Eerste Kamer verlangt evaluatie bestuur en toezicht NV's en BV's



Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie is de Eerste Kamer op dinsdag 24 mei tegemoet gekomen met een toezegging dat de nieuwe regeling van bestuur en toezicht bij naamloze en besloten vennootschappen drie jaar na de inwerkingtreding over de hele linie zal worden geëvalueerd (31.763). De inwerkingtreding is voorzien op 1 januari 2012. De evaluatie zal dan vanaf januari 2015 beginnen.

De Tweede Kamer heeft op 8 december 2009 de aanpassing van het Burgerlijk Wetboek op dit gebied met algemene stemmen aangenomen, nadat het via amendering was gewijzigd. In het debat in de senaat bleek dat de fracties van CDA en VVD bedenkingen hebben tegen de invoering van een quotering van bestuurders en het opleggen van een maximum aantal van vijf toezichtfuncties bij 'grote' bedrijven.

Minister Opstelten kwam de Kamer tegemoet door een algehele evaluatie van de wet aan te kondigen en een Reparatiewet waarin preciezer wordt aangegeven wanneer functies wel of niet meetellen bij de maximering. Bestuursfuncties bij coöperatieve instellingen tellen niet mee. En dat geldt volgens de bewindsman ook voor kerkelijke, charitatieve en culturele instellingen of zij nu 'groot' of 'klein' zijn.

De fracties van PvdA en SP waren bezorgd over de invoering van een monistisch stelsel, omdat daarbij uitvoerende en toezichthoudende bestuurders in één orgaan zitting hebben. Volgens deze fractie zou daardoor het belang van de werknemers in het gedrang kunnen komen.

CDA-senator Franken zette vooral vraagtekens bij het amendement dat op voorstel van SP-Tweede-Kamerlid Irrgang in het wetsvoorstel is opgenomen. Dit amendement stelt beperkingen aan de combinatie van verschillende bestuurs- en toezichtfuncties. Voor de grote NV's, BV's en stichtingen wordt het lidmaatschap van een Raad van Commissarissen beperkt tot vijf (waarbij een voorzitterschap dubbel telt) en mag een bestuurder zijn functie combineren met maximaal twee commissariaten, waarbij een voorzitterschap is uitgesloten.

De CDA-woordvoerder vond dat het amendement Irrgang een veel te stringente beperking inhoudt voor niet beursgenoteerde NV's en BV's en voor stichtingen en dreigde daarom tegen te stemmen. Franken: "Het amendement Irrgang gaat eraan voorbij dat de ene functie de andere niet is en dat niet alle personen gelijk zijn".

Senator Kneppers-Heijnert van de VVD-fractie vond het positief dat de nieuwe wettelijke regeling bedrijven de mogelijkheid biedt om in samenwerking met de algemene vergadering van aandeelhouders te kiezen voor een dualistisch stelsel of een monistisch stelsel, de one-tier board die afkomstig is uit het Angelsaskische systeen. Over het amendement Irrgang zei de VVD-senator: "Kwaliteit van toezicht bevorder je niet door kwantitatieve beperkingen." De VVD vindt de regeling niet evenwichtig en vroeg daarom een evaluatie 'binnen drie jaar'. Ook heeft de VVD-fractie moeite met de bepaling voor 1 januari 2016 minstens 30% van de zetels van het bestuur en de raad van commissarissen door vrouwen bezet moet zijn, volgens het amendement van het Tweede Kamerlid Kalma.

De VVD ziet meer in initiatieven als Talent naar de Top die via het sluiten van convenanten met bedrijven draagvlak probeert te scheppen voor meer vrouwen in de besturen van bedrijven.

SP-senator Vliegenthart nam het op voor het amendement van zijn partijgenoot Irrgang. De daarin bepleitte beperking van het aantal toezichthoudende functies die een persoon tegelijk kan bekleden is in de ogen van de SP een concrete stap vooruit op een terrein "dat veel te lang braak is blijven liggen."

PvdA-woordvoerder Tan zette vraagtekens bij het monistische bestuursmodel. Kan het toezicht wel voldoende tegenmacht uitoefenen versus het bestuur? Een van de essentiële ijkpunten is voor de PvdA de mate waarin de (korte termijn) belangen van aandeelhouders versus die van klanten en vooral ook werknemers evenwichtig tegen elkaar worden afgewogen.


Deel dit item: