E200013
  ruit icoon
Laatste revisie: 18-11-2020

E200013 - Commissiemededeling: Een Europese onderwijsruimte tot stand brengen tegen 2025



Op 30 september 2020 heeft de Europese Commissie de mededeling over het tot stand brengen van een Europese onderwijsruimte tegen 2025 uitgebracht.


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in commissie Eerste Kamer.

nationaal

Op 10 november 2020 heeft de commissie OCW een brief gestuurd naar de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en een brief aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Europees

Op 22 oktober 2020 heeft het Europees Parlement een resolutiePDF-document aangenomen over het Europese onderwijs in de context van de coronacrisis.


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2020)625PDF-document, d.d. 30 september 2020

commissie Eerste Kamer

beleidsterrein


Behandeling Eerste Kamer

Op 10 november 2020 heeft de commissie OCW een brief gestuurd naar de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en een brief aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Op 3 november hebben de fracties van de PvdA en de PVV inbreng geleverd voor schriftelijk overleg.

Op 6 oktober 2020 heeft de commissie OCW het voorstel in behandeling genomen en besloten op 3 november 2020 inbreng voor schriftelijk overleg over het voorstel te leveren.


Standpunt Nederlandse regering

In het BNC-fiche van 6 november 2020 presenteerde het kabinet zijn standpunt ten aanzien van het voorstel.

Het kabinet beoordeelt de bevoegdheid van de EU voor de Mededeling als positief. De EU heeft een aanvullende bevoegdheid op het gebied van onderwijs, waarmee zij lidstaten kan ondersteunen, coördineren of aanvullen. Het kabinet onderschrijft dat Europese samenwerking de onderwijskwaliteit kan verbeteren, maar blijft waakzaam voor de bevoegdheidsverdeling tussen de EU en de lidstaten en voor de autonomie van onderwijsinstellingen. Daarnaast is de top-down benadering van voorstellen over de EEA (European Education Area) een aandachtspunt.

Volgens het kabinet is het voorstel in lijn met het subsidiariteitsbeginsel, omdat de omschreven maatregelen EU-lidstaten stimuleren om nationaal beleid te moderniseren. Voor Nederland zijn met name de bevordering van de onderwijskwaliteit, de stimulering van digitale en groene vaardigheden, inclusiever hoger onderwijs en het verbinden van onderwijs en onderzoek van belang. Het kabinet wil over deze onderwerpen kennis en best practices uitwisselen met andere EU-lidstaten, vaker dan voorheen op het niveau van de Raad. Wel pleit het kabinet voor een 'holistische' benadering, die is gericht op alle sectoren.

Ook over de proportionaliteit van de Mededeling is het kabinet positief. Het voorstel biedt voldoende ruimte voor het vormen van nationaal onderwijsbeleid. Het kabinet is kritisch over de indicatoren en de doelstellingen die de Europese Commissie voorstelt om de voortgang in de realisering van de EEA te monitoren. Deze komen volgens het kabinet niet overeen met de doelen van de EEA en gaan daarmee verder dan noodzakelijk is. Ook is een betere aansluiting op de SDG's (Sustainable Development Goals ) gewenst. Ten slotte heeft het kabinet vragen over de noodzaak van de ontwikkeling van een Europees diploma en over het bewaken van de kwaliteit van een dergelijk diploma.

De meeste lidstaten zijn positief over de Mededeling. Wel roepen de governance structuur en de kwantitatieve doelstellingen vragen op, en wensen lidstaten een holistische benadering. Ook hebben lidstaten behoefte aan een tijdlijn. Meerdere lidstaten letten scherp op de nationale bevoegdheid.


Samenvatting voorstel Europese Commissie

Op 30 september 2020 is de mededeling door de Europese Commissie gepubliceerd.

In deze mededeling zet de Europese Commissie uiteen hoe zij de inspanningen kan intensiveren om ervoor te zorgen dat tegen 2025 een Europese onderwijsruimte tot stand komt. Daarbij kiest de Commissie voor zes invalshoeken:

  • 1. 
    Kwaliteit, dus kwalitatief hoogwaardig onderwijs;
  • 2. 
    Inclusie en gendergelijkheid;
  • 3. 
    De groene en de digitale transitie;
  • 4. 
    Leerkrachten en opleiders;
  • 5. 
    Hoger onderwijs en
  • 6. 
    De geopolitieke dimensie.

Vanuit deze invalshoeken zal de Commissie een aantal nieuwe initiatieven voorstellen om samen met lidstaten en belanghebbenden de genoemde Europese onderwijsruimte te verwezenlijken. Daarvoor zal tevens een faciliterend kader worden ontwikkeld.


Behandeling Raad

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.


Behandeling Europees Parlement

Op 22 oktober 2020 heeft het Europees Parlement een resolutiePDF-document aangenomen over het Europese onderwijs in de context van de coronacrisis.

In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen