Dinsdag 9 december 2025, commissie Financiën (FIN)




Agenda

1.Vaststellen agenda


2.Pakket Belastingplan 2026

Verdere behandeling Pakket Belastingplan 2026:

Op vrijdag 5 december 2025 heeft u per e-mail de nota's naar aanleiding van de verslagen inzake het Pakket Belastingplan 2026 ontvangen. Vandaag staan de zeven wetsvoorstellen geagendeerd voor nadere procedure en eventueel inbreng tweede verslag. U kunt uw inbreng tot 17.00 uur vandaag aanleveren. Woensdag 10 december om 17.00 uur zullen de conceptverslagen worden gecirculeerd ter correctie en aansluiting. Het verslag zal donderdag 11 december 10.00 uur worden vastgesteld en verstuurd naar het ministerie. De nota's naar aanleiding van de tweede verslagen inzake het pakket belastingplan zullen uiterlijk vrijdag 12 december 17.00 uur worden aangeboden.

De plenaire behandeling voor het Pakket Belastingplan 2026 is voorzien op 15 en 16 december 2025.

De leden wordt verzocht bij hun inbreng duidelijk aan te geven bij welk wetsvoorstel de vragen worden gesteld, omdat elk wetsvoorstel een eigen verslag krijgt. U wordt vriendelijk verzocht in uw inbreng zoveel mogelijk concrete verwijzingen op te nemen naar de vindplaatsen van stukken. Dit ten behoeve van een zo snel mogelijke verwerking.

Het beslispunt is bij agendapunten 3 t/m 9 identiek. Dan wordt bij elk van de wetsvoorstellen - al naar gelang er inbreng is - besloten dat ofwel (i) inbreng wordt geleverd voor het tweede verslag en dat het wetsvoorstel wordt aangemeld voor plenair o.v.v. tijdige ontvangst van de beantwoording danwel (ii) het wetsvoorstel wordt aangemeld voor plenaire behandeling.


Bespreking


3.36812

Belastingplan 2026

Beslispunt

Welke nadere procedure wenst de commissie te volgen:

  • inbreng leveren voor een tweede verslag (daarmee instemmend met het aanmelden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025, onder voorbehoud van tijdige ontvangst van de beantwoording);
  • het wetsvoorstel aan te melden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025.

NB: Het beslispunt is bij agendapunten 3 t/m 9 identiek. Dan wordt bij elk van de wetsvoorstellen - al naar gelang er inbreng is - besloten dat ofwel (i) inbreng wordt geleverd voor het tweede verslag en dat het wetsvoorstel wordt aangemeld voor plenair o.v.v. tijdige ontvangst van de beantwoording danwel (ii) het wetsvoorstel wordt aangemeld voor plenaire behandeling.

Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen

Conform de Kamernotitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met link naar de internetconsultatie en uitvoeringstoetsen:


Nadere procedure


4.36813

Overige fiscale maatregelen 2026

Beslispunt

Welke nadere procedure wenst de commissie te volgen:

  • inbreng leveren voor een tweede verslag (daarmee instemmend met het aanmelden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025, onder voorbehoud van tijdige ontvangst van de beantwoording);
  • het wetsvoorstel aan te melden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025.

Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen

Conform de Kamernotitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met link naar de internetconsultatie en uitvoeringstoetsen:


Nadere procedure


5.36815

Wet differentiatie vliegbelasting

Beslispunt

Welke nadere procedure wenst de commissie te volgen:

  • inbreng leveren voor een tweede verslag (daarmee instemmend met het aanmelden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025, onder voorbehoud van tijdige ontvangst van de beantwoording);
  • het wetsvoorstel aan te melden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025.

Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen

Conform de Kamernotitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met link naar de internetconsultatie en uitvoeringstoetsen:


Nadere procedure


6.36816

Wet stroomlijning fiscaal inzagerecht

Beslispunt

Welke nadere procedure wenst de commissie te volgen:

  • inbreng leveren voor een tweede verslag (daarmee instemmend met het aanmelden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025, onder voorbehoud van tijdige ontvangst van de beantwoording);
  • het wetsvoorstel aan te melden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025.

Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen

Conform de Kamernotitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met link naar de internetconsultatie en uitvoeringstoetsen:


Nadere procedure


7.36817

Tweede wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024

Beslispunt

Welke nadere procedure wenst de commissie te volgen:

  • inbreng leveren voor een tweede verslag (daarmee instemmend met het aanmelden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025, onder voorbehoud van tijdige ontvangst van de beantwoording);
  • het wetsvoorstel aan te melden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025.

Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen

Conform de Kamernotitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met link naar de internetconsultatie en uitvoeringstoetsen:


Nadere procedure


8.36818

Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling minimumbelasting

Beslispunt

Welke nadere procedure wenst de commissie te volgen:

  • inbreng leveren voor een tweede verslag (daarmee instemmend met het aanmelden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025, onder voorbehoud van tijdige ontvangst van de beantwoording);
  • het wetsvoorstel aan te melden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025.

Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen

Conform de Kamernotitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met link naar de internetconsultatie en uitvoeringstoetsen:


Nadere procedure


9.36819

Nadere operationalisering mechanisme koolstofcorrectie aan de grens

Beslispunt

Welke nadere procedure wenst de commissie te volgen:

  • inbreng leveren voor een tweede verslag (daarmee instemmend met het aanmelden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025, onder voorbehoud van tijdige ontvangst van de beantwoording);
  • het wetsvoorstel aan te melden voor plenaire behandeling op 15 en 16 december 2025.

Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen

Conform de Kamernotitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met link naar de internetconsultatie en uitvoeringstoetsen:


Nadere procedure


10.36600 / 31865, AG

Verslag van een schriftelijk overleg met de minister van Financiën over voorlichting en advies over de consequenties van en het handelingsperspectief bij een verworpen begroting; Verbetering verantwoording en begroting

Beslispunt

  • Welke fracties wensen vandaag inbreng te leveren voor verslag?

Toelichting

  • Per brief van de Voorzitter van de Eerste Kamer d.d. 25 maart 2025 is de Raad van State om voorlichting gevraagd over de consequenties van en het handelingsperspectief bij een verworpen begroting​​​​​, meer in het bijzonder de staatsrechtelijke consequenties en het handelingsperspectief bij het verwerpen van een begroting voor individuele bewindspersonen, de regering en voor het parlement. De voorlichting is op 10 juni 2025 met de Kamer(s) gedeeld en is op 17 juni 2025 in uw commissie behandeld.
  • Eerder had de Tweede Kamer, naar aanleiding van de aanvaarde motie-Grinwis c.s. (TK 36.625, nr. 13), per brief van 20 maart 2025 de Algemene Rekenkamer gevraagd om de consequenties van en het handelingsperspectief bij een verworpen begroting te schetsen. De Algemene Rekenkamer heeft per brief d.d. 3 april 2025 aan dat verzoek van de Tweede Kamer voldaan.
  • De commissie besloot op 17 juni jl. dat de commissiestaf een concept commissiebrief zou voorbereiden die 1 juli vastgesteld en verzonden is. In de brief wordt de minister gevraagd te reageren op de voorlichting van de RvS, de brief van de AR en de motie-Grinwis (de Tweede Kamer aanvaarde motie-Grinwis c.s over het na verwerping van een ontwerpbegroting onverwijld indienen van een nieuw begrotingswetsvoorstel, TK 36.740, 17).
  • Op 17 november heeft de minister geantwoord op deze brief. De commissie besloot op 25 november naar aanleiding van de brief van 17 november 2025 met de minister van Financiën in nader schriftelijk overleg te treden en op 9 december 2025 te agenderen voor inbreng.

Inhoud

  • De minister van Financiën signaleert twee discrepanties tussen de voorlichting van de Raad van State en de brief van de Algemene Rekenkamer over de gevolgen en het handelingsperspectief bij een verworpen begroting.
  • Daar waar de Algemene Rekenkamer in zijn advies de mogelijkheid benoemt om na Prinsjesdag een (nieuwe) begroting in te dienen nadat een begroting eerder door de Tweede of Eerste Kamer is verworpen, adviseert de Raad van State dat de regering dit onverwijld zou moeten doen om het budgetrecht niet in te perken. In het verlengde hiervan adviseert de Raad van State om deze plicht wettelijk vast te leggen. De minister gaat de Comptabiliteitswet 2016 aanpassen, zodat hij ook uitvoering geeft aan de motie-Grinwis c.s.
  • Ten tweede stelt de Raad van State dat artikel 2.25 Comptabiliteitswet 2016 niet kan worden toegepast in een begrotingsloze periode, in tegenstelling tot de suggestie van de Algemene Rekenkamer om deze bepaling als praktische leidraad te gebruiken.

Inbreng voor nader schriftelijk overleg




11.36720, A

Toezegging Kabinetsreactie Initiatiefnota Minder inflatie, meer bestaanszekerheid

Beslispunten

  • Wensen de leden van de commissie de brief van de minister van Economische Zaken van 21 november ter kennisgeving aan te nemen?

Toelichting

  • Op 8 april is de initiatiefnota van de leden Omtzigt, Van Vroonhoven, Wilders en Van Dijck getiteld “Minder inflatie, meer bestaanszekerheid” besproken in de Tweede Kamer. In deze nota wordt betoogd dat marktfalen bijdraagt aan structurele bestaansonzekerheid van Nederlandse huishoudens, en worden voorstellen gedaan om markten en prijzen eerlijker te maken.
  • In de kabinetsreactie stelt het kabinet dat het de zorgen rond inflatie, koopkracht en bestaanszekerheid deelt. Het kabinet is echter niet overtuigd van de noodzaak van brede wettelijke maximumprijzen of prijsregulering in alle sectoren. In plaats daarvan wil het kabinet zich richten op versterking van het mededingingsinstrumentarium, onder andere door te verkennen of een zogenaamde “New Competition Tool” kan bijdragen aan betere concurrentie en marktwerking. In de kabinetsreactie is per voorstel uit de initiatiefnota ingegaan op de vraag hoe die zich verhoudt tot het reeds ingezette of voorgenomen beleid.
  • Tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen op 18 november heeft de minister van Financiën aan het lid van Apeldoorn (SP) aangeboden de kabinetsreactie op de initiatiefnota ook te delen met de eerste kamer.

Bespreking brief



12.Mededelingen en informatie

Verslag Eurogroep en Ecofinraad van 12 en 13 november 2025

Op 1 december 2025 ontving de Kamer het verslag van de Eurogroep en Ecofinraad van 12 en 13 november 2025. Het verslag gaat onder meer in op de ontwikkelingen rond de digitale euro en is ter informatie toegevoegd.



13.Rondvraag


14.Ter herinnering: openstaande correspondentie

    • Hieronder is een overzicht van de openstaande correspondentie weergegeven (dit betreft brieven en verslagen).
    • Een overzicht van wetsvoorstellen die bij de commissie voor Financiën in (schriftelijke) behandeling zijn, is via deze link te raadplegen.
    • Een overzicht van Financiën -wetsvoorstellen in behandeling bij de Tweede Kamer is te raadplegen via deze link.

    Overzicht openstaande correspondentie

    Verzonden

    Onderwerp + link

    Reactietermijn

    Toelichting

    25 november 2025

    SO - over verzoek met betrekking tot het controlebestel (31.865)

    Link brief

       

    19 november 2025

    SO - over voortgangsrapportage hersteloperatietoeslagen mei - augustus 2025 (36.708)

    Link brief

    17 december 2025

     

    19 november 2025

    NSO - over de impactanalyse btw-verhoging op logies (36.602)

    Link brief

    17 december 2025

     

    Wetgeving

    Versie: 25 november 2025