T03615

Toezegging Afschrift sturen van rapport over onderzoek naar vliegbelasting (36.202)



De staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst zegt de Kamer, naar aanleiding van vragen van de leden De Boer (GroenLinks) en Koffeman (PvdD), toe dat hij een afschrift zal sturen aan de Kamer van het rapport over het onderzoek naar vliegbelasting en heffing op kerosine.


Kerngegevens

Nummer T03615
Status voldaan
Datum toezegging 13 december 2022
Deadline 1 juli 2023
Verantwoordelijke(n) Staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst
Kamerleden Mr.drs. M.M. de Boer (GroenLinks)
drs. N.K. Koffeman (PvdD)
Commissie commissie voor Financiën (FIN)
Soort activiteit Plenaire vergadering
Categorie brief/nota
Onderwerpen belastingen
België
privévliegtuigen
Kamerstukken Belastingplan 2023 (36.202)


Uit de stukken

Handelingen I 2022-2023, nr. 12 item 3 - blz. 2

Mevrouw De Boer (GroenLinks):

“In het pakket van maatregelen die zien op de kosten van het gebruik van fossiele brandstoffen is de verlenging van de verlaagde brandstofaccijns mijn fractie een doorn in het oog. Het heffen van accijns op fossiele brandstoffen — waar blijft overigens die heffing op kerosine? — is een goed middel om de vervuiler te laten betalen. Met de stijging van de brandstofprijzen begin dit jaar was er iets voor te zeggen om deze accijns tijdelijk te verlagen om zo al te grote financiële gevolgen te voorkomen voor mensen die voor werk of mantelzorg op de auto zijn aangewezen. Ook dit is weer een generieke maatregel die het meeste voordeel oplevert voor degenen die het meest auto rijden. En laten dat nou net de mensen zijn met het meeste geld. Volgens cijfers van het CBS uit 2015, want recentere heb ik niet kunnen vinden, hebben lage-inkomensgroepen immers veel minder vaak een auto dan de hoge-inkomensgroepen, die er per huishouden vaak zelfs twee of drie hebben. Onlangs kregen we een rapport over het effect van de accijnsverlaging. Hierin wordt met geen woord gerept over wie er nou precies de vruchten van plukken. Komt deze steun terecht bij de mensen die het echt nodig hebben? Of is het meer een SUV-subsidie geworden? Ook gaat het rapport op geen enkele manier in op de milieu-impact van de verlaging. Door de verlaging te handhaven, ook nu de brandstofprijzen weer zijn gedaald, wordt een volkomen verkeerd signaal gegeven. De maatregel is op dit moment niks anders dan een subsidie op uitstoot. Dit wringt des te meer nu financiële steun voor het ov uitblijft. Onze fractie is wel blij met de vliegtaks, al had het van ons wel een onsje meer gemogen, of een paar ons. We hebben nu te maken met een klimaatcrisis en beperking van het vliegverkeer is bittere noodzaak. Die urgentie mis ik in de voorgelegde maatregel. Dit weekeinde kwam naar buiten dat de regering in België het instrument van de vliegbelasting wil inzetten om het gebruik van het vliegtuig, inclusief privéjets, te ontmoedigen. Is de regering bereid om te onderzoeken of dit Belgische voorbeeld gevolgd kan worden?”

Handelingen I 2022-2023, nr. 12 item 3 - blz. 17

De heer Koffeman (PvdA):

“Voorzitter. Naast noodverbanden die aangelegd worden, kunnen we niet voorbijgaan aan de noodzaak om de polycrisis te bestrijden met permanenten maatregelen. Het blijft moeilijk verklaarbaar waarom grootverbruikers van fossiele energie nog altijd genieten van belastingkortingen of zelfs belastingvrijstelling, terwijl kleinverbruikers extreem veel meer moeten betalen. Kan de staatssecretaris uitleggen waarom de belastingvrijdom voor bijvoorbeeld kerosine nog steeds bestaat? Is hij bereid in het licht van de jongste ontwikkelingen op de energiemarkt te onderzoeken of het gebruik van fossiele energie voor grootverbruikers via fiscale maatregelen ontmoedigd kan worden ten gunste van de duurzame energietransitie? Hoe denkt het kabinet over het zwaarder belasten van privéjets — het is al eerder door andere sprekers genoemd — en het gebruik daarvan zoals deze week aangekondigd door de Belgische regering en over het zwaarder belasten van vliegreizen van minder dan 500 kilometer?”

Handelingen I 2022-2023, nr. 13 item 4 - blz. 5

Staatssecretaris Van Rij:

“Dan hadden meneer Koffeman en mevrouw De Boer nog een vraag over private jets. Laat dat nou een onderwerp zijn dat mij na aan het hart ligt, in die zin dat daar meer belasting over betaald zou moeten worden. Het is namelijk toch een beetje vreemd aan de vliegbelasting — de Belgen zijn ons dan nu voor; we hebben deze discussie overigens ook in de Tweede Kamer gehad — dat er alleen sprake is van een belasting als de privévliegtuigen zwaarder zijn dan 8.619 kilo. Ik heb dat aan de Tweede Kamer toegezegd, dus dat herhaal ik hier. Wij zijn dat nu aan het onderzoeken voor de privévliegtuigen die minder zwaar zijn. Daar zijn ook voorbeelden van. België gaat dat nu doen. We moeten wel even precies kijken wat België gaat doen, maar er zijn ook andere landen die dat gaan doen. Engeland doet het ook. Het argument tot nu toe, dat ik niet overtuigend genoeg vind, is dat het niet helemaal handhaafbaar zou zijn. Als andere landen het wel doen, dan is er, denk ik, een hele goeie rechtvaardiging. Wij gaan dat dus onderzoeken. (…)

De heer Jetten heeft toen in de Tweede Kamer gezegd dat hij ook kijkt naar kerosine. Dat was een andere vraag. Wij proberen daarin in de EU gemeenschappelijk op te trekken. Dat geldt eigenlijk ook voor de vliegbelasting als het eventueel voor langere afstanden zou zijn. Wij komen daarover dus met een vrij geïntegreerd rapportje terug. Uiteraard zullen we zorgen dat de Eerste Kamer daar ook een afschrift van krijgt.”


Brondocumenten


Historie