In de Wet belastingen op milieugrondslag (Wbm) is sinds 2021 de vliegbelasting opgenomen. Deze bedraagt momenteel € 29,40 (prijspeil 2025) per passagier die vertrekt vanaf een luchthaven in Nederland, ongeacht de afstand van de vlucht. Daardoor wordt voor een korte vlucht naar bijvoorbeeld Parijs hetzelfde belastingbedrag geheven als voor een langeafstandsvlucht naar bijvoorbeeld Tokio. Onderzoek wijst echter uit dat de externe kosten – zoals klimaatschade, gezondheidseffecten en geluidshinder – van langeafstandsvluchten relatief minder in de prijs zijn verrekend dan bij kortere vluchten. Met dit wetsvoorstel wordt de vliegbelasting per 1 januari 2027 gedifferentieerd op basis van de eindbestemming van de passagier. Vluchten over langere afstanden, die meer uitstoten, worden zwaarder belast. Er komt een progressieve, trapsgewijze tariefstructuur met drie afstandscategorieën: een laag, midden en hoog tarief, oplopend naarmate de afstand toeneemt. Dit draagt bij aan een hogere mate van internalisatie van de externe kosten van vooral langeafstandsvluchten.
Dit wetsvoorstel is in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat ingediend.
Het wetsvoorstel maakt deel uit van het pakket Belastingplan 2026 c.a.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel is in behandeling bij de Tweede Kamer.
ingediend
16 september 2025titel
Wijziging van de Wet belastingen op milieugrondslag in verband met differentiatie van het tarief van de vliegbelasting (Wet differentiatie vliegbelasting)schriftelijke voorbereiding
ondertekening
inwerkingtreding
met ingang van 1 januari 2027.
Er zijn geen documenten gevonden.