Toezegging Wijzigen percentage onderwijstijd in de Engelse, Duitse of Franse taal (34.031) (T02151)
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zegt de Kamer, naar aanleiding van vragen van de leden Van Bijsterveld (CDA) en Kops (PVV), toe het percentage onderwijstijd in de Engelse, Duitse of Franse taal pas te wijzigen na discussie met de Kamers over de resultaten van de evaluaties.
| Nummer | T02151 |
|---|---|
| Status | voldaan |
| Datum toezegging | 22 september 2015 |
| Deadline | 1 januari 2025 |
| Voormalige Verantwoordelijke(n) | staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs |
| Huidige Verantwoordelijke(n) | staatssecretaris Funderend Onderwijs en Emancipatie |
| Kamerleden | prof. dr. S.C. van Bijsterveld (CDA) A. Kops (PVV) |
| Commissie | commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) |
| Soort activiteit | Plenaire vergadering |
| Categorie | lagere regelgeving |
| Onderwerpen | Duitse taal Engelse taal Franse taal onderwijstijd |
| Kamerstukken | Aanbieden van onderwijstijd in de Engelse, Duitse of Franse taal voor het primair onderwijs (34.031) |
Handelingen I 2015-2016, nr. 1, item 8 - blz. 2
Mevrouw Van Bijsterveld: In het verlengde van het voorgaande roer ik graag nog twee punten aan, ten eerste het maximum van 15%. Dat maximum is niet in het wetsvoorstel vastgelegd maar wordt in een Algemene Maatregel van Bestuur geregeld. In afwachting van de resultaten van de pilot die nu loopt, wordt al nagedacht over een verhoging tot maximaal 50%. 15% is al ongeveer een dagdeel. Dat is vrij veel voor het primair onderwijs. Met 50% verandert het karakter van het primair onderwijs echt. Mijn fractie acht dit alleen verantwoord als deze Kamer van tevoren over dat voornemen wordt ingelicht, onder gelijktijdige overlegging van de resultaten van de uitkomsten van het daaraan ten grondslag liggende onderzoek. Mijn fractie is niet alleen geïnteresseerd in de resultaten van de beheersing van het Engels door leerlingen, maar ook in de Nederlandse taalvaardigheid en de in inhoud van de vakken die in een vreemde taal worden aangeboden. Is de staatssecretaris bereid om dat toe te zeggen?
(...)
Handelingen I 2015-2016, nr. 1, item 8 - blz. 16
De heer Kops (PVV): Het deel van de onderwijstijd dat scholen naast het Nederlands, of het Fries in Friesland, in het Engels, Duits of Frans mogen geven, wordt door de staatssecretaris vastgesteld in procenten in een Algemene Maatregel van Bestuur. In eerste instantie zal dat maximaal 15% zijn. Dat is een percentage dat voortkomt uit een advies van de Onderwijsraad en uit het proefproject 15% vroeg vreemdetalenonderwijs. Waarom is er voor een AMvB gekozen? Betekent dit dat de staatssecretaris dit percentage wanneer hij maar wil naar believen kan aanpassen? Ik heb immers begrepen dat de Kamer over een aanpassing van het percentage slechts geïnformeerd zal worden. Wat zijn de verwachtingen van de staatssecretaris? Verwacht hij dat dit percentage gaat stijgen, en hoeveel dan? Is het ook mogelijk dat dit in de toekomst gaat dalen? Met andere woorden, wanneer en op basis waarvan zal de staatssecretaris beslissen dat percentage aan te passen?
(...)
Handelingen I 2015-2016, nr. 1, item 11 - blz. 6
Staatssecretaris Dekker: Waarom hebben we ervoor gekozen om die 15% niet in de wet vast te leggen, maar in een AMvB? De heer Kops van de PVV stelde deze vraag. Wij hebben dat gedaan om het toekomstbestendig te maken. Wij kunnen nu bijvoorbeeld afwachten hoe de tweede pilot loopt en dan bezien of dat eventueel om iets andere percentages vraagt. Anders zou iedere wijziging daarvan weer een enorm wetstraject vragen. Zoals bekend kost dat veel tijd. Tegelijkertijd hebben de heer Kops en mevrouw Van Bijsterveld gevraagd: als die pilot straks afgelopen is, lezen we dan in het staatsblad terug dat het verhoogd is? Ik zeg de Kamer graag toe dat we altijd eerst met de resultaten van de evaluatie zullen komen, zodat er ook ruimte voor discussie is in de Tweede Kamer en de Eerste Kamer, voordat we zo'n stap zullen zetten.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Verslag EK 2015/2016, nr. 1, item 11
-
behandeling Verslag EK 2015/2016, nr. 1, item 8
-
10 december 2024
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
22 november 2024
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-
brief van de staatssecretaris van OCW over voortgang wijziging toegestane percentage onderwijstijd in vreemde taal
Op 10 december 2024 voor kennisgeving aangenomen door de Eerste Kamercommissie voor OCW.
EK, P
-
-
2 juli 2024
nieuwe verantwoordelijkheid: staatssecretaris Funderend Onderwijs en Emancipatie -
2 juli 2024
verantwoordelijkheid verlopen: Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs -
28 mei 2024
nieuwe deadline: 1 januari 2025
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
15 mei 2024
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-
verslag van een schriftelijk overleg met de minister voor PVO over (deels) openstaande toezeggingen
Op 28 mei 2024 voor kennisgeving aangenomen door de Eerste Kamercommissie voor OCW.
EK, J
-
-
16 januari 2024
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
18 december 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-
brief van de minister voor PVO over rapport evaluatie tweetalig primair onderwijs
Op 16 januari 2024 voor kennisgeving aangenomen door de Eerste Kamercommissie voor OCW.
EK, O
-
-
12 december 2023
nieuwe deadline: 1 januari 2024
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
8 december 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-
verslag van een schriftelijk overleg met de minister van OCW en de minister voor PVO over (deels) openstaande toezeggingen op het gebied van onderwijs
Op 12 december 2023 voor kennisgeving aangenomen door de Eerste Kamercommissie voor OCW.
EK, C
-
-
10 januari 2022
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs -
10 januari 2022
verantwoordelijkheid verlopen: Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media -
3 december 2019
nieuwe deadline: 1 juli 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
26 november 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-
verslag van een nader schriftelijk overleg met de minister voor BVOenM inzake de stand van zaken toezeggingen naar aanleiding van verzoek om informatie aan de minister van OCW
voor kennisgeving aangenomen op 3 december 2019
EK, E
-
-
1 oktober 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
23 september 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
26 oktober 2017
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media -
26 oktober 2017
verantwoordelijkheid verlopen: staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
21 maart 2017
nieuwe deadline: 1 januari 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
13 maart 2017
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
22 september 2015
toezegging gedaan
Toezegging Bekijken hoe de publieksvriendelijkheid van het CROHO kan worden verbeterd en de Kamer hierover te informeren (34.412) (T02421)
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zegt, naar aanleiding van vragen en opmerkingen van het lid Bikker (ChristenUnie), toe te bekijken hoe de publieksvriendelijkheid van het CROHO kan worden verbeterd en de Kamer hierover te informeren.
| Nummer | T02421 |
|---|---|
| Status | voldaan |
| Datum toezegging | 21 februari 2017 |
| Deadline | 1 januari 2020 |
| Verantwoordelijke(n) | Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
| Kamerleden | Mr. M.H. Bikker (ChristenUnie) |
| Commissie | commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) |
| Soort activiteit | Plenaire vergadering |
| Categorie | overig |
| Onderwerpen | hoger onderwijs leraren |
| Kamerstukken | Bescherming namen en graden hoger onderwijs (34.412) |
Handelingen I, 2016-2017, nr. 19, item 6, pagina 38-39
Minister Bussemaker:
(...)
In het kader van naamgeving vroeg mevrouw Bikker naar het CROHO. Natuurlijk bevat het CROHO elke geaccrediteerde opleiding met relevante informatie. Het is van belang voor studenten, werkgevers en anderen dat die informatie goed zichtbaar is. Ik erken dat daar verbetering mogelijk is, ook als het gaat om studiekeuze123.nl. Daar is die discussie opgenomen en goed toegankelijk, maar ik ben het eens met mevrouw Bikker dat de publieksvriendelijkheid van het CROHO kan worden verbeterd. Ik neem dit dus ter harte. Ik wijs er echter wel op dat dit tijd en inzet zal vragen van de Dienst Uitvoering Onderwijs. Maar ik ben graag bereid om het verzoek van mevrouw Bikker om te bekijken hoe we de publieksvriendelijkheid kunnen verbeteren, ter harte te nemen. Ik waarschuw echter wel dat het door allerlei systeemaanpassingen enige tijd kan kosten.
Mevrouw Bikker (ChristenUnie):
Ik ben een geduldig mens, maar ik vind het wel prettig om te weten op welk moment, na al dat geduld, de minister het aardig in de lucht denkt te hebben.
Minister Bussemaker:
Misschien staat mevrouw Bikker mij toe om deze vraag aan het einde van de beantwoording in eerste termijn te beantwoorden. Ik kijk even naar mijn ambtenaren die dit beter kunnen beantwoorden dan ik dat nu kan. Dan zou u een niet goed onderbouwd antwoord krijgen.
Handelingen I, 2016-2017, nr. 19, item 6, pagina 42
Mevrouw Bikker (ChristenUnie):
(...)
Ik dank de minister voor de toezegging om het CROHO — ik raad iedereen aan die nu pas inschakelt, om het debat terug te kijken, want dan gaan zij allemaal ontdekken wat het inhoudt — te verbeteren. Ik hoor van haar wanneer zij dat gaat doen. Over de volkomen cyclus ben ik het echt oneens met de minister. Ik denk dat we een status quo krijgen met de huidige inrichting van het wetsvoorstel en dat het vernieuwing gaat belemmeren, behalve voor commerciële instellingen. Ik vraag haar met klem om op dat gebied een vinger aan de pols te houden.
Handelingen I, 2016-2017, nr. 19, item 6, pagina 44
Minister Bussemaker:
(...)
Mevrouw Bikker vroeg naar het wettelijke haakje. Daarover hebben we het al gehad. Zij vroeg ook naar het gemotiveerd afwijken, de open cyclus en de toezegging over het aanpassen van de CROHO-regeling. Het is voorzien dat de registers inzake onderwijs in 2018 worden gebouwd en in 2019 worden gerealiseerd. Het wordt stapsgewijs opgepakt. We starten met het mbo, maar er vindt nu al overleg plaats met scholen over de wijze waarop er precies moet worden geregistreerd. Er worden nu al belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Ik beschouw de oproep om dit vanaf het allereerste begin mee te nemen als een belangrijk aandachtspunt, zodat de gegevens van het CROHO goed toegankelijk worden.
Brondocumenten
-
behandeling Verslag EK 2016/2017, nr. 19, item 6
-
14 april 2020
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
6 maart 2020
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang:documenten:-
-
verslag van een schriftelijk overleg met de minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over (deels) openstaande toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 14 april 2020
EK, H
-
-
24 september 2019
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
18 september 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
21 februari 2017
toezegging gedaan