Verslag van de vergadering van 1 juli 2025 (2024/2025 nr. 36)
Status: ongecorrigeerd
Aanvang: 18.30 uur
Een verslag met de status "ongecorrigeerd" is niet voor citaten en er kan geen recht aan ontleend worden.
De heer Van Rooijen i (50PLUS):
Voorzitter. Ik dank de bewindslieden voor de antwoorden op de vragen van de fracties, in het bijzonder ook die van mijn fractie. In mijn tweede termijn wil ik graag nog even een onderwerp ter sprake brengen en dan vooral mijn ongenoegen daarover. Via de fiscale beleids- en uitvoeringsagenda zijn de Kamers geïnformeerd over het voornemen om voor de bpm voor emissievrije bijzondere personenauto's en motorrijwielen met terugwerkende kracht tot 1 januari de vaste voet te laten gelden. Per brief van 24 juni 2024 informeert de staatssecretaris Financiën de Kamer over het in de Staatscourant gepubliceerde goedkeurend beleidsbesluit. Daarom de volgende motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat er een instrument is geïntroduceerd voor goedkeurende beleidsbesluiten, vooruitlopend op wetgeving op terreinen van belastingen, toeslagen en douane;
overwegende dat het instrument van goedkeurende beleidsbesluiten in strijd is met het Nederlands staatsrecht;
overwegende dat dergelijke besluiten in strijd zijn met artikel 104 van de Grondwet, omdat een goedkeurend beleidsbesluit niet kwalificeert als wet in de zin van dit artikel;
overwegende dat de inhoud van dergelijke besluiten per definitie in strijd is met dan geldende wetgeving;
overwegende dat bij het nemen van dergelijke besluiten beide Kamers der Staten-Generaal volledig buitenspel worden gezet, zodat zij hun grondwettelijke taak niet kunnen vervullen;
overwegende dat beide Kamers der Staten-Generaal in een later stadium voor een fait accompli worden gesteld;
overwegende dat lange tijd onzekerheid blijft bestaan of de wet in formele zin alsnog wordt goedgekeurd;
overwegende dat een goed alternatief voorhanden is in de vorm van spoedwetgeving;
verzoekt de regering met klem af te zien van het gebruik van het instrument van goedkeurende beleidsbesluiten,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Van Rooijen en Kroon.
Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Daarmee maakt zij deel uit van de beraadslaging.
Zij krijgt letter D (36725).
De heer Van Rooijen (50PLUS):
Voorzitter. Dan de hervorming van het belastingstelsel. De staatssecretaris heeft duidelijk aangegeven dat hij niet voelt voor een externe onafhankelijke adviescommissie. Hij heeft ons een paar weken geleden meegedeeld dat de SER samen met Financiën aan de slag gaat. Binnenkort komt hij met een brief en in het najaar zullen er technische oefeningen worden gedaan in de Tweede Kamer. Dat zijn geen militaire oefeningen, maar technisch-financiële oefeningen. De Eerste Kamer mag daarbij eventueel ook aansluiten. Dat is staatsrechtelijk een novum, maar dat terzijde. Daarom de volgende motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het huidige stelsel van belastingen en toeslagen uit zijn voegen barst;
overwegende dat ons huidige stelsel van belastingen en toeslagen herzien moet worden;
overwegende dat voorgaande grote belastingherzieningen werden ingeleid door een onafhankelijke staatscommissie onder leiding van een gezaghebbende deskundige, zoals de commissie-Oort, de commissie-Stevens en de commissie-Dijkhuizen;
verzoekt de regering een onafhankelijke adviescommissie in te stellen die voorstellen doet tot herziening en vereenvoudiging van het stelsel van belastingen en toeslagen;
verzoekt de regering op redelijke termijn overleg te voeren over de inhoud van de taakopdracht alvorens een dergelijke opdracht te geven,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Van Rooijen.
Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Daarmee maakt zij deel uit van de beraadslaging.
Zij krijgt letter E (36725).
De heer Van Rooijen (50PLUS):
Als toelichting voor deze duidelijk pittige motie nog even het volgende. In contacten met de staatssecretaris heb ik eerder dit jaar, samen met de VVD- en de BBB-fractie, aangegeven dat het een externe commissie zou kunnen zijn van drie personen — van topdeskundigen — die binnen drie maanden met een helikopterview de hoofdlijnen van het belastingstelsel zouden kunnen aangeven. Vandaar deze motie.
Voorzitter, tot slot. Mijn fractie heeft de grote zorg dat er niet genoeg tijd zal zijn voor de Eerste Kamer om te komen tot een degelijke en volwaardige behandeling van het Belastingplan 2026. Ik roep de regering in alle toonaarden op om de stappen te zetten, met name naar de Tweede Kamer, die nodig zijn om te voorkomen dat de Eerste Kamer met een onrealistisch of onhaalbaar tijdbehandelschema wordt opgescheept.
We hebben, ik geloof op 20 juni, een brief gekregen van de staatssecretaris, waarvoor dank, waarin hij schrijft wat de gevolgen zijn van de val van het kabinet voor de behandeling van het Belastingplan. Dat was heel instructief en heel uitvoering, waarvoor uitvoerig dank. De brief was ook aan de Eerste Kamer gericht. Jammer genoeg werd het hele proces van de Tweede Kamer geschetst maar miste ik in de brief zelfs maar één zin over wat dat voor de Eerste Kamer zou betekenen. Misschien kunnen de staatssecretaris en de minister dat nog aanvullen en in hun gedachten meenemen.
Dank u.
De voorzitter:
Dank u wel, meneer Van Rooijen. Dan is het woord aan de heer Holterhues namens de ChristenUnie.