Dit initiatiefvoorstel van de Tweede Kamereden De Hoop (GroenLinks-PvdA) en Olger van Dijk (NSC) regelt dat provincies hun eigen openbaar vervoerbedrijf kunnen kiezen. Dit heet inbesteding. Hiervoor is dan geen openbare aanbesteding meer nodig. Nu moeten provincies OV-concessies openbaar aanbesteden, zodat vervoerbedrijven zich daarop kunnen inschrijven. De provincie kiest daaruit de beste.
Met dit voorstel willen de initiatiefnemers de organisatie en bekostiging van regionaal openbaar vervoer verbeteren. In Nederland rijdt het openbaar vervoer op basis van een concessie. Met een concessie krijgt een vervoerder voor een bepaalde periode het alleenrecht om in een bepaald gebied openbaar vervoer aan te bieden. Voor het streekvervoer geeft de provincie die concessie. Meestal voor een periode van tien of vijftien jaar. De provincie bepaalt welke buslijnen er zijn en hoe vaak ze rijden.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (TK, 6) is op 9 september 2025 aangenomen door de Tweede Kamer.
Voor: SP, GroenLinks-PvdA, PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, ChristenUnie, SGP, CDA, FVD en PVV.
Tegen: VVV, BBB en JA21.
De Eerste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (I&W/VRO) bespreekt op 23 september 2025 de procedure.
ingediend
24 mei 2024titel
Voorstel van wet van de leden De Hoop en Olger van Dijk tot wijziging van de Wet personenvervoer 2000 in verband met het mogelijk maken van provinciale inbesteding van openbaar vervoerconcessies (Wet provinciale inbesteding vervoerconcessies)schriftelijke voorbereiding
ondertekening
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.