E060117
Laatste revisie: 18-10-2006

E060117 - Mededeling en verordening betreffende een betere beveiliging van de bevoorradingsketen



Het betreft een voorstel voor een verordening ten behoeve van een betere Europese beveiliging van de bevoorradingsketen (alle vervoershandelingen en daarmee verbonden handelingen en processen vanaf de productlocatie tot op de plaats van bestemming van de vracht). Een Europese betere beveiliging acht de Europese Commissie noodzakelijk om het risico van een terreuraanslag te verkleinen en het vervoer in brede zin veiliger te maken.


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2006)79PDF-document, d.d. 27 februari 2006

commissie Eerste Kamer

beleidsterrein


Behandeling Eerste Kamer

De commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties heeft tijdens de vergadering d.d. 5 september 2006 besloten de onderhavige mededeling onder de aandacht te brengen van de commissie voor Verkeer & Waterstaat.

Op 17 oktober 2006 heeft de commissie voor Verkeer en Waterstaat het onderhavige dossier voor kennisgeving aangenomen.

  • korte aantekening Commissie Verkeer en Waterstaat - 36797/N/TV
    17 oktober 2006
  • korte aantekening Commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties - 36623/KvD
    5 september 2006

Behandeling Tweede Kamer

Op 6 september 2006 heeft de staf van de commissie Europese Zaken van de Tweede Kamer een advies opgesteld met betrekking tot de behandeling van onderhavig voorstel.


Standpunt Nederlandse regering

De Nederlandse regering oordeelt in fiche vier positief over het subsidiariteit- en proportionaliteitsbeginsel. De grensoverschrijdende factor van de bevoorradingsketen maakt een Europees raamwerk wenselijk. Het mechanisme van een vrijwillig kwaliteitslabel is volgens de regering conform het proportionaliteitsprincipe. Wel worden twijfels geplaatst bij de administratieve en financiële lasten van het nieuwe systeem, de Europese Commissie is echter van mening dat veelal aangesloten kan worden bij reeds bestaande maatregelen en derhalve de lasten ook zullen meevallen.

Inhoudelijk geeft de regering aan op verschillende punten uit het voorstel nog extra informatie nodig te hebben: de vrijwilligheid voor deelname aan het systeem van een kwaliteitslabel, de mogelijkheid tot verschillende nationale systemen om het label toe te kennen, de voordelen voor een exploitant met een kwaliteitslabel aan de Europese buitengrenzen.

Voor implementatie van de verordening in Nederland moeten AMVB's worden opgesteld waarin wordt vastgelegd welke eisen leiden tot het kwaliteitslabel, op welke wijze deze gecontroleerd zullen worden alsook moet de bevoegdheid worden vastgelegd om een kwaliteitslabel te verschaffen en indien nodig weer in te trekken.

  • bnc-fiche Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, 451[4]
    3 juli 2006

Samenvatting voorstel Europese Commissie

Sinds de aanslagen in de VS van september 2001 en versterkt door de aanslag in Madrid van maart 2004 is de beveiliging van de transport- en logistieke sector hoog (nog hoger) op de nationale en internationale agenda komen te staan. Veilig vervoer is in de hele wereld een belangrijk thema geworden. Dit geldt ook voor de Europese Unie, die als handelspartner op alle niveaus moet kunnen beschikken over veilig vervoer via alle vervoersmodaliteiten. Europese handelspartners beginnen werk te maken van de beveiliging van het goederenvervoer. De Verenigde Staten hebben voor de invoer reeds bepaalde veiligheidsmaatregelen getroffen die gevolgen hebben voor Europese bevoorradingsketens. Om het terrorisme beter te kunnen bestrijden hebben ook de Europese staatshoofden in de zogenaamde Verklaring ter bestrijding van terrorisme (Madrid, 25 maart 2004) gevraagd om de beveiliging van alle vervoerssystemen te verscherpen, onder meer door uitbreiding van het wetgevingskader en verbetering van preventiemechanismen.

Het voorstel heeft betrekking op het beveiligen van het continentale (inland) vrachtvervoer. Uitgezonderd gevaarlijke stoffen is op dit vervoer nog geen Europees beveiligingsregime van toepassing, evenmin voor de bij het vrachtvervoer betrokken andere partijen als verladers, expediteurs en terminal operators. Het voorstel definieert de bevoorradingsketen dan ook als alle vervoershandelingen en daarmee verbonden handelingen en processen vanaf de productielocatie tot op de plaats van bestemming van de vracht.

Het voorstel verplicht lidstaten een systeem voor alle operators in de logistieke keten in te richten. Vier soorten operators worden geïdentificeerd te weten transportondernemers, verladers, expediteurs en terminal operators. Geen onderscheid wordt gemaakt naar modaliteiten. Het systeem, waar aan deelname vrijwillig is, voorziet in een kwaliteitslabel voor een veilige exploitant(secure operator). Het kwaliteitslabel wordt toegekend aan bevoorradingsexploitanten die voldoen aan door de lidstaten vast te stellen eisen voor de toekenning van de status van veilige exploitant. In de verordening wordt wel bepaald dat de exploitant op basis van een risicoanalyse, op basis van elementen zoals aangegeven in de bijlagen van de verordening, een beveiligingsbeheerssysteem dient op te zetten om voor het kwaliteitslabel in aanmerking te kunnen komen. Om in aanmerking te komen voor de status van veilige exploitant dient het beveiligingssysteem de volgende elementen te bevatten: fysieke beveiliging van gebouwen en lokalen, toegangscontrole, veilige procedures voor de hantering van inkomende en uitgaande goederen, veiligheid inzake personeel (ondernemingen dienen interne procedures te ontwikkelen voor een vorm van screening van personeel), informatiebeveiliging en opleiding en vorming voor bewustmaking met betrekking tot potentiele veiligheidsrisico's.

Een door een lidstaat toegekende status van veilige exploitant wordt erkend door de instanties van alle andere lidstaten. Veilige exploitanten genieten faciliteiten bij de uitvoering van veiligheidscontroles en kunnen zich inzake veiligheid/beveiliging positief onderscheiden van andere concurrenten, waardoor ze over een handels- en concurrentievoordeel beschikken.

Hoofddoelstellingen van het voorstel zijn:

a). de beveiliging van de bevoorradingsketen zonder belemmering van het vrije handelsverkeer;

b). het tot stand brengen van een gemeenschappelijk kader voor een Europese aanpak zonder de gemeenschappelijk vervoersmarkt en bestaande veiligheids/beveiligingsmaatregelen in het gedrang te brengen;

c). het vermijden van overbodige administratieve procedures en lasten op zowel Europees als lidstaatniveau.

  • PDF-document commissievoorstel Europese Commissie - COM(2006)79
    27 februari 2006
  • [en]PDF-document werkdocument Europese Commissie - SEC(2006)251
    27 februari 2006

Behandeling Raad

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.


Behandeling Europees Parlement

In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen