Index 
 Vorige 
 Volgende 
 Volledige tekst 
Procedure : 2007/2005(INI)
Stadium plenaire behandeling
Documentencyclus : A6-0303/2007

Ingediende teksten :

A6-0303/2007

Debatten :

PV 04/09/2007 - 20
CRE 04/09/2007 - 20

Stemmingen :

PV 05/09/2007 - 7.7
Stemverklaringen

Aangenomen teksten :

P6_TA(2007)0377

Aangenomen teksten
DOC 69k
Woensdag 5 september 2007 - Straatsburg Definitieve uitgave
EU-strategie ter ondersteuning van de lidstaten bij het beperken van aan alcohol gerelateerde schade
P6_TA(2007)0377A6-0303/2007

Resolutie van het Europees Parlement van 5 september 2007 over een EU-strategie ter ondersteuning van de lidstaten bij het beperken van aan alcohol gerelateerde schade (2007/2005(INI))

Het Europees Parlement ,

–   gelet op artikel 152 van het EG-verdrag,

–   gezien de mededeling van de Commissie over een EU-strategie ter ondersteuning van de lidstaten bij het beperken van aan alcohol gerelateerde schade (COM(2006)0625),

–   gezien Aanbeveling 2001/458/EG van de Raad van 5 juni 2001 betreffende alcoholgebruik door jongeren, in het bijzonder kinderen en adolescenten(1) ,

–   gezien de conclusies van de Raad van 5 juni 2001 inzake een strategie van de Gemeenschap ter beperking van aan alcohol gerelateerde schade(2) ,

–   gezien Aanbeveling 2004/345/EG van de Commissie van 6 april 2004 inzake handhaving op het gebied van verkeersveiligheid(3) ,

–   gezien de verklaring inzake jonge mensen en alcohol, aangenomen op Europese ministeriële conferentie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) inzake jonge mensen en alcohol, Stockholm, 19-21 februari 2001,

–   gelet op diverse arresten van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen (zaak Franzén (C-189/95), zaak Heinonen (C-394/97), zaak Gourmet (C-405/98), en de zaken Loi Evin (C-262/02 en C-429/02),

–   gelet op de resolutie van de WHO van 25 mei 2005 over volksgezondheidsproblemen die worden veroorzaakt door schadelijk gebruik van alcohol (WHA 58.26),

–   gezien doelstelling 12 van het Health-beleidskader van de WHO 21 van 1999 en het in 1999 aangenomen Europese Actieplan Alcohol 2000-2005 van de WHO,

–   gelet op artikel 45 van zijn Reglement,

–   gezien het verslag van de Commissie Milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid (A6-0303/2007),

A.   overwegende dat de terminologie die wordt gebruikt bij het bespreken van aan alcohol gerelateerde schade gebaseerd moet zijn op officiële terminologie zoals vastgelegd door de WHO om meerduidige bewoordingen en betekenissen te vermijden,

B.   overwegende dat het probleem van gevaarlijk en schadelijk alcoholgebruik, met name bij jongeren, evident is op Europees niveau en dat dergelijk gebruik het menselijk organisme beschadigt, in het bijzonder bij kinderen en jonge mensen, en sterfgevallen veroorzaakt door hiermee verband houdende ziekten en ongevallen alsmede door sociale problemen en criminaliteit, terwijl het ook de Europese economie grote schade berokkent, en overwegende dat de noodzaak om een op bewijzen gebaseerd alcoholbeleid ten uitvoer te leggen momenteel een prioriteit is voor alle lidstaten,

C.   overwegende dat gevaarlijk en schadelijk gebruik van alcohol een belangrijke gezondheidsdeterminant is en een bedreiging voor de volksgezondheid, die verantwoordelijk is voor diverse vormen van gezondheids- en maatschappelijke schade,

D.   overwegende dat in artikel 152 van het EG-Verdrag de bevoegdheid en de verantwoordelijkheid van de Europese Gemeenschap wordt neergelegd om problemen inzake volksgezondheid aan te pakken in aanvulling op nationaal optreden op dat vlak; overwegende dat inspanningen op EU-niveau om goede praktijken vast te stellen en te verspreiden, die op dit gebied positieve resultaten hebben opgeleverd, een belangrijke aanvulling vormen op de nationale beleidsmaatregelen; overwegende dat een beschouwing van effectieve nationale actieplannen zou kunnen worden gebruikt als basis voor soortgelijke maatregelen in andere lidstaten, en synergieën zou kunnen creëren op nationaal niveau,

E.   overwegende dat economische en sociale factoren (stress op het werk, overmatige werkdruk, werkloosheid, onzekere arbeidspositie, enz.) een belangrijke rol kunnen spelen bij gevaarlijk alcoholgebruik en bij het ontwikkelen van een afhankelijkheid van alcohol,

F.   overwegende dat de lidstaten verschillende strategieën toepassen om alcoholmisbruik te voorkomen en/of aan alcohol gerelateerde gezondheidsproblemen te verminderen,

G.   overwegende dat de Europese Gemeenschap algemene doelstellingen dient te formuleren voor het ombuigen van de schadelijke effecten van gevaarlijk en schadelijk alcoholgebruik in de lidstaten en in nauwe samenwerking met de lidstaten maatregelen kan nemen ter voorkoming van aan alcohol gerelateerde schade die zowel de drinkers als derden treft, waaronder schadelijke effecten op de gezondheid, zoals FAS (Foetal Alcohol Syndrom), FASD (Foetal Alcohol Spectrum Disorders), leveraandoeningen, kanker, verhoogde bloeddruk, hartaanvallen en verkeers- en bedrijfsongevallen, maar ook sociale schade, zoals geweld binnen de relatie of het gezin, kinderverwaarlozing, werkloosheid, armoede, maatschappelijk stigma en sociale uitsluiting,

H.   overwegende dat het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen herhaaldelijk heeft bevestigd dat de bestrijding van aan alcohol gerelateerde schade een belangrijke en gegronde doelstelling voor de volksgezondheid is,

I.   overwegende dat, hoewel hetzelfde verontrustende drinkpatroon onder jongeren in de verschillende lidstaten wordt vastgesteld, de drinkgewoonten en -tradities variëren in de verschillende delen van de Europese Unie, een gegeven waarmee rekening moet worden gehouden bij het formuleren van een Europese aanpak van aan alcohol gerelateerde problemen, om elke lidstaat de mogelijkheid te bieden zijn aanpak af te stemmen op de problemen en op de aard van de aan alcohol gerelateerde schade; overwegende dat een enkel, uniform alcoholbeleid voor alle lidstaten niet mogelijk is, overwegende dat er nog altijd een aantal grensoverschrijdende kwesties bestaan op het gebied van alcoholbeleid die het de afzonderlijke lidstaten op nationaal niveau steeds moeilijker maken; overwegende dat er daarom behoefte is aan gecoördineerd handelen op EU-niveau; overwegende dat de Commissie er bij de lidstaten op aan moet dringen dat zij een effectief en ambitieus beleid voeren ter bestrijding van riskante en schadelijke alcoholconsumptie en dat zij hierbij de lidstaten optimaal moeten steunen;

J.   overwegende dat politieke maatregelen op nationaal of EU-niveau nooit in de plaats kunnen komen voor de verantwoordelijkheid voor gematigd alcoholgebruik, die uiteindelijk bij het individu en het gezin ligt,

K.   overwegende dat richtsnoeren voor consumptie met weinig risico zouden kunnen worden aangegeven door middel van Europese campagnes gericht op de bevolking en aangepast aan de specifieke omstandigheden in de lidstaten, en dat er krachtige gerichte maatregelen zouden moeten worden genomen om schadelijk en gevaarlijk alcoholgebruik te voorkomen in het verkeer en op het werk; overwegende dat er eveneens maatregelen moeten worden genomen om alcoholconsumptie door minderjarigen en zwangere vrouwen te voorkomen,

L.   overwegende dat de maatschappij een groot deel van de kosten van gevaarlijk en schadelijk alcoholgebruik betaalt; overwegende dat iedereen daarom zou profiteren van een efficiënte vermindering van de aan alcohol gerelateerde schade; overwegende dat het dus redelijk is om bepaalde beperkingen te stellen aan de toegang tot alcoholische dranken,

M.   overwegende dat gezondheidsclaims in het geheel niet toegestaan zijn op alcoholische dranken en voedingsclaims slechts in uitzonderlijke gevallen, zoals is bepaald in Verordening (EG) nr. 1924/2006 van het Europees Parlement en van de Raad van 20 december 2006 inzake voedings- en gezondheidsclaims voor levensmiddelen(4) ,

N.   overwegende dat alcoholgebruik de opname van diverse voedingsstoffen aanzienlijk beïnvloedt; overwegende dat alcoholgebruik van invloed is op de werking van diverse geneesmiddelen als gevolg van de wisselwerking die ertussen bestaat,

O.   overwegende dat de schadelijke effecten van alcoholconsumptie op de lever uitgebreid zijn aangetoond, evenals de nadelige gevolgen voor het centrale en perifere zenuwstelsel, en dat dit in toenemende mate het geval is in de vergrijzende samenleving van vandaag,

1.   verwelkomt de aanpak die de Commissie heeft gekozen in haar mededeling over alcoholmisbruik en de schadelijke gevolgen daarvan voor de gezondheid; doet echter een oproep aan de Commissie om, met inachtneming van het subsidiariteitsbeginsel, ambitieuze en algemene doelstellingen voor de lidstaten te formuleren om het gevaarlijk en schadelijk alcoholgebruik terug te dringen; roept de lidstaten op in het bijzonder aandacht te besteden aan kwetsbare sociale groepen, zoals kinderen, jonge mensen en zwangere vrouwen, en de problemen van alcoholmisbruik door jonge mensen en werknemers alsmede rijden onder invloed aan te pakken door middel van informatie- en bewustmakingscampagnes en, waar van toepassing, controle op de naleving van de bestaande nationale wetten;

2.   erkent dat alcoholgebruik kan worden gezien als een onderdeel van het cultureel erfgoed en de levensstijl van Europa; erkent daarnaast dat lage alcoholconsumptie, dat wil zeggen 10 gram per dag volgens het Europese Actieplan Alcohol 2000-2005 van de WHO onder bepaalde omstandigheden kan helpen om hart- en vaatziekten en ischemie bij sommige personen van middelbare leeftijd te voorkomen; erkent dat de meerderheid van de alcoholgebruikers weliswaar met mate consumeert, maar dat misbruik een significant gedragspatroon is;

3.   wijst erop dat alcoholmisbruik voorkomt in alle sociale groepen en wordt veroorzaakt door een groot aantal verschillende factoren, wat betekent dat een brede aanpak ter bestrijding van dit probleem essentieel is;

4.   erkent dat op gedegen wetenschappelijke evaluatie gebaseerde interventies noodzakelijk zijn om gevaarlijk en schadelijk alcoholgebruik effectief te verminderen; is van mening dat, waar alcohol een van de belangrijkste gezondheidsfactoren is, het van groot belang is gegevens uit de gehele Europese Unie te verzamelen, vooral gegevens over het verband tussen alcoholpercentages en verkeersongelukken, alcohol en leverkwalen en alcohol en neuropsychologische stoornissen, syndromen en ziektes; verzoekt daarom de lidstaten en alle belanghebbenden meer middelen te besteden aan het verzamelen van gegevens, de verbetering van de informatie-efficiëntie, alsmede aan preventiecampagnes en -programma's;

5.   wijst erop dat de meest urgente problemen op het gebied van alcoholmisbruik betrekking hebben op de effecten van alcohol op jonge mensen, die gevoeliger zijn voor lichamelijke en emotionele schade en voor sociaal leed dat het gevolg is van hun eigen drankgebruik of dat van anderen;

6.   maakt zich zorgen om het toenemende alcoholgebruik onder minderjarigen en jongeren en constateert een zorgwekkende trend onder deze jongeren om op steeds jongere leeftijd te beginnen met drinken en, gezien hun grotere bereidheid risico's te nemen, zich bezig te houden met gevaarlijke vormen van gedrag zoals binge-drinking en andere vormen van gevaarlijk alcoholmisbruik, gecombineerd gebruik van alcohol en drugs en rijden onder invloed van alcohol en drugs;

7.   benadrukt dat jonge adolescenten vaak meer alcohol gaan consumeren als zij aan een universitaire studie beginnen; is van mening dat verhoogde inspanningen aan universiteiten zouden kunnen helpen het aantal personen dat veel alcohol drinkt in de toekomst te verkleinen; verzoekt daarom de lidstaten hun preventieprogramma's op dit gebied te intensiveren;

8.   roept de Commissie op de concrete schadelijke gevolgen van alcoholmisbruik onder jongeren in de lidstaten te benoemen en te kwantificeren om vervolgens Europese doelstellingen voor de lidstaten te formuleren voor het terug dringen van alcoholmisbruik onder jongeren, waarbij de lidstaten zich verbinden om op Europees niveau deze schadelijke gevolgen te verminderen, rekeninghoudend met reeds geleverde inspanningen;

9.   beklemtoont dat de lidstaten, onverminderd de uit de Gemeenschapswetgeving voortvloeiende verplichtingen, vrij invulling kunnen geven aan de te nemen maatregelen op nationaal niveau, maar dat de lidstaten zullen rapporteren aan de Commissie over de gemaakte voortgang in de bestrijding van alcoholmisbruik onder jongeren;

10.   merkt op dat de Commissie een ondersteunende functie heeft bij het behalen van de Europese doelstellingen door de lidstaten te ondersteunen met de uitwisseling van kennis en beste praktijken tussen de lidstaten en het verrichten van Europees onderzoek naar de bestrijding van de schadelijke gevolgen van alcoholconsumptie onder jongeren;

11.   roept de Commissie en de lidstaten op, in samenwerking met relevante niet-gouvernementele organisaties en economische genootschappen in de context van het naar aanleiding van een initiatief van de Commissie recentelijk opgerichte Forum Alcohol en Gezondheid, de uitwisseling van praktijken waarvan de effectiviteit is bewezen aan te moedigen, in het bijzonder met het oog op het voorkomen van alcoholmisbruik onder kinderen en jonge mensen, en de volgende maatregelen in te voeren:
   i) het lanceren van door de lidstaten en belangengroepen te voeren voorlichtingscampagnes over de risico's van schadelijk en gevaarlijk alcoholgebruik, in het bijzonder door middel van lesprogramma's op school die zijn gericht op kinderen en adolescenten, met name door hen aan te moedigen regelmatig aan sport te doen, maar ook op hun ouders om die te helpen aan alcohol gerelateerde problemen te bespreken binnen het gezin en met docenten, het idee van verantwoorde en matige consumptie door volwassenen moet eveneens al in een vroeg stadium worden overgebracht,
   ii) de toegang tot en beschikbaarheid van alcoholische dranken voor jonge mensen beperken, bijvoorbeeld door strikte toepassing van de bestaande wetgeving die verkoop van alcohol aan jonge mensen verbiedt, door verkopers en distributeurs, zoals restaurants en café's, supermarkten en andere winkels, intensiever te controleren,
   iii) de lidstaten moeten de detailhandels- en horecabranche betrekken bij het opstellen en invoeren van concrete maatregelen om te voorkomen dat alcohol en alcopops worden verkocht en geschonken aan minderjarigen,
   iv) in het bijzonder aandacht besteden aan dranken als "alcopops", die specifiek gericht zijn op jonge mensen, om ervoor te zorgen dat het alcoholische karakter duidelijk herkend kan worden door consumenten door middel van maatregelen zoals strengere etiketteringseisen voor dergelijke dranken en voorschriften voor een duidelijkere scheiding van "alcopops" en frisdranken in winkels, en dat de verkoop ervan aan jonge mensen verboden wordt; alsmede het stimuleren van hogere accijnzen op dergelijke dranken,
   v) richtsnoeren opstellen met een leeftijdsgrens voor de aankoop, de verkoop en het serveren van alcoholische dranken aan jonge mensen, die moeten worden uitgevoerd op nationaal niveau,
   vi) op Europees niveau een alcohollimiet die de 0% benadert, bevorderen voor beginnende bestuurders zoals al is voorgesteld door het Parlement in zijn resolutie van 18 januari 2007 over het Europees actieprogramma voor verkeersveiligheid - een herziening halverwege(5) , met verdiscontering dat sommige voedingspreparaten sporen van alcohol kunnen bevatten,
   vii) meer mogelijkheden bieden om het bloedalcoholgehalte (BAG) te achterhalen en te verifiëren, ook door het gebruik van een automatische berekening op het internet en de ruime beschikbaarheid van ademanalyseapparatuur, in het bijzonder in disco's, cafés en stadions, en op autosnelwegen en wegen in het algemeen, in het bijzonder tijdens de nachtelijke uren, en ervoor zorgen dat de consument de boodschap krijgt dat drinken en rijden niet samengaan,
   viii) alle noodzakelijke maatregelen nemen om de controle op rijden onder invloed tot het maximum te verhogen,
   ix) de door de lidstaten opgelegde straffen voor rijden onder invloed verhogen, zoals een langere intrekking van het rijbewijs,
   x) lidstaten aanmoedigen te zorgen voor de beschikbaarheid van alternatief openbaar vervoer voor bestuurders die alcohol hebben genuttigd,
   xi) uitbreiding van "Bob-campagnes" ("wie rijdt, drinkt niet") via educatieve middelen stimuleren, met het oog op de gunstige invloed ervan op de verkeersveiligheid, en tegelijkertijd de passagiers herinneren aan de schadelijke effecten van gevaarlijk alcoholgebruik,
   xii) in het leven roepen van een Europese prijs voor de beste campagne tegen alcoholmisbruik gericht op scholen en jonge mensen,
   xiii) intensivering van de uitwisseling van goede praktijken tussen de lidstaten voor het tegengaan van alcoholmisbruik en tussen de landelijke politiemachten voor controle op rijden onder invloed door jonge mensen,
   xiv) stimuleren van initiatieven die moeten zorgen voor psychologische follow-up voor personen die in het ziekenhuis belanden met een acute alcoholvergiftiging;

12.   roept de Commissie op de incidentie van FAS (Foetaal Alcohol Syndroom) en FASD (Foetal Alcohol Spectrum Disorders) in de lidstaten te kwantificeren om vervolgens Europese doelstellingen voor de lidstaten te formuleren voor de bestrijding van FAS en FASD, waarbij de lidstaten zich erop toeleggen het aantal gevallen van FAS en FASD terug te brengen, rekening houdend met reeds geleverde inspanningen,

13.   beklemtoont dat de lidstaten, onverminderd de uit de Gemeenschapswetgeving voortvloeiende verplichtingen, vrij invulling kunnen geven aan de te nemen maatregelen op nationaal niveau, maar dat de lidstaten zullen rapporteren aan de Commissie over de geboekte voortgang in de bestrijding FAS en FASD,

14.   merkt op dat de Commissie een ondersteunende functie heeft bij het behalen van de Europese doelstellingen door de lidstaten te ondersteunen met de onderlinge uitwisseling van kennis en beste praktijken en het verrichten van Europees onderzoek naar de bestrijding van FAS en FASD;

15.   is van mening dat vrouwen beter geïnformeerd zouden moeten worden over de risico's van alcoholgebruik tijdens de zwangerschap en over FASD (Foetal Alcohol Spectrum Disorders) in het bijzonder, om te voorkomen dat pasgeboren baby's en adolescenten worden getroffen door ziekten en ontwikkelingsstoornissen die het gevolg zijn van alcoholgebruik tijdens de zwangerschap; benadrukt dat een adequate communicatie vrouwen ervan kan weerhouden tijdens of voor de zwangerschap alcohol te drinken; merkt op dat voor probleemdrinkers verdere steun tijdens de zwangerschap en controle na de geboorte noodzakelijk kunnen zijn; stelt verder voor dat klinieken voor aanstaande moeders moeten worden geschoold om potentiële gevallen van schadelijk alcoholgebruik zo vroeg mogelijk te kunnen herkennen en om deze vrouwen te helpen volledig te stoppen met het drinken van alcohol tijdens hun zwangerschap;

16.   is van mening dat mannen beter geïnformeerd zouden moeten worden over het verband tussen alcoholgebruik en impotentie;

17.   benadrukt dat alcoholreclame en -marketing zich niet op minderjarigen mag richten;

18.   verzoekt de Commissie en de lidstaten richtsnoeren op te stellen voor reclame voor alcoholische dranken op televisie en ervoor te zorgen dat de nieuwe Richtlijn Televisie zonder grenzen, na aanneming ervan, ten uitvoer wordt gelegd; verzoekt de Commissie de audiovisuele media-aanbieders aan te moedigen in hun reglementen regels op te nemen voor het uitzenden van reclamespots voor alcoholische dranken;

19.   verwelkomt en steunt de beloften met betrekking tot zelfregulering die bijvoorbeeld zijn gedaan door de reclamebranche en de producenten van alcoholische dranken; roept in dat verband de Commissie en de lidstaten op te controleren of deze beloften worden nageleefd en, indien dit niet het geval is, straffen op te leggen;

20.   wijst erop dat de lidstaten op dit moment de mogelijkheid hebben verplichte gezondheidswaarschuwingen voor alcoholische dranken in te voeren; herinnert eraan dat vooretiketten de waarschuwing mogen bevatten dat alcohol de gezondheid en geestelijke gezondheid ernstig kan schaden, dat alcohol verslavend is en dat alcoholgebruik tijdens de zwangerschap schadelijk kan zijn voor de foetus; merkt op dat het bestaan van verschillende etiketteringseisen duidelijke gevolgen heeft voor de interne markt van de EU; dringt er bij de Commissie op aan een vergelijkende studie op te zetten over het effect en de doeltreffendheid van diverse informatie- en communicatiemiddelen, zoals etikettering en reclame, die worden gebruikt in de lidstaten om het gevaarlijk en schadelijk gebruik van alcohol te beperken, en de resultaten voor 31 december 2009 bekend te maken;

21.   doet een beroep op de Commissie om initiatieven te stimuleren die gericht zijn op de uitwisseling van goede medische praktijken evenals het stimuleren van onafhankelijke en onpartijdige informatiecampagnes die zijn ontworpen om mensen bewust te maken van de risico's van schadelijk alcoholmisbruik; de campagnes zouden zich ook moeten richten op mensen die gevoelig zijn voor neuropsychologische stoornissen, syndromen en aandoeningen en personen die oud, eenzaam, alleen of geïsoleerd zijn, aangezien die eerder in de verleiding kunnen komen troost te zoeken in alcoholgebruik, waarmee ze hun conditie verder schaden en de kans op neuropsychologische stoornissen, syndromen en aandoeningen toeneemt;

22.   verzoekt de Commissie tegelijkertijd de verspreiding te ondersteunen van instrumenten als AUDIT (Alcohol Use Disorders Identification Test), ontwikkeld door de WHO, die een snelle identificatie van mensen die een risico lopen mogelijk maken, al voordat deze erkennen een alcoholprobleem te hebben; beseft dat een tijdig informeel gesprek tussen huisarts en patiënt een van de meest efficiënte middelen is om patiënten te informeren over de risico's die zijn verbonden aan alcoholmisbruik en om de noodzakelijke gedragsveranderingen bij probleemdrinkers te stimuleren; roept de lidstaten op steun te geven aan opleiding van huisartsen met betrekking tot alcoholproblemen en -stoornissen, alsmede passende interventies;

23.   is van mening dat de Commissie en de lidstaten de noodzakelijke maatregelen moeten nemen om de schadelijke sociale effecten van alcohol, zoals huiselijk geweld, aan te pakken; vraagt om meer sociale en psychologische steun voor gezinnen die lijden onder gevaarlijk en schadelijk gebruik van alcohol; roept op tot speciale sociale hulp aan kinderen die opgroeien in een gezin met aan alcohol gerelateerde problemen; stelt voor dat er een alarmnummer wordt ingesteld om aan alcohol gerelateerd misbruik binnen het gezin te melden;

24.   is bezorgd over de hoge alcoholconsumptie van veel oudere mensen, die vaak het gevolg is van lichamelijke pijn of gevoelens van eenzaamheid of wanhoop; wijst erop dat alcoholproblemen op hoge leeftijd een belangrijke kwestie vormen die steeds ernstiger wordt als gevolg van de vergrijzing van de samenleving;

25.   is van mening dat meer kennis over alcoholconsumptie en het verband daarvan met ziekteverzuim, langdurig ziekteverzuim en vervroegd uittreden noodzakelijk is; vindt het belangrijk om, met betrekking tot de arbeidswetgeving van de Gemeenschap en de lidstaten, alcoholproblemen op de werkvloer aan te pakken door de betrokken personen aan te moedigen hulp te zoeken, maar herinnert eraan dat dit altijd dient te gebeuren met inachtneming van de privacy en de rechten van het individu; dringt er bij werkgevers op aan speciale aandacht te besteden aan alcoholmisbruik op de werkvloer door preventieve voorlichtingsprogramma's te organiseren en hulp te bieden aan werknemers met alcoholproblemen;

26.   is ervan overtuigd dat het verminderen van het aantal verkeersongevallen en aanverwante schade ten gevolge van alcohol (17 000 doden per jaar) een prioriteit voor de Europese Unie is;
   i) roept de Commissie derhalve op de concrete schadelijke gevolgen van rijden onder invloed in de lidstaten te benoemen en te kwantificeren om vervolgens Europese doelstellingen voor de lidstaten te formuleren voor het terugdringen van rijden onder invloed, waarbij de lidstaten zich verbinden om de schadelijke gevolgen van rijden onder invloed te verminderen, rekening houdend met reeds geleverde inspanningen,
   ii) beklemtoont dat de lidstaten, onverminderd de uit de Gemeenschapswetgeving voortvloeiende inspanningen, vrij invulling kunnen geven aan de te nemen maatregelen op nationaal niveau, maar dat de lidstaten zullen rapporteren aan de Commissie over de gemaakte voortgang in de bestrijding van de schadelijke gevolgen van het rijden onder invloed,
   iii) merkt op dat de Commissie een ondersteunende functie heeft bij het behalen van de Europese doelstellingen door de lidstaten te ondersteunen met de onderlinge uitwisseling van kennis en beste praktijken en het verrichten van Europees onderzoek naar de bestrijding van de schadelijke gevolgen van rijden onder invloed;

27.   is van mening dat, om de risico's van overmatig alcoholgebruik in het verkeer beter te kunnen aanpakken, de volgende maatregelen dienen te worden genomen:
   i) stimuleren van een aanzienlijke toename van de controles van het bloedalcoholgehalte en aanpakken van de tussen de lidstaten zeer verschillende handhavingsgraad met het oog op een convergentie van de controlefrequentie en de uitwisseling van beste praktijken inzake de locatie van de controles,
   ii) stimuleren van zwaardere straffen voor rijden onder invloed, zoals langere intrekking van het rijbewijs,
   iii) stimuleren op Europees niveau van het instellen van maximaal toegestane bloedalcoholgehaltes die de 0,00% zo dicht mogelijk benaderen voor bestuurders van voertuigen waarvoor een rijbewijs categorie A of B is vereist en voor bestuurders van voertuigen waarvoor een rijbewijs van een hogere categorie is vereist en voor alle beroepschauffeurs met verdiscontering van het feit dat sommige voedingspreparaten sporen van alcohol kunnen bevatten;

28.   benadrukt dat alle effectieve middelen om rijden onder invloed te voorkomen moeten worden gestimuleerd; dringt aan op de verdere ontwikkeling van alcoholsloten en andere instrumenten die rijden onder invloed mechanisch verhinderen, in het bijzonder voor beroepschauffeurs;

29.   nodigt de Commissie uit onpartijdige onafhankelijke voorlichtingscampagnes te voeren en informatiecampagnes van de lidstaten in samenwerking met belangengroepen ter stimulering van verantwoorde en matige consumptie en over de negatieve effecten van alcoholmisbruik op de lichamelijke en geestelijke gezondheid en op het maatschappelijk welzijn te lanceren of ondersteunen;

30.   nodigt de Commissie en de lidstaten uit meer actie te ondernemen en hun respectieve activiteiten die zijn gericht op het bestrijden van verschillende vormen van verslaving te coördineren en om voor 2010 een uitgebreid algemeen onderzoek naar gevaarlijke consumptiepatronen en verslavend gedrag en de oorzaken daarvan te presenteren;

31.   dringt er bij de lidstaten op aan het probleem van illegale verkoop van alcohol en verkoop van alcohol op de zwarte markt aan te pakken, de kwaliteit van de verkochte alcohol te controleren en zelfgemaakte alcoholproducten (zoals gedistilleerde producten), die dodelijk kunnen zijn, intensiever te controleren;

32.   nodigt alle belanghebbenden uit om, binnen het door de Commissie voorgestelde Forum Alcohol en Gezondheid, de invoering te stimuleren van concrete acties en programma's ter bestrijding van aan alcohol gerelateerde schade, gezien het feit dat het Forum als voornaamste doelen heeft het uitwisselen van goede praktijken, het stimuleren van bereidheid om deel te nemen aan acties, het garanderen van goede evaluatie van de acties en het toezien op de effectieve implementatie ervan; verzoekt de Commissie ook de vertegenwoordigers van het Parlement in het Forum Alcohol en Gezondheid hierbij te betrekken en jaarlijkse verslagen te presenteren over de vooruitgang die is geboekt door het Forum;

33.   verzoekt zijn Voorzitter deze resolutie te doen toekomen aan de Raad en de Commissie, alsmede aan de regeringen en parlementen van de lidstaten.

(1) PB L 161 van 16.6.2001, blz. 38.
(2) PB C 175 van 20.6.2001, blz. 1.
(3) PB L 111 van 17.4.2004, blz. 75.
(4) PB L 404 van 30.12.2006, blz. 9; rectificatie in PB L 12 van 18.1.2007, blz. 3.
(5) Aangenomen teksten, P6_TA(2007)0009.

Laatst bijgewerkt op: 29 april 2008Juridische mededeling