lidstaten werd verzocht nauwer samen te werken bij de tenuitvoerlegging van maatregelen op het gebied van de bescherming van de bevolking ingeval van natuurrampen teneinde de verwoestende gevolgen daarvan te voorkomen en tot een minimum te beperken, met name door extra middelen voor civiele bescherming ter beschikking te stellen,
_________
1 Aangenomen teksten, P6_TA(2005)0334, paragraaf 9.
Amendement 29
Artikel 1, alinea 1
Bij deze verordening wordt, voor de periode van 1 januari 2007 tot en met 31 december 2013, een Instrument voor snelle respons en paraatheid, hierna te noemen "het Instrument", ingesteld ter ondersteuning en aanvulling van de door de lidstaten gedane inspanningen voor de bescherming van de bevolking, het milieu en eigendommen in ernstige noodsituaties.
Bij deze verordening wordt, voor de periode van 1 januari 2007 tot en met 31 december 2013, een Instrument voor preventie, snelle respons en paraatheid, hierna te noemen "het Instrument", ingesteld ter ondersteuning en aanvulling van de door de lidstaten gedane inspanningen voor de bescherming van de bevolking, de volksgezondheid en de openbare veiligheid, het milieu, eigendommen en cultureel erfgoed in ernstige noodsituaties.
Amendement 30
Artikel 1, alinea 2
Deze verordening bevat regels voor de toekenning van financiële steun uit hoofde van het Instrument voor acties die bedoeld zijn om de paraatheid van de Gemeenschap voor ernstige noodsituaties te verhogen.
Deze verordening bevat regels voor de toekenning van financiële en technische steun uit hoofde van het Instrument voor acties die bedoeld zijn om het vermogen rampen te voorkomen en de paraatheid van de Gemeenschap voor ernstige noodsituaties te verhogen en voorziet in modelprojecten voor het uitwerken van thema's van algemeen Europees belang en/of om bij te dragen tot de versterking of totstandbrenging van deugdelijke netwerken op Europees niveau .
Amendement 31
Artikel 1, alinea 3
Ook voorziet zij in speciale bepalingen voor de verlening van financiële steun bij ernstige noodsituaties, om een snelle en effectieve respons daarop te vergemakkelijken.
Ook voorziet zij in speciale bepalingen voor de verlening van financiële en technische steun bij ernstige noodsituaties, om een snelle en effectieve respons daarop te vergemakkelijken.
Amendement 32
Artikel 1, alinea 3 bis (nieuw)
Zij omvat tevens het volledig in kaart brengen en catalogeren van risico-bronnen (zoals gevaarlijk materiaal dat is opgeslagen) en van de middelen - met name als deze schaars zijn - die kunnen worden ingezet bij alle mogelijke ernstige noodsituaties, en houdt ook maatregelen in om de uitwisseling van de desbetreffende informatie tussen de lidstaten te bevorderen.
Amendement 33
Artikel 2, lid 1
1.  Deze verordening is van toepassing op de paraatheid voor ernstige noodsituaties, ongeacht de aard daarvan.
1.  Deze verordening is van toepassing op de preventie van, de paraatheid voor en de snelle respons op alle soorten ernstige noodsituaties zoals gedefinieerd in artikel 3, onder 1), zowel binnen als buiten de Europese Unie, met bijzondere aandacht voor de volksgezondheidsaspecten .
Tevens is zij van toepassing op de beheersing van de onmiddellijke gevolgen van ernstige noodsituaties in de Gemeenschap en in landen die deelnemen aan het bij Beschikking 2001/792/EG ingestelde mechanisme .
Tevens is zij van toepassing op de beheersing van de onmiddellijke gevolgen van ernstige noodsituaties in en buiten de Gemeenschap.
Ook is zij van toepassing op de paraatheid voor en snelle respons op ernstige noodsituaties die nadelige gevolgen kunnen hebben voor de volksgezondheid.
Amendement 34
Artikel 2, lid 1 bis (nieuw)
1 bis. De modus operandi van het Instrument moet terdege worden afgestemd op de desbetreffende regionale dimensie. De Commissie en de lidstaten dienen, uiteraard binnen het wettelijk kader van de lidstaten, zo nauw mogelijk samen te werken met de plaatselijke en regionale autoriteiten bij de concretisering en het beheer van het Instrument.
Amendement 75
Artikel 2 bis (nieuw)
Artikel 2 bis
Looptijd en budget
Deze verordening is van toepassing van 1 januari 2007 tot en met 31 december 2013.
Het indicatieve financieringskader voor de uitvoering van het Instrument wordt vastgesteld op 278 000 000 EUR voor de periode van 1 januari 2007 tot 31 december 2013 (zeven jaar).
Amendement 36
Artikel 3, punt (1)
(1) "ernstige noodsituatie": elke situatie die nadelige gevolgen voor de bevolking, eigendommen of het milieu heeft of kan hebben en aanleiding kan zijn tot een verzoek om bijstand ;
(1) "ernstige noodsituatie": elke door natuurrampen, industrie- of technologische rampen - waaronder mariene vervuiling - of door terroristische aanslagen veroorzaakte gebeurtenis of situatie die nadelige gevolgen voor de bevolking, de volksgezondheid of openbare veiligheid, eigendommen, cultureel erfgoed of het milieu heeft of kan hebben;
Amendement 37
Artikel 3, punt (1 bis) (nieuw)
(1 bis) "preventie": elke maatregel om ervoor te zorgen dat de nadelige gevolgen van risico's feitelijk worden voorkomen en alle middelen om daaraan gerelateerde natuur- of door de mens veroorzaakte rampen tot een minimum te beperken;
Amendement 38
Artikel 3, punt (3)
(3) "paraatheid": elke actie die van tevoren wordt ondernomen om te zorgen voor een effectieve snelle respons.
(3) "paraatheid": elke actie die van tevoren wordt ondernomen om te zorgen voor een effectieve snelle respons op de gevolgen van natuur- en technologische rampen en aantasting van het milieu, met inbegrip van het geven van tijdige en effectieve vroegtijdige waarschuwingen ;
Amendement 39
Artikel 3, punt (3 bis) (nieuw)
(3 bis) "vroegtijdige waarschuwing": het geven van tijdige en doeltreffende informatie die het mogelijk maakt maatregelen te nemen om risico's te voorkomen of te beperken en ervoor te zorgen dat men klaar is voor een doeltreffende respons;
Amendement 40
Artikel 3, punt (3 ter) (nieuw)
(3 ter) "inventaris": een overzicht van de materiële en personele middelen die in de Europese Unie beschikbaar zijn voor het beschermen van de burgerbevolking. Deze inventaris wordt door de Europese Commissie regelmatig bijgewerkt.
Amendement 41
Artikel 3 bis (nieuw)
Artikel 3 bis
Afgelegen regio's
Deze verordening voorziet in adequate en gelijke steun voor alle gebieden en waarborgt dat burgers die wonen in ultraperifere, geïsoleerde, insulaire of afgelegen gebieden een veiligheidsniveau wordt geboden dat vergelijkbaar is met dat in andere gebieden van de EU. Voor dit soort gebieden moeten gespecialiseerde interventieteams beschikbaar zijn.
Amendement 42
Artikel 4, inleidende formule
De volgende acties komen in aanmerking voor financiële steun uit hoofde van het Instrument:
Ondere andere de volgende acties binnen en buiten de territoriale grenzen van Europa komen in aanmerking voor financiële steun uit hoofde van het Instrument:
Amendement 43
Artikel 4, punt 1)
(1) studies, onderzoeken, opstelling van modellen, scenario's en noodplannen;
(1) studies, onderzoeken, opstelling van modellen, scenario's voor interventie van de civiele bescherming en noodplannen;
Amendement 44
Artikel 4 , punt 2)
(2) ondersteuning van capaciteitsopbouw;
(2) ondersteuning van capaciteitsopbouw en coördinatie van acties ;
Amendement 45
Artikel 4, punt 3)
(3) opleiding, oefeningen, workshops, uitwisseling van personeel en deskundigen;
(3) opleiding, bijeenkomsten, oefeningen, workshops, uitwisseling van personeel en deskundigen;
Amendement 46
Artikel 4, punt 3 bis) (nieuw)
(3 bis) speciale opleiding van personeelsleden die aan operaties deelnemen in het kader van preventie, snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties, zodat zij beter beantwoorden aan de bijzondere behoeften van mensen met een handicap;
Amendement 47
Artikel 4, punt 4)
(4) demonstratieprojecten;
(4) demonstratieprojecten en -programma's ;
Amendement 48
Artikel 4, punt 5)
(5) technologieoverdracht ;
(5) overdracht van kennis, technologie en deskundigheid en het delen van opgedane ervaringen en optimale werkmethoden;
Amendement 49
Artikel 4, punt 6)
(6) bewustmakings- en voorlichtingsacties;
(6) bewustmakings- en voorlichtingsacties, met name om eenieder aan te sporen tot waakzaamheid ;
Amendement 50
Artikel 4, punt 7 bis) (nieuw)
(7 bis) netwerkopbouw van systemen voor bewaking, vroegtijdige waarschuwing en snelle respons;
Amendement 51
Artikel 4, punt 9)
(9) totstandbrenging en onderhoud van veilige communicatiesystemen en -voorzieningen;
(9) totstandbrenging en onderhoud van betrouwbare en veilige communicatiesystemen en -voorzieningen;
Amendement 52
Artikel 4 , punt 12)
(12) mobilisering en uitzending van deskundigen, contactpersonen en waarnemers;
(12) mobilisering en uitzending van deskundigen, contactpersonen en waarnemers met adequate middelen en uitrusting ;
Amendement 53
Artikel 4, punt 12) (nieuw)
(12 bis) bevordering van de implementatie van plaatselijke programma's voor risicobeoordeling en paraatheid voor rampen en activiteiten op scholen en instellingen voor hoger onderwijs en het gebruik van andere kanalen om jongeren en kinderen van informatie te voorzien.
Amendement 54
Artikel 4, punt 14 bis) (nieuw)
(14 bis) bevordering van procedures gericht op harmonisatie van aanpak, methodes en instrumenten voor de preventie van en de respons op ernstige noodsituaties;
Amendement 55
Artikel 4, punt 14 ter) (nieuw)
(14 ter) opzetten van samenwerkingsverbanden tussen regio's met vergelijkbare rampenrisico's, met het oog op de uitwisseling van know how over de aanpak van noodsituaties.
Amendement 56
Artikel 5, punt 4 bis) (nieuw)
(4 bis) bundeling van deskundigheid en vaststelling en tenuitvoerlegging van optimale werkmethoden met betrekking tot nationale, regionale en plaatselijke initiatieven ter voorkoming van natuurrampen, industrie- of technologische rampen;
Amendement 57
Artikel 5, punt 4 ter) (nieuw)
(4 ter) bundeling van deskundigheid en toepassing van optimale werkmethoden met betrekking tot nationale, regionale en plaatselijke, op de burger en met name op jongeren gerichte initiatieven ter vergroting van de mate van zelfbescherming;
Amendement 58
Artikel 5, letter 5)
(5) stimulering, bevordering en ondersteuning van de uitwisseling van know how en ervaring met betrekking tot de beheersing van de onmiddellijke gevolgen van ernstige noodsituaties, alsook van de daarmee samenhangende technologie;
(5) stimulering, bevordering en ondersteuning van de uitwisseling van know how en ervaring, met name met betrekking tot preventiemaatregelen en de beheersing van de onmiddellijke gevolgen van ernstige noodsituaties, alsook van de daarmee samenhangende technologie en personele middelen ;
Amendement 59
Artikel 5, punt 9)
(9) zorgen voor de beschikbaarheid en het vervoer van mobiele laboratoria en hoogbeveiligde mobiele voorzieningen.
(9) zorgen voor de beschikbaarheid en het vervoer van speciale technologie en uitrusting voor de civiele bescherming, zoals b.v. mobiele laboratoria en hoogbeveiligde mobiele voorzieningen.
Amendement 60
Artikel 5, alinea 1 bis (nieuw)
Het wettelijk kader van de gefinancierde maatregelen maakt het de betrokken sectoren mogelijk om zo nodig aan nieuwe verplichtingen tegemoet te komen en zorgt ervoor dat elk optreden strikt in overeenstemming is met de mensenrechten.
Amendement 61
Artikel 5 bis (nieuw)
Artikel 5 bis
Interne samenhang en coördinatie van acties
De Commissie ziet erop toe dat het Instrument en de systemen voor bewaking, vroegtijdige waarschuwing en snelle respons doeltreffend zijn en gekoppeld worden aan andere communautaire alarmsystemen.
Amendement 62
Artikel 5 ter (nieuw)
Artikel 5 ter
Kwaliteit van de ondernomen acties
De Commissie draagt in samenwerking met de lidstaten zorg voor de kwaliteit van de acties door monitoring, coördinatie en evaluatie van de activiteiten op het gebied van bewaking, vroegtijdige waarschuwing en snelle respons, teneinde het optimaal functioneren van het Instrument te waarborgen.
Amendement 63
Artikel 5 quater (nieuw)
Artikel 5 quater
Vrijwilligers
Op de paraatheid voor en de respons van vrijwilligers op grootschalige door de mens veroorzaakte of natuurrampen zal voortdurend worden toegezien door een plaatselijke overheidsinstantie, en de vrijwilligers zullen een speciale opleiding krijgen ter verbetering van hun vermogen om een ernstige noodsituatie of ramp te onderkennen, erop te reageren of daarvan te herstellen.
Amendement 64
Artikel 7, lid 4
4.  De jaarlijkse werkprogramma's worden vastgesteld volgens de in artikel 13, lid 2, bedoelde procedure.
4.  De jaarlijkse werkprogramma's worden vastgesteld volgens de in artikel 13, lid 2, bedoelde procedure. Zodra zij zijn vastgesteld, worden zij ter informatie naar de begrotingsautoriteit gezonden.
Amendementen 65 en 66
Artikel 8 bis (nieuw)
Artikel 8 bis
Samenwerking met internationale organisaties
Om dubbel werk te voorkomen, de organisatie van doelmatige noodhulpoperaties op basis van gezamenlijke informatie te maximaliseren en de inzet van alle middelen te optimaliseren, moeten nauwere contacten en intensievere, gestructureerde en bestendige samenwerking met internationale organisaties tot stand worden gebracht.
Wanneer in het kader van het Instrument acties worden ondernomen buiten de territoriale grenzen van de EU, worden deze - tenzij er bijzondere redenen zijn die daartegen pleiten - gecoördineerd met de Verenigde Naties.
Amendement 67
Artikel 9, lid 1 bis (nieuw)
1 bis. Indien uit de conform lid 1 verstrekte informatie blijkt dat van financiële steun uit andere bronnen sprake is, beperkt de financiële steun uit hoofde van het Instrument zich tot maximaal dat deel van de aanvraag waarvoor nog geen financiering beschikbaar is.
Amendement 68
Artikel 9, lid 2
2.  Er wordt gestreefd naar synergie en complementariteit met andere instrumenten van de Europese Unie of de Gemeenschap.
2.  Er wordt gestreefd naar synergie, consistentie en complementariteit met andere instrumenten van de Europese Unie of de Gemeenschap, o.a. met het Solidariteitsfonds van de Europese Unie, het Stabiliteitsinstrument en ECHO, om dubbel werk te voorkomen en optimale toegevoegde waarde en gebruik van middelen te waarborgen . Dit geldt in het bijzonder het voorstel voor een besluit van de Commissie inzake de financiering van een proefproject houdende een aantal voorbereidende maatregelen ter versterking van de terrorismebestrijding, ter financiering van het beveiligd algemeen systeem voor snelle waarschuwing (ARGUS) en het Europees programma voor de bescherming van de kritieke infrastructuur (EPCIP), met als doel voor coherentie tussen de bescherming van de kritieke infrastructuur en de civiele bescherming te zorgen.
Amendement 69
Artikel 10, lid 1, alinea 2
Deze uitgaven kunnen met name betrekking hebben op studies, bijeenkomsten, voorlichtingsactiviteiten, publicaties, informaticanetwerken (en bijbehorende uitrusting) voor informatieuitwisseling alsook elke andere vorm van technische en administratieve assistentie die de Commissie nodig heeft voor de uitvoering van deze verordening.
Deze uitgaven kunnen met name betrekking hebben op studies, bijeenkomsten, voorlichtingsactiviteiten, publicaties, informaticanetwerken (en bijbehorende uitrusting) voor informatieuitwisseling alsook elke andere vorm van technische, administratieve en personele assistentie die de Commissie nodig heeft voor de uitvoering van deze verordening.
Amendement 70
Artikel 10 bis (nieuw)
Artikel 10 bis
Uitvoering van de acties en samenwerking tussen de Commissie en de lidstaten
1 De Commissie zorgt in nauwe samenwerking met de lidstaten voor de uitvoering van de acties en maatregelen van het Instrument, overeenkomstig het bepaalde in artikel 13, waarbij zij een harmonieuze en evenwichtige ontwikkeling van het Instrument waarborgt.
2 Om de uitvoering te ondersteunen, ziet de Commissie toe op de coördinatie en de voltooiing van de netwerken en systemen voor bewaking, vroegtijdige waarschuwing en snelle respons bij ernstige noodsituaties.
3.  De Commissie en de lidstaten ondernemen in het kader van hun respectieve bevoegdheden actie om een doelmatig functioneren van het Instrument te verzekeren en mechanismen op communautair en op lidstaatniveau te ontwikkelen om de doelstellingen van het Instrument te verwezenlijken. Zij zorgen voor de verstrekking van de nodige voorlichting omtrent de acties die via het Instrument worden gesteund, en voor een zo breed mogelijke deelname aan de acties die door plaatselijke en regionale instanties en NGO's worden uitgevoerd.
Amendement 71
Artikel 12, lid 4
4.  Indien de termijnen niet werden gerespecteerd of indien slechts een deel van de toegekende financiële steun gerechtvaardigd blijkt in het licht van de voortgang die met de uitvoering van de actie wordt gemaakt, verzoekt de Commissie de begunstigde om binnen een vastgestelde termijn zijn opmerkingen kenbaar te maken. Indien de begunstigde geen bevredigend antwoord geeft, kan de Commissie de resterende financiële steun schrappen en de terugbetaling van de reeds uitbetaalde bedragen eisen .
4.  Indien de termijnen niet werden gerespecteerd of indien slechts een deel van de toegekende financiële steun gerechtvaardigd blijkt in het licht van de voortgang die met de uitvoering van de actie wordt gemaakt, verzoekt de Commissie de begunstigde om binnen een vastgestelde termijn zijn opmerkingen kenbaar te maken. Indien de begunstigde geen bevredigend antwoord geeft, kan de Commissie vragen om verduidelijking of nadere uitleg. Indien het antwoord onbevredigend blijft, schrapt de Commissie de resterende financiële steun en eist zij de terugbetaling van de reeds uitbetaalde bedragen.
Amendement 72
Artikel 13, lid 1
1.  De Commissie wordt bijgestaan door een comité dat is samengesteld uit vertegenwoordigers van de lidstaten en dat wordt voorgezeten door een vertegenwoordiger van de Commissie, hierna te noemen "het Comité".
1.  De Commissie wordt bijgestaan door een comité dat is samengesteld uit vertegenwoordigers van de lidstaten, met deelneming van plaatselijke en regionale autoriteiten, en dat wordt voorgezeten door een vertegenwoordiger van de Commissie, hierna te noemen "het Comité".
Amendement 73
Artikel 14, lid 2, letter a)
a) uiterlijk op 31 december 2010, een tussentijds evaluatieverslag over de behaalde resultaten en de kwalitatieve en kwantitatieve aspecten van de uitvoering van deze verordening;
a) uiterlijk op 31 december 2010, een tussentijds evaluatieverslag over de behaalde resultaten en de kwalitatieve en kwantitatieve aspecten van de uitvoering van deze verordening. Dit verslag bevat met name informatie over de ingediende aanvragen, de goedgekeurde besluiten tot het verlenen van subsidies en de afwikkeling van de toegekende financiële steun ;
Amendement 74
Artikel 14, lid 2 bis (nieuw)
2 bis. De Commissie verbindt zich ertoe snel gevolg te geven aan dit eerste, hoofdzakelijk financiële initiatief door haar wijzigingsvoorstellen op Beschikking 2001/792/EG zo spoedig mogelijk aan het Europees Parlement voor te leggen.

(1) Nog niet in het PB gepubliceerd.

Laatst bijgewerkt op: 17 augustus 2006 Juridische mededeling