E070138
Laatste revisie: 21-10-2008

E070138 - Mededeling Actieplan inzake goederenlogistiek



Het actieplan goederenlogistiek maakt onderdeel uit van een bredere agenda van de Commissie voor het goederenvervoer. Met het actieplan geeft de Commissie uitdrukking aan haar wens goederenlogistiek efficiënter en duurzamer te maken. Aan het plan is een uitvoerige consultatie van belanghebbenden vooraf gegaan. Met de mededeling erkent de Commissie het belang van de logistieke sector en haar bijdrage aan de Europese economie.


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2007)607PDF-document, d.d. 18 oktober 2007

commissies Eerste Kamer

beleidsterrein

verwant dossier


Behandeling Tijdelijke Commissie Subsidiariteitstoets

Onderhavig voorstel maakt deel uit van de lijst van 24 voorstellen, die door de Tijdelijke Commissie Subsidiariteitstoets aan een toetsing worden onderworpen.Op 30 oktober 2007 heeft de TCS het initiatief, voorzien van een doorverwijzing, onder de aandacht gebracht van de vakcommissies van Eerste en Tweede Kamer ter eigenstandige behandeling.


Behandeling Eerste Kamer

De commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft op 6 november 2007 de brief van de Tijdelijke Commissie Subsidiariteitstoets (TCS) besproken en besloten de onderhavige mededeling verder te bespreken wanneer de kabinetsreactie ontvangen is.

Op 18 december 2007 besloot de commissie voor Verkeer en Waterstaat het onderhavige dossier op 15 januari 2008 te agenderen voor de inbreng van schriftelijke vragen.

Op basis van de inbreng van de PvdA-fractie wordt een conceptbrief aan de minister opgesteld die in een volgende commissievergadering geagendeerd zal worden om te bezien of de vragen namens de commissie gesteld worden.

De commissie heeft tijdens de vergadering op 29 januari 2008 de brief vastgesteld en de vragen werden namens de commissie op 30 januari 2008 verzonden.

Op 25 februari 2008 stuurde de minister van Verkeer & Waterstaat een antwoord dat op 18 maart 2008 ter kennisgeving werd aangenomen.


Behandeling Tweede Kamer

De staf van de commissie Europese Zaken heeft op 12 november 2007 een advies opgesteld met betrekking tot de behandeling van onderhavige mededeling.

Op 28 november 2007 heeft de commissie voor Verkeer en Waterstaat een algemeen overleg gevoerd met de minister over onder andere onderhavige mededeling.

De minister stuurde op 25 maart 2008 een brief over de voortgang van de implementatie van het EU Actieplan logistiek.

Naar aanleiding van een verzoek het algemeen overleg over de Europese transportraad van 12 juni 2008 stuurde de minister van Verkeer en Waterstaat op 9 oktober 2008 een voortgangsrapportage.


Standpunt Nederlandse regering

Het oordeel van de Nederlandse regering in fiche twee over het actieplan is gemengd. Ten aanzien van de subsidiariteit worden geen problemen geconstateerd. Goederenvervoer heeft namelijk in veel gevallen een grensoverschrijdende dimensie. Wel vraagt de regering aandacht voor de proportionaliteit van het voorstel. Hoewel nog niet alle acties concreet zijn uitgewerkt, wil de regering waken voor extra regelgeving op het terrein van goederenlogistiek, waarbij met name zorgen worden geuit over een mogelijke toename van administratieve lasten voor het bedrijfsleven. Een definitief oordeel, ook over de conformiteit van de voorstellen met internationale verdragen en over de kosteneffectiviteit, zal pas worden geveld wanneer de concrete voorstellen zijn gepresenteerd. Over de doelstelling van het actieplan, te weten het stimuleren van de logistiek om zo te komen tot een efficiënter en duurzamer goederenvervoer, is de regering dan wel weer positief.

  • bnc-fiche Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, 591[2]
    26 november 2007

Samenvatting voorstel Europese Commissie

Kader

De Mededeling van de Europese Commissie over het Actieplan voor een Europees goederenvervoerslogistiek (COM(2007)607PDF-document) is onderdeel van een reeks van initiatieven van de Europese Commissie om het goederenvervoer in de Unie efficiënter en duurzamer te maken. Naast het actieplan bevat het een voorstel voor een spoorwegnetwerk met voorrang voor goederenvervoer (zie dossier E070139), een mededeling over het havenbeleid (zie dossier E070140) en twee documenten over respectievelijk een Europese ruimte voor maritiem vervoer zonder grenzen en snelwegen op zee. De logistiek van het goederenvervoer heeft betrekking op de planning, organisatie, het beheer, de controle en uitvoering van activiteiten op het gebied van goederenvervoer in de bevoorradingsketen.

Het actieplan

Onderhavig actieplan werd reeds in juni 2006 aangekondigd in de Mededeling van de Europese Commissie over Goederenlogistiek in Europa: sleutel tot duurzame mobiliteit (COM(2006) 336). Vervolgens zijn belanghebbenden geraadpleegd. In het actieplan wordt een dertigtal maatregelen voorgesteld om het goederenvervoer in de Europese Unie efficiënter en duurzamer te maken en tegelijk de kosten, de vervoerstijd en het energieverbruik te doen dalen. De maatregelen moeten worden uitgevoerd in een tijdsbestek variërend van één tot vijf jaar. In 2010 publiceert de Europese Commissie een voortgangsrapportage over de uitvoering van de voorgestelde maatregelen. Deze beslaan zes deelgebieden.

De voorgestelde maatregelen

e-Freight en Intelligente Transportsystemen (ITS)

  • Een aantal maatregelen ter bevordering van de toepassing van ICT in de logistiek, waaronder het verder uitwerken en toepassen van concepten als "e-Freight", "Internet for cargo" en "e-maritime", evenals het formuleren van een Actieplan voor Intelligente Transportsystemen (ITS) (2008);
  • Acties gericht op het bevorderen van de interoperabiliteit van ICT-systemen in de logistiek door onder andere het streven naar standaardisering van gegevens en betere informatie-uitwisseling tussen ICT-systemen;
  • Het bevorderen van de interoperabiliteit van elektronische heffingssystemen.

Maatregelen ter bevordering van duurzaamheid en efficiëntie

  • Het verder inventariseren van operationele, infrastructuurgerelateerde en administratieve knelpunten voor het goederenvervoer, het uitwerken van oplossingen, zonodig door middel van regelgeving;
  • De Europese Commissie streeft ernaar om samen met Europese sociale partners en stakeholders een lijst samen op te stellen met minimumvereisten ten aanzien van vaardigheden, kennis en bekwaamheden, alsmede het opleidingsniveau voor uiteenlopende functies in de logistiek, zodat de mogelijkheden van wederzijdse erkenning van opleidingscertificaten worden bevorderd;
  • In dat kader overweegt de Europese Commissie bovendien een vrijwillige Europese certificering van personen werkzaam in de goederenvervoerslogistiek;
  • Maatregelen in samenspraak met stakeholders om de goederenvervoerlogistiek aantrekkelijker te maken;
  • In samenspraak met stakeholders een lijst opstellen met generieke indicatoren om prestaties in de goederenvervoerslogistiek te kunnen meten en vergelijken (onder andere met betrekking tot duurzaamheid en efficiëntie). De Europese Commissie zal vervolgens overwegen deze op te nemen in een "code of best practice" of in een aanbeveling;
  • Het samen met de industrie ontwikkelen van benchmarks voor multimodale overslagterminals (de zgn. intermodal terminals), op te nemen in een "code of best practice" of in een aanbeveling;
  • Bevorderen van multimodaal transport (d.w.z. het vervoer van goederen met twee of meer vervoerswijzen binnen één vervoersketen), onder andere door de uitwisseling van informatie en best practices tussen logistiekinstituten en de industrie, én door de 21 centra voor de bevordering van de korte vaart ook multimodale logistieke oplossingen in vervoersketens te land te laten bevorderen;
  • De Europese Commissie zal met de stakeholders nagaan of voldoende statistische indicatoren en data beschikbaar zijn om een goed beeld te verkrijgen van ontwikkelingen in de goederenvervoerlogistiek. Zonodig moet aanvullend dataverzameling plaatsvinden.

Vereenvoudiging van de vervoersketens

  • Het verminderen van de administratieve lasten en bijbehorende kosten door het tot stand brengen van één loket voor het aanleveren van informatie ("single window") én een uniek loket voor het afhandelen van administratieve procedures ("one stop-administrative shopping") overeenkomstig het Commissievoorstel voor een papierloze omgeving voor douane en bedrijfsleven (COM(2005) 609).
  • Het publiceren van een wetgevingsvoorstel in 2008 met betrekking tot vereenvoudiging en het faciliteren van de korte vaart, om uiteindelijk een Gemeenschappelijke Europese Maritieme Ruimte tot stand te brengen.
  • Het in overleg met stakeholders vaststellen waarin de meerwaarde schuilt van het totstandbrengen van een gestandaardiseerde, multimodale vrachtbrief (d.w.z. wil zeggen een uitgebreid vervoersdocument dat het volledige vervoer van goederen van deur tot deur omvat, ongeacht de vervoersmodaliteit). De Commissie zal vervolgens overwegen hiervoor een wetgevingsvoorstel in te dienen;
  • De afwezigheid van een uniek en voor alle vervoersmodaliteiten geldend aansprakelijkheidsstelsel leidt tot onduidelijkheid en frictiekosten. De Europese Commissie onderzoekt de noodzaak van een wetgevingsvoorstel dat ziet op een standaard aansprakelijkheidsclausule voor vervoer als vangnet in geval partijen ter zake niet iets zijn overeengekomen;
  • De Europese Commissie onderzoekt de noodzaak van wetgeving om bestaande lacunes ten gevolge van aan een specifieke vervoersmodaliteit gebonden, internationale aansprakelijkheidsstelsels op te heffen;
  • Maatregelen gericht op de beveiliging van vervoersmodaliteiten zonder dat het vrij verkeer al te zeer wordt belemmerd, zoals het ontwikkelen van Europese veiligheidsstandaarden en een Europees model voor een "multi purpose acces card" voor havens;

Voertuigafmetingen en laadnormen

  • Een studie naar de opties voor het aanpassen van de normen voor de afmetingen en het gewicht van transportvoertuigen en naar de meerwaarde van het aanpassen van Richtlijn 96/53/EG;
  • Het aanpassen aan nieuwe technische ontwikkelingen van het richtlijnvoorstel inzake Europese normen voor intermodale laadeenheden in het intracommunautaire verkeer (COM(2003) 155);
  • Het verstrekken van een mandaat aan een EU standaardisatie-orgaan om een optimale Europese intermodale laadeenheid te ontwikkelen voor vervoer(smodaliteiten) over land;
  • Onderzoek naar de compatibiliteit van laadeenheden in verschillende vervoersmodaliteiten.

"Groene" transportcorridors voor vracht

  • De groei van het transportvolume in de transportcorridors met een hoge intensiteit van langeafstandsvrachtvervoer moeten worden geaccommodeerd doordat overheden en stakeholders een gezamenlijke inspanning leveren met het oog op duurzaamheid van de leefomgeving en energie-efficiënte. Er moeten "groene" transportcorridors voor vracht worden gecreëerd.
  • Een (wetgevings)voorstel voor een op vracht georiënteerd spoorwegnetwerk
  • Bestaande initiatieven moeten daartoe worden uitgevoerd en/of versterkt (TEN-T, Marco Polo, "Snelwegen op zee" en NAIADES)

De logistiek van stedelijk goederenvervoer

  • Het ontwikkelen en promoten van best practices en standaarden voor stedelijk goederenvervoer, onder andere door de publicatie in 2008 van een Actieplan voor stedelijk vervoer;
  • Ontwikkeling van "CIVITAS Freight"-programma.


Behandeling Raad

De Raad Transport, Telecommunicatie en Energie van 29 november 2007 heeft enkele conclusiesPDF-document aangenomen ten aanzien van het onderhavige actieplan.

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.

  • PDF-document verslag van raad Raad Vervoer en Telecommunicatie - 15891/07
    29 november 2007

Behandeling Europees Parlement

In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen