Index 
 Vorige 
 Volgende 
 Volledige tekst 
Procedure : 2008/0183(CNS)
Stadium plenaire behandeling
Documentencyclus : A6-0091/2009

Ingediende teksten :

A6-0091/2009

Debatten :

PV 26/03/2009 - 2

Stemmingen :

PV 26/03/2009 - 4.2

Aangenomen teksten :

P6_TA(2009)0188

Aangenomen teksten
Donderdag 26 maart 2009 - Straatsburg Voorlopige uitgave
Voedselverstrekking aan de meest behoeftigen in de Gemeenschap (wijziging van de "integrale GMO"-verordening) *
P6_TA-PROV(2009)0188A6-0091/2009

Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement van 26 maart 2009 over het voorstel voor een verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1290/2005 betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en Verordening (EG) nr. 1234/2007 houdende een gemeenschappelijke ordening van de landbouwmarkten en specifieke bepalingen voor een aantal landbouwproducten ("integrale GMO"-verordening) ten aanzien van de voedselverstrekking aan de meest behoeftigen in de Gemeenschap (COM(2008)0563 – C6-0353/2008 – 2008/0183(CNS))

(Raadplegingsprocedure)

Het Europees Parlement ,

–   gezien het voorstel van de Commissie aan de Raad (COM(2008)0563),

–   gelet op artikel 37 van het EG-Verdrag, op grond waarvan het Parlement door de Raad is geraadpleegd (C6-0353/2008),

–   gelet op artikel 51 van zijn Reglement,

–   gezien het verslag van de Commissie landbouw en plattelandsontwikkeling en het advies van de Commissie regionale ontwikkeling (A6-0091/2009),

1.   hecht zijn goedkeuring aan het Commissievoorstel, als geamendeerd door het Parlement;

2.   verzoekt de Commissie haar voorstel krachtens artikel 250, lid 2, van het EG-Verdrag dienovereenkomstig te wijzigen;

3.   verzoekt de Raad, wanneer deze voornemens is af te wijken van de door het Parlement goedgekeurde tekst, het Parlement hiervan op de hoogte te stellen;

4.   wenst opnieuw te worden geraadpleegd indien de Raad voornemens is ingrijpende wijzigingen aan te brengen in het voorstel van de Commissie;

5.   verzoekt zijn Voorzitter het standpunt van het Parlement te doen toekomen aan de Raad en de Commissie.

Door de Commissie voorgestelde tekst   Amendement
Amendement 1
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Overweging 1
(1)  Verordening (EEG) nr. 3730/87 van de Raad van 10 december 1987 houdende algemene voorschriften voor de levering van levensmiddelen uit interventievoorraden aan bepaalde organisaties met het oog op verstrekking aan de meest hulpbehoevenden in de Gemeenschap, later ingetrokken en geïntegreerd in Verordening (EG) nr. 1234/2007 van de Raad, heeft gedurende meer dan twee decennia een betrouwbare voorzieningsbron verschaft voor voedselverstrekking aan de meest behoeftigen in de Gemeenschap.
(1)  Verordening (EEG) nr. 3730/87 van de Raad van 10 december 1987 houdende algemene voorschriften voor de levering van levensmiddelen uit interventievoorraden aan bepaalde organisaties met het oog op verstrekking aan de meest hulpbehoevenden in de Gemeenschap, later ingetrokken en geïntegreerd in Verordening (EG) nr. 1234/2007 van de Raad, heeft gedurende meer dan twee decennia een betrouwbare voorzieningsbron verschaft voor voedselverstrekking aan de meest behoeftigen in de Gemeenschap en heeft een positieve bijdrage geleverd aan de cohesie van de regio's in de EU door de economische en sociale ongelijkheid tussen regio's met een verschillend ontwikkelingsniveau te verminderen .
Amendement 2
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Overweging 2
(2)  Volgens artikel 33, lid 1, van het Verdrag heeft het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) onder meer tot doel de markten te stabiliseren en redelijke prijzen bij de levering aan verbruikers te verzekeren. Door de jaren heen hebben de in het kader van de regeling uitgevoerde programma's voor voedselverstrekking de verwezenlijking van beide doelstellingen met succes ondersteund en zijn zij, door de voedselonzekerheid voor de meest behoeftigen in de Gemeenschap te verminderen, een wezenlijk instrument gebleken dat een brede beschikbaarheid van levensmiddelen binnen de Gemeenschap helpt te garanderen en tegelijk de interventievoorraden verkleint.
(2)  Volgens artikel 33, lid 1, van het Verdrag heeft het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) onder meer tot doel de markten te stabiliseren en redelijke prijzen bij de levering aan verbruikers te verzekeren. Door de jaren heen hebben de in het kader van de regeling uitgevoerde programma's voor voedselverstrekking de verwezenlijking van beide doelstellingen met succes ondersteund en zijn zij, door de voedselonzekerheid voor de meest behoeftigen in de Gemeenschap te verminderen, een wezenlijk instrument gebleken dat een brede beschikbaarheid van levensmiddelen binnen de Gemeenschap helpt te garanderen en tegelijk de interventievoorraden verkleint. De nieuwe communautaire voedselhulpregeling voor de meest behoeftigen moet blijven instaan voor de doelstellingen van het GLB en moet bijdragen tot verwezenlijking van de cohesiedoelstellingen door te zorgen voor een evenwichtige, harmonieuze en duurzame ontwikkeling van alle regio's.
Amendement 3
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Overweging 5
(5)  De huidige regeling voor voedselverstrekking is afhankelijk van de levering van producten uit de communautaire interventievoorraden, waarbij ter aanvulling op tijdelijke basis ook aankopen op de markt plaatsvinden. De achtereenvolgende hervormingen van het GLB en de gunstige ontwikkelingen van de producentenprijzen hebben er echter toe geleid dat de interventievoorraden geleidelijk zijn afgenomen en dat ook het beschikbare assortiment producten kleiner is geworden. Bijgevolg moeten ook aankopen op de markt een permanente voorzieningsbron voor de regeling worden als aanvulling op de interventievoorraden in het geval dat geen geschikte interventievoorraden voorhanden zijn.
(5)  De huidige regeling voor voedselverstrekking is afhankelijk van de levering van producten uit de communautaire interventievoorraden, waarbij ter aanvulling op tijdelijke basis ook aankopen op de markt plaatsvinden. De toenemende spanningen op de wereldmarkt van agrarische grondstoffen en de geleidelijke afschaffing van de instrumenten voor het sturen van de productie en de opslag naar aanleiding van de achtereenvolgende hervormingen van het GLB hebben echter een nadelige uitwerking gehad op de voedselautonomie van de Unie, zowel kwantitatief als op het vlak van het beschikbare assortiment producten, alsook op haar vermogen om te voorzien in de voedselbehoeften van de meest behoeftigen en het hoofd te bieden aan internationale voedselcrisissen en speculatiegolven. De EU kan echter een reeds opgestart programma niet van de ene op de andere dag stopzetten. Bijgevolg moeten ook aankopen op de markt een permanente voorzieningsbron voor de regeling worden als aanvulling op de interventievoorraden in het geval dat geen geschikte interventievoorraden voorhanden zijn. Marktaankopen moeten in overeenstemming met de mededingingsprocedures verlopen, maar tegelijk de aankoop van producten van communautaire oorsprong .
Amendement 4
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Overweging 6
(6)  Een communautaire regeling kan niet het enige antwoord vormen op de toenemende behoeften aan voedselhulp in de Gemeenschap. Om de meest behoeftigen voedselzekerheid te kunnen bieden is het evenzeer noodzakelijk dat nationale beleidsmaatregelen worden uitgevoerd door overheidsinstanties en dat ook het maatschappelijk middenveld wordt ingeschakeld. Een communautaire regeling met een sterk cohesie-element kan echter als model voor de voedselverstrekking aan de meest behoeftigen dienen , synergieën helpen teweegbrengen en initiatieven van overheid en privésector ter vergroting van de voedselzekerheid voor personen in nood stimuleren. Bovendien kan zij, gezien de geografische spreiding van de afgenomen interventievoorraden die in de lidstaten beschikbaar zijn, tot een zo goed mogelijk gebruik van die voorraden bijdragen. De communautaire regeling moet daarom ook de bovenbedoelde nationale beleidsmaatregelen onverlet laten.
(6)  Een communautaire regeling kan niet het enige antwoord vormen op de toenemende behoeften aan voedselhulp in de Gemeenschap. Om de meest behoeftigen voedselzekerheid te kunnen bieden is het evenzeer noodzakelijk dat nationale beleidsmaatregelen worden uitgevoerd door overheidsinstanties en dat ook het maatschappelijk middenveld wordt ingeschakeld. Een communautaire regeling met een sterk cohesie-element kan echter dienen als model voor de voedselverstrekking aan de meest behoeftigen, met name in minder ontwikkelde regio's, synergieën helpen teweegbrengen en initiatieven van overheid en privésector ter vergroting van de voedselzekerheid voor personen in nood stimuleren. Bovendien kan zij, gezien de geografische spreiding van de afgenomen interventievoorraden die in de lidstaten beschikbaar zijn, tot een zo goed mogelijk gebruik van die voorraden bijdragen. De communautaire regeling moet daarom ook de bovenbedoelde nationale beleidsmaatregelen onverlet laten.
Amendement 5
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Overweging 7
(7)  Om ten volle profijt te trekken van de cohesiedimensie van de communautaire regeling en de daardoor teweeggebrachte synergieën te versterken en om een deugdelijke planning te waarborgen dient te worden bepaald dat het programma voor voedselverstrekking door de lidstaten wordt medegefinancierd. Er dienen maximale communautaire medefinancieringspercentages te worden vastgesteld en de financiële bijdrage van de Gemeenschap dient te worden toegevoegd aan de in artikel 3, lid 1, van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad opgenomen lijst van de voor financiering uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) in aanmerking komende maatregelen. Gedurende de eerste jaren van toepassing van de herziene regeling dienen hogere medefinancieringspercentages te gelden om een verdere hoge benutting van de financiële middelen te waarborgen, om een geleidelijke invoering van de medefinanciering en een soepele overgang mogelijk te maken en om het gevaar af te wenden dat de regeling wegens een mogelijk gebrek aan middelen niet wordt voortgezet.
Schrappen
Amendement 7
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Overweging 9
(9)  De ervaring leert dat bepaalde verbeteringen van het beheer van deze regeling wenselijk zijn, vooral om de lidstaten en de aangewezen organisaties een perspectief op langere termijn te bieden door middel van meerjarenplannen. De Commissie moet daarom meerjarenplannen voor de uitvoering van de regeling opstellen op basis van de aan de Commissie mee te delen verzoeken van de lidstaten en andere door de Commissie als relevant beschouwde informatie. De lidstaten moeten hun verzoeken betreffende de in het kader van het driejarenplan uit te reiken voedingsproducten baseren op nationale programma's voor voedselverstrekking waarin hun doelstellingen en prioriteiten op het gebied van voedselverstrekking aan de meest behoeftigen zijn omschreven. De Commissie dient een objectieve methodologie voor de toewijzing van de beschikbare financiële middelen vast te stellen.
(9)  De ervaring leert dat bepaalde verbeteringen van het beheer van deze regeling wenselijk zijn, vooral om de lidstaten en de aangewezen organisaties een perspectief op langere termijn te bieden door middel van meerjarenplannen. De Commissie moet daarom meerjarenplannen voor de uitvoering van de regeling opstellen op basis van de aan de Commissie mee te delen verzoeken van de lidstaten en andere door de Commissie als relevant beschouwde informatie. De lidstaten moeten hun verzoeken betreffende de in het kader van het driejarenplan uit te reiken voedingsproducten baseren op nationale programma's voor voedselverstrekking waarin hun doelstellingen en prioriteiten op het gebied van voedselhulp aan de meest behoeftigen zijn omschreven. De Commissie dient een objectieve methodologie voor de toewijzing van de beschikbare financiële middelen vast te stellen. In uitzonderlijke omstandigheden, en wanneer het aantal behoeftigen groter is dan voorzien, kunnen de lidstaten de Commissie verzoeken het programma te herzien.
Amendement 8
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Artikel 2 – punt 1
Verordening (EG) nr. 1234/2007
Artikel 27 – lid 1
1.  Uit de interventievoorraden worden producten beschikbaar gesteld of op de markt worden voedingsproducten aangekocht opdat voedingsproducten kunnen worden uitgereikt aan de meest behoeftigen in de Gemeenschap via door de lidstaten aangewezen organisaties.
1.  Uit de interventievoorraden worden producten beschikbaar gesteld of op de markt worden voedingsproducten van communautaire oorsprong aangekocht, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan verse, plaatselijke producten, opdat voedingsproducten kunnen worden uitgereikt aan de meest behoeftigen in de Gemeenschap via door de lidstaten aangewezen organisaties.
Alleen indien geen interventievoorraden voorhanden zijn die geschikt zijn voor de regeling voor voedselverstrekking, worden voedingsproducten aangekocht op de markt.
Alleen indien geen interventievoorraden voorhanden zijn die geschikt zijn voor de regeling voor voedselverstrekking, worden voedingsproducten van communautaire oorsprong aangekocht op de markt.
Amendement 9
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Artikel 2 – punt 1
Verordening (EG) nr. 1234/2007
Artikel 27 – lid 2
2.  De lidstaten die wensen deel te nemen aan de regeling, delen de Commissie nationale programma's voor voedselverstrekking mee waarin verzoeken om hoeveelheden voedingsproducten voor uitreiking gedurende een periode van drie jaar en andere relevante informatie zijn opgenomen.
2.  De lidstaten die wensen deel te nemen aan de regeling, delen de Commissie nationale programma's voor voedselhulp mee, waarin gedetailleerde informatie over de belangrijkste kenmerken en doelstellingen, de betrokken organisaties, de verzoeken om hoeveelheden voedingsproducten voor uitreiking gedurende een periode van drie jaar en andere relevante informatie zijn opgenomen.
Amendement 10
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Artikel 2 – punt 1
Verordening (EG) nr. 1234/2007
Artikel 27 – lid 3 – alinea 2
In het driejarenplan worden de jaarlijkse financiële toewijzingen door de Gemeenschap per lidstaat en de minimale jaarlijkse financiële bijdragen van de lidstaten aangegeven, zoals door de Commissie bepaald volgens een methodologie die moet worden omschreven in de overeenkomstig artikel 43, onder g), vastgestelde uitvoeringsbepalingen. De toewijzingen voor het tweede en het derde jaar van het programma zijn indicatief. De lidstaten die aan de regeling deelnemen, bevestigen elk jaar de in lid 2 bedoelde verzoeken. Na deze bevestigingen beslist de Commissie elk volgend jaar binnen de grenzen van de in de begroting beschikbare kredieten over de definitieve toewijzingen.
In het driejarenplan worden de jaarlijkse financiële toewijzingen door de Gemeenschap per lidstaat aangegeven, zoals door de Commissie bepaald volgens een methodologie die moet worden omschreven in de overeenkomstig artikel 43, onder g), vastgestelde uitvoeringsbepalingen. De toewijzingen voor het tweede en het derde jaar van het programma zijn indicatief. De lidstaten die aan de regeling deelnemen, bevestigen elk jaar de in lid 2 bedoelde verzoeken. Na deze bevestigingen beslist de Commissie elk volgend jaar binnen de grenzen van de in de begroting beschikbare kredieten over de definitieve toewijzingen.
Amendement 11
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Artikel 2 – lid 1
Verordening (EG) nr. 1234/2007
Artikel 27 – lid 4 – alinea 3 bis (nieuw)
Deze organisaties brengen op de plaats van de voedseluitreiking informatieborden of zelfklevende affiches (voor mobiele verdeelplaatsen) aan, waarop wordt vermeld dat de organisatie steun ontvangt van het communautaire voedselhulpprogramma. Op die manier worden de ontvangers erover geïnformeerd dat zij steun van de Gemeenschap krijgen.
Amendement 12
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Artikel 2 – punt 1
Verordening (EG) nr. 1234/2007
Artikel 27 – lid 5 – letter b
(b) brengen de Commissie tijdig op de hoogte van de ontwikkelingen die van invloed zijn op de uitvoering van de programma's voor voedselverstrekking.
(b) brengen de Commissie op de hoogte van de ontwikkelingen die van invloed zijn op de uitvoering van de programma's voor voedselverstrekking.
Amendement 13
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Artikel 2 – lid 1
Verordening (EG) nr. 1234/2007
Artikel 27 – lid 6 – alinea 1 – letter b
b) de kosten van de op de markt aangekochte voedingsproducten.
b) de kosten van de in overeenstemming met de mededingingsprocedures op de markt aangekochte voedingsproducten.
Amendement 14
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Artikel 2 – lid 1
Verordening (EG) nr. 1234/2007
Artikel 27 – lid 6 – alinea 2 – letter b
b) de rechtstreeks aan de uitvoering van de regeling verbonden kosten van het vervoer van de voedingsproducten en administratieve kosten die door de aangewezen organisaties worden gemaakt.
b) de rechtstreeks aan de uitvoering van de regeling verbonden kosten van het vervoer en de opslag van de voedingsproducten, en de administratieve kosten die door de aangewezen organisaties worden gemaakt.
Amendement 15
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Artikel 2 – lid 1
Verordening (EG) nr. 1234/2007
Artikel 27 – lid 6 bis (nieuw)
6 bis . De lidstaten stellen, waar nodig rekening houdend met specifieke plaatselijke omstandigheden, voor de totale kosten van vervoer, opslag en administratie (met inbegrip van communicatie) een maximumbedrag vast, dat overeenstemt met een bepaald percentage van de aangekochte of geruilde producten. Het financieel kader wordt door de lidstaten naar deze drie uitgavenposten uitgesplitst. De niet-gebruikte middelen kunnen voor de aankoop van voedingsproducten worden bestemd.
Amendement 16
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Artikel 2 – punt 1
Verordening (EG) nr. 1234/2007
Artikel 27 – lid 7 – alinea 1
7.  De subsidiabele kosten in het kader van de regeling worden door de Gemeenschap medegefinancierd .
7.  De subsidiabele kosten in het kader van de regeling worden door de Gemeenschap gefinancierd .
Amendement 17
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Artikel 2 – punt 1
Verordening (EG) nr. 1234/2007
Artikel 27 – lid 7 – alinea 2 – inleidende formule
Het communautaire medefinancieringspercentage is niet hoger dan:
Schrappen
Amendement 18
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Artikel 2 – punt 1
Verordening (EG) nr. 1234/2007
Artikel 27 – lid 7 – alinea 2 – letter a
(a) voor het driejarenplan dat op 1 januari 2010 ingaat, 75% van de subsidiabele kosten, respectievelijk 85% van de subsidiabele kosten in de in bijlage I bij Beschikking 2006/596/EG * van de Commissie vermelde lidstaten die in aanmerking komen voor financiering uit het Cohesiefonds voor de periode 2007-2013;
* PB L 243 van 6.9.2006, blz. 47.
Schrappen
Amendement 19
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Artikel 2 – punt 1
Verordening (EG) nr. 1234/2007
Artikel 27 – lid 7 – alinea 2 – letter b
(b) voor de volgende driejarenplannen, 50% van de subsidiabele kosten, respectievelijk 75% van de subsidiabele kosten in de in bijlage I bij Beschikking 2006/596/EG en in latere besluiten vermelde lidstaten die in het betrokken jaar in aanmerking komen voor financiering uit het Cohesiefonds.
Schrappen
Amendement 20
Voorstel voor een verordening – wijzigingsbesluit
Artikel 2 – punt 3
Verordening (EG) nr. 1234/2007
Artikel 184 – punt 9
"(9) legt uiterlijk op 31 december 2012 aan het Europees Parlement en de Raad een verslag voor over de toepassing van de bij artikel 27 ingestelde regeling voor voedselverstrekking aan de meest behoeftigen in de Gemeenschap, samen met eventuele passende voorstellen."
"(9) legt uiterlijk op 31 december 2011 aan het Europees Parlement en de Raad een verslag voor over de toepassing van de bij artikel 27 ingestelde regeling voor voedselverstrekking aan de meest behoeftigen in de Gemeenschap, samen met een voorstel voor een besluit inzake voortzetting van de regeling na de huidige financieringsperiode en eventuele andere passende voorstellen die noodzakelijk zijn ."
Laatst bijgewerkt op: 27 maart 2009Juridische mededeling