E120035
  ruit icoon
Laatste revisie: 21-08-2013

E120035 - Voorstel voor een aanbeveling betreffende de validatie van niet-formeel en informeel leren



De Europese Commissie stelt de Raad van ministers bij aanbeveling voor om per 2015 in elke EU-lidstaat een validatieprocedure te hebben, waarbij vaardigheden die burgers buiten het formele onderwijs- en opleidingsstelsel hebben verworven, worden gevalideerd door middel van een certificaat of kwalificatie. 


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: gepubliceerd in Europees publicatieblad.

nationaal

Op 25 september 2012 nam de commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het voorstel voor een aanbeveling voor kennisgeving aan.

Europees

Op 22 december 2012 werd de aanbeveling van de Raad van 20 december 2012, betreffende de validatie van niet-formeel en informeel leren, gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie (C398/01).


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2012)485PDF-document, d.d. 5 september 2012

rechtsgrondslag

artikelen 165 en 166 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie

commissie Eerste Kamer

beleidsterrein


Implementatie

  • Aanbeveling van de Raad betreffende de validatie van niet-formeel en informeel leren openbaarmaking Europese Commissie - Pb EU C398
    22 december 2012

Behandeling Eerste Kamer

De commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft op 25 september 2012 het voorstel voor een aanbeveling besproken en voor kennisgeving aangenomen.


Standpunt Nederlandse regering

De nederlandse regering laat in het BNC-fiche onder andere weten dat zij de aanbeveling onderschrijft en het belang van de validatie van leerresultaten die door niet-formeel en informeel leren zijn verworven in het kader van een leven lang leren. Het werkt drempelverlagend en bevordertdaarmee de toegankelijkheid van het onderwijs. Daarnaast is het een instrument dat de duurzame inzetbaarheid en arbeidsparticipatie onder alle leeftijdscategorieën vergroot en daarmee de dynamiek en economische groeivan een land bevordert.


Samenvatting voorstel Europese Commissie

De Europese Commissie stelt de Raad van ministers bij aanbeveling voor om per 2015 in elke EU-lidstaat een validatieprocedure te hebben, waarbij vaardigheden die burgers buiten het formele onderwijs- en opleidingsstelsel hebben verworven, worden gevalideerd door middel van een certificaat of kwalificatie. De Commissie ziet hiertoe noodzaak vanwege de economische crisis en stijgende (jeugd)werkloosheid in de EU. De Commissie ziet met dit voorstel mogelijkheden om economisch herstel te stimuleren en arbeids- en geografische mobiliteit binnen de EU te vergemakkelijken. De aanbeveling past bovendien binnen een reeks genomen Europese beleidsinitiatieven, zoals een 'leven lang leren', de 'Europa 2020 strategie', het 'Europees Kwalificatiekader' en 'Jeugd in Beweging'.

De Commissie stelt voor dat lidstaten per 2015 een nationaal systeem hebben voor validatie van zowel niet-formeel (geplande activiteiten met ondersteuning bij het leren) als informeel leren (niet georganiseerd of gestructureerd leren). Daarbij heeft de Europese Commissie o.m. de volgende eisen voor ogen: het validatiesysteem moet toegankelijk zijn en betaalbaar, het moet in overeenstemming zijn met het Europees Kwalificatiekader, er moet adequate begeleiding en advies beschikbaar zijn over de validatieprocedure, er zijn transparante kwaliteitsborgingsmechanismen ingevoerd en het betrokken personeel moet bekwaam zijn. 


Behandeling Raad

De Onderwijs- Jeugd- en Cultuurraad heeft op 27 november 2012 een politiek akkoord bereikt over de aanbeveling inzake niet-formeel en formeel leren. 

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen