Een structuurvisie is een strategisch beleidsdocument inclusief een uitvoeringspakket, waarin de overheid haar beleid vastlegt en inzicht biedt in de wijze waarop zij haar voornemens denkt te realiseren. Deze visie is het vertrekpunt voor concrete ruimtelijke beslissing en voor de inzet van bestuurlijke uitvoeringsinstrumenten, zoals het vaststellen van bestemmingsplannen.

De Zuidas is van belang voor de ruimtelijk- economische ontwikkeling van de metropoolregio Amsterdam maar is tevens een belangrijke schakel in het netwerk van infrastructuur. De A10-zuid vormt een belangrijke verbinding tussen A10, A4 en A2 en is daarmee een cruciaal onderdeel van het snelwegennetwerk rond Amsterdam. Station Amsterdam Zuid ligt op de steeds drukker wordende spoorcorridor Schiphol-Almere-Lelystad. Een aantal knelpunten bemoeilijkt echter de verdere ontwikkeling van de Zuidas en de infrastructuur. Op de A10 is sprake van filevorming en station Zuid wordt in zijn verdere groei beperkt door inklemming tussen de rijbanen van de A10. Verder vormt de huidige ligging van de infrastructuur een fysieke barrière in de Zuidas en zorgt de A10 voor hinder op het aspect geluid, externe veiligheid en in mindere mate op het aspect luchtkwaliteit.

In de structuurvisie ZuidasDok worden beleidskeuzes onderbouwd die een oplossing bieden voor de genoemde knelpunten.


Stand van zaken

De vastgestelde structuurvisie (EK, A herdruk met bijlagen) is bij brief van 22 augustus 2012 aangeboden aan de Eerste Kamer.

De Eerste Kamercommissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening (IMRO) heeft de vastgestelde structuurvisie op 11 september 2012 voor kennisgeving aangenomen.


Kerngegevens

ingediend

28 februari 2011

titel

Structuurvisie ZuidasDok

schriftelijke voorbereiding

ondertekening


Documenten

26