De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Van Rooijen (50Plus), toe de Kamer op de hoogte te houden over de voortgang van de curriculumherziening in het funderend onderwijs.
Nummer | T04043 |
---|---|
Status | openstaand |
Datum toezegging | 25 maart 2025 |
Deadline | 1 januari 2026 |
Verantwoordelijke(n) | staatssecretaris Funderend Onderwijs en Emancipatie |
Kamerleden | drs. M.J. van Rooijen (50PLUS) |
Commissie | commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Onderwerpen | curriculum funderend onderwijs herziening |
Kamerstukken | Begrotingsstaten Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2025 (36.600 VIII) |
Handelingen I 2024/2025, nr. 23, item 2, p. 4 |
De heer Van Rooijen (50PLUS):
“Twee kabinetten-Rutte, III en IV, hebben tezamen 20 miljard euro aan de begroting van Onderwijs toegevoegd. Dat is een stijging met maar liefst 60% over zeven begrotingsjaren. Dan zouden we toch nu, na zeven jaar investeren, met genoegen uitkijken naar de laatste cijfers over de verbeterde leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en rekenvaardigheid van Nederlandse schoolkinderen. Maar zo is het niet gegaan. De prestaties zijn op belangrijke punten juist ernstig verslechterd. Als je 20 miljard per jaar extra nodig hebt om de prestaties te laten dalen, hoeveel heb je dan nodig om verbeteringen aan te brengen? 40 miljard? 60 miljard? Dit kan echt niet .”
Handelingen I 2024/2025, nr. 23, item 11, p. 10 |
Staatssecretaris Paul:
“Ik begin met de vraag van de heer Van Rooijen van 50PLUS hoeveel geld nodig is om een verbetering in basisvaardigheden te laten zien. (…)
De groei van de uitgaven in het onderwijs, waar de heer Van Rooijen naar verwijst, heeft overigens een bredere inzet; dat ging dus niet alleen over die basisvaardigheden.
Tegelijkertijd is het niet alleen afhankelijk van het geld. Het is ook belangrijk dat je bepaalde zaken prioriteert. De focus die we de afgelopen jaren hebben aangebracht op die basisvaardigheden, is volgens mij dus cruciaal. Die moet ervoor zorgen dat daar ook de resultaten behaald kunnen worden die nodig zijn, want daar zijn leerlingen bij gebaat.
Een ander punt dat daarbij helpt, is dat we het curriculum, dat in zo'n twintig jaar niet is herzien, de afgelopen jaren aan het aanpakken zijn. We gaan het curriculum aanpakken, dat gewoon niet meer van deze tijd was, en ook te weinig concreet. We gaan dat concreter maken en actualiseren. Dat is een exercitie die nu nog loopt, om te zorgen dat zaken veel meer integraal worden opgepakt, ook om tegen te gaan dat het curriculum te overladen is, want we kunnen niet nog meer uren in een dag toveren. We willen dat kinderen een beperkt aantal uren op school zijn en daarna andere dingen kunnen doen. Die aanpak van het curriculum — mind you, na twintig jaar — is echt een grote exercitie, en ik verwacht daar veel van .”
Handelingen I 2024/2025, nr. 23, item 11, p. 16
De heer Van Rooijen (50PLUS):
“Voorzitter. (…) De staatssecretaris had het over het herzien van het curriculum, dat al twintig jaar is zoals het is. Zou zij kunnen toezeggen dat wij de resultaten daarvan krijgen? Op welke termijn denkt zij dat gereed te hebben? ”
Handelingen I 2024/2025, nr. 23, item 11, p. 32
Staatssecretaris Paul:
“Dank u wel, voorzitter. (…) Dan begin ik met de vraag van de heer Van Rooijen (…) over de curriculumherziening. (…) Ik houd uw Kamer ook graag op diverse momenten op de hoogte van de curriculumherziening, bijvoorbeeld via de betreffende wetsvoorstellen, maar ook rond de komende begroting. Die toezegging doe ik graag .”
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Verslag EK 2024/2025, nr. 23, item 11
-
behandeling Verslag EK 2024/2025, nr. 23, item 2
-
25 maart 2025
toezegging gedaan