A -
Wetenschappelijke factsheets m.b.t. digitale rechtsstaat
Op 22 januari 2025 heeft de commissie Digitale Zaken van de Tweede Kamer een drietal wetenschappelijke factsheets gepubliceerd over de rechtsstatelijke risico's van de digitale uitvoering van wetten, regels voor een digitale rechtsstaat en vijf aandachtspunten met betrekking tot digitale uitvoering van wetgeving. Deze factsheets zijn onder de aandacht gebracht van de commissie Digitalisering, die de griffie heeft verzocht dit in alle commissies onder de aandacht te brengen, aangezien deze factsheets door alle leden van de Eerste Kamer benut kunnen worden bij de beoordeling van wetgeving met een digitale component.
In een technische briefing op 11 februari jl. hebben onderstaande wetenschappers een verdere toelichting verschaft op deze factsheets:
-
-
Robert van Doesburg (TNO)
-
-
Dr. Ivar Timmer (Hogeschool van Amsterdam)
-
-
Dr. Mariette Lokin (Open Universiteit en Vrije Universiteit van Amsterdam en Hooghiemstra en partners)
-
-
Prof. mr. dr. Reijer Passchier (Open Universiteit en Universiteit Leiden)
-
-
Prof. mr. Corien Prins (WRR, Tilburg University)
Deze technische briefing is terug te kijken via debat gemist.
B - Gesprek met WKR over briefadvies 'Boeren in een veranderend klimaat'
Op 25 maart 2025 (17:00 - 18:00 uur, commissiekamer 1) zal het door de commissie gevraagde gesprek met de Wetenschappelijke Klimaatraad (WKR) plaatsvinden over het derde advies ‘Boeren in een veranderend klimaat
' In dit advies gaat de WKR in op de vraag: Hoe kan de overheid het perspectief voor boeren verbeteren om zo tot een klimaatneutrale en klimaatbestendige landbouw te komen?
C - Toestemming deelname NVWA aan technische briefing Evaluatie 2024 Meststoffenwet
De minister van LVVN heeft op 13 februari 2025 laten weten toestemming te verlenen voor deelname van de NVWA aan de te organiseren technische briefing over de Evaluatie 2024 van de Meststoffenwet. De minister merkt op dat de NVWA niet betrokken is bij de Evaluatie zelf en dat daarom de inbreng van de NVWA tijdens deze briefing gericht zal zijn op de handhaving van en het toezicht op de Meststoffenwet. Naar verwachting zal de briefing plaatsvinden op 1 april 2025; Pbl heeft reeds toegezegd en overleg met WUR is nog gaande.
D - EU-wetgevingshandelingen LVVN, Vierde kwartaalrapportage 2024
Op 6 februari 2025 ontving de Kamer het verslag van de Landbouw- en Visserijraad van 27 januari 2025 tezamen met de vierde kwartaalrapportage van het jaar 2024 over de stand van zaken betreffende EU-wetgevingshandelingen op LVVN-terrein. In deze kwartaalrapportage geeft de minister van LVVN onder andere een update over het nieuwe genomische techniekendossier (E230014). De vierde kwartaalrapportage treft u in de bijlagen. Het verslag van de Landbouw- en Visserijraad d.d. 27 januari 2025 treft u bij de ter kennisneming aangeboden stukken.
E - Jaarplan 2025 NVWA
De staatssecretaris van LVVN heeft op 7 februari 2025, mede namens de staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport, de Tweede Kamer per brief (TK 33835, 235) het jaarplan 2025 van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) aangeboden. Het jaarplan 2025 is op een interactieve wijze beschikbaar via de website van de NVWA [https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/publicaties/jaarplan-2025]. De verschillende ‘tegels’ op de website geven inzicht in de activiteiten van de NVWA in 2025, organisatiebreed en per publiek belang (voedselveiligheid, dierenwelzijn, productveiligheid, tabaks- en alcoholontmoediging, diergezondheid, plantgezondheid, en natuur en milieu).
Op 11 februari 2025 heeft de staatssecretaris van LVVN in een brief aan de Tweede Kamer (TK 33835, Aanhangsel van de Handelingen, nr. 1263) gereageerd op vragen over het handelen en functioneren van de NVWA. Op 11 februari 2025 vond in de Tweede Kamer een commissiedebat plaats over de NVWA.
F - Dierziekten en zoönosen
De minister van VWS en de minister (en staatssecretaris) van LVVN hebben begin februari aan de Tweede Kamer het Nationaal actieplan versterken zoönosenbeleid
(TK 25295, 2220) en het Onderzoeksrapport Veehouderij en gezondheid omwonenden (VGO-III)
(TK 28973, 259) aangeboden. Dit in verband met het commissiedebat in de Tweede Kamer over Dierziekten en zoönosen van 6 februari 2025. Verder kan ter informatie nog worden opgemerkt dat de commissie VWS in 2024 schriftelijk overleg heeft gevoerd met de minister van VWS over de voorkoming en bestrijding van toekomstige pandemische dreigingen, besmettelijke (dier)ziekten en zoönosen en naar aanleiding daarvan op 5 november 2024 heeft besloten het verslag schriftelijk overleg (25295/32793/29683, CI) voor kennisgeving aan te nemen en het aangekondigde Landelijk Crisisplan Infectieziekten (LCP-I) af te wachten. De minister van VWS gaf aan zich ervoor in te zetten het LCP-I in het voorjaar van 2025 af te ronden.
G - Contourenbrief bedrijfsspecifieke emissienormen stikstof en broeikasgassen
In de Contourenbrief bedrijfsspecifieke emissienormen stikstof en broeikasgassen
van 14 februari 2025 aan de Tweede Kamer geeft de minister van LVVN aan op welke wijze zij invulling wil geven aan het in het regeerprogramma genoemde systeem van doelsturing met haalbare bedrijfsspecifieke normen voor broeikasgas- en stikstofemissies. De brief is ter informatie toegevoegd.
H - Aanpak Nederland van het slot perspectief voor sectoren en herstel van natuur
In een brief van de minister van LVVN van 14 februari 2025 aan de Tweede Kamer worden de contouren geschetst van de aanpak van het kabinet om tot oplossingen te komen om Nederland van het slot te halen en perspectief te bieden voor de sectoren die zijn geraakt. Dit naar aanleiding van een tweetal uitspraken van de Raad van State Haag over intern salderen en een uitspraak van de rechtbank Den Haag over de inzet van de Staat op stikstofgevoelige natuur. Het kabinet heeft een Ministeriële Commissie Economie & Natuurherstel (MCE&N) ingesteld om de vergunningverlening weer op gang te helpen en perspectief te bieden aan ondernemers en andere betrokkenen in de sectoren die gevolgen ondervinden van genoemde uitspraken. Het kabinet werkt aan een aanpak op basis van vier sporen:
-
-
Spoor 1: verkennen wat er mogelijk is (te maken) in de vergunningverlening vanuit juridisch perspectief.
-
-
Spoor 2: een programma van maatregelen gericht op een geborgde daling van stikstofemissie en op natuurherstel, ten behoeve van additionaliteit en het voldoen aan de uitspraken, en gericht op alle sectoren.
-
-
Spoor 3: Acties richting en ten behoeve van partijen die in problemen komen doordat de Raad van State-uitspraak over intern salderen met terugwerkende kracht geldt.
-
-
Spoor 4: Inzet richting Brussel, waarbij in kaart wordt gebracht welke stappen er mogelijk zijn in Brussel, zowel op korte als op lange termijn.
De brief is ter informatie toegevoegd.