De Eerste Kamer zoekt een Informatiespecialist




Functieomschrijving

Een democratie staat of valt met de beschikbaarheid van informatie over wat er in de politiek gebeurt. En daarin heb jij als informatiespecialist een belangrijke rol. Bij de Eerste Kamer in Den Haag zorg je dat alle informatie over de nationale wet- en regelgeving snel en juist op de website belandt. Zodat iedereen die dat wil zich kan informeren. Nu én over vijf, tien of honderd jaar. Want jij schrijft letterlijk politieke geschiedenis.

Dit alles met als doel om betrouwbare informatie beschikbaar en toegankelijk te maken voor iedereen die geïnteresseerd is. Dit doe je bijvoorbeeld door wetsvoorstellen en kamerstukdossiers samen te vatten, metadata toe te voegen en teksten voor de website te schrijven, redigeren en publiceren.

Verder denk je mee over de inhoudelijke ontwikkeling van de website en beantwoord je vragen van zowel burgers als Kamerleden en collega's bij de Eerste Kamer. Daarvoor zoek je continu naar relevante informatie, ontsluit je bronnen en bouw je aan (digitale) dossiers. Wat je ook doet: overzichten van stemmingen in de Tweede Kamer en motiedossiers opstellen. Op basis van deze informatie kunnen de senatoren in de Eerste Kamer hun werk doen.

Kortom: een veelzijdige baan waarin je met je neus bovenop de politieke actualiteit zit en waarin je jezelf bovendien volop kunt ontwikkelen.


Functie-eisen

  • Je hebt hbo-niveau en een relevante achtergrond, bijvoorbeeld op het gebied van informatiedienstverlening en -management.
  • Je bent zeer geïnteresseerd in het Nederlandse wetgevingsproces en in politieke, beleidsmatige, bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen, vraagstukken en actualiteiten.
  • Je bent sterk in het herkennen en analyseren van belangrijke informatie op verschillende beleidsterreinen en gaat vlot en nauwkeurig te werk bij het zoeken naar relevante gegevens en achtergronden.
  • Je kunt goed overweg met complexe cms'en en geautomatiseerde (zoek)systemen.
  • Je gaat zelfstandig, energiek en opgewekt aan de slag, kunt goed omgaan met druk en deadlines en wilt je blijven ontwikkelen.
  • Je schrijft goed, maar kunt ook mondeling prima vragen beantwoorden. En je vindt het geen probleem als bronnen in het Engels zijn.

Arbeidsvoorwaarden

Salarisniveau

Schaal 10, CAO Rijk

Minimum salaris

€ 3.091,60 bruto per maand

Maximum salaris

€ 4.921,54 bruto per maand

Het genoemde salaris is gebaseerd op een volledige werkweek van 36 uur.

 

Dienstverband

Tijdelijke arbeidsovereenkomst met uitzicht op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd

Aantal uren per week

36


Overige arbeidsvoorwaarden

Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.


Eerste Kamer

De Eerste Kamer is onderdeel van de volksvertegenwoordiging, ook wel de senaat genoemd. Neemt de Tweede Kamer een wet aan? Dan moet de Eerste Kamer deze ook nog beoordelen. Er zitten 75 leden in de Eerste Kamer die gekozen zijn door de leden van de provinciale staten. De leden van de provinciale worden weer eens in de vier jaar gekozen door burgers. Verder is de Eerste Kamer onderdeel van de Hoge Colleges van Staat, samen met de Tweede Kamer, Raad van State, Algemene Rekenkamer en de Nationale ombudsman.


Directie Inhoud

Je werkt nauw samen met negen enthousiaste en deskundige informatiespecialisten bij de directie Inhoud. Wat ons drijft? De vaste en bijzondere Kamercommissies, de Voorzitter en de leden van de Eerste Kamer zo goed mogelijk ondersteunen in hun werk. Namelijk wetten toetsen op rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. Zo bereiden we de plenaire vergadering, commissievergaderingen en andere activiteiten zoals expertmeetings, hoorzittingen en werkbezoeken (inhoudelijk) voor. Ook zorgen we voor de uitvoering van genomen besluiten en ondersteunen we bij de voorbereiding van de behandeling van wetsvoorstellen en de correspondentie met de regering.


Centraal Informatie Punt

Jij werkt bij het Centraal Informatie Punt (CIP), dat onderdeel is van de directie Inhoud van de griffie. Hier vorm je een team met andere informatiespecialisten met expertise in nationale en Europese wetgeving. In principe hebben jullie allemaal je eigen taken en commissies, maar waar nodig zijn jullie elkaars achtervang. Door veel met je collega's te sparren, krijg je een brede indruk van het boeiende werk van de Eerste Kamer en alle politieke ontwikkelingen die daarbij een rol spelen. Het team beweegt mee met de actualiteit - denk aan spoedwetgeving - en jaarlijkse piekmomenten, bijvoorbeeld vlak voor het kerst- en zomerreces.

Een grote verantwoordelijkheid, waarbij we ons werk grotendeels zelf invullen. Daarbij zijn humor en relativeringsvermogen onmisbare elementen. Ook organiseren we regelmatig sociale activiteiten. Binnen je commissieteam sta jij aan de basis van een goede teamsfeer en maak je heldere, praktische werkafspraken. Daarin zijn servicegerichtheid, flexibiliteit en collegialiteit sleutelbegrippen.


Bijzonderheden

  • We willen je graag een goed en compleet beeld geven van de functie, jouw collega's én de context van onze organisatie. Daarom organiseren we twee gesprekken op kantoor waarin teamgenoten, het MT en HR het gesprek met je aangaan en je zelf de sfeer kan proeven.
  • Vanzelfsprekend hopen wij van onze kant ook een zo compleet mogelijk beeld van jou te krijgen. Een assessment en referentiecheck (zowel online als telefonisch) zullen in dat kader onderdeel uitmaken van de selectieprocedure.
  • De invulling van de functie van informatiespecialist vraagt op gezette tijden de nodige flexibiliteit. De Kamervergaderingen op dinsdag gaan bijvoorbeeld vaak in de avond door en soms is het handig als je daarbij aanwezig bent.
  • Omgekeerd kun je óók van onze kant flexibiliteit verwachten bij het inrichten van jouw werk-privébalans en is het binnen de organisatie bijvoorbeeld normaal om deels vanuit huis te werken.
  • Heb je vragen over de functie? Neem dan contact op met Candacé van der Bijl, Hoofd CIP, via 06-51662644
  • Heb je vragen over de procedure? Neem dan contact op met Roel Joosten, HR-adviseur, via 06 11750372
  • Je kunt reageren tot en met 20 mei via sollicitaties.eerstekamer@rijksoverheid.nl.