Toezegging Beoordeling aanvraag Onyx om volledig te stoppen met gebruik van kolen (35.668) (T03249)
De staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat – Klimaat en Energie zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Pijlman (D66), toe om de Kamer te informeren over de beoordeling van de aanvraag van Onyx (namens de Power Plan Rotterdam) om vrijwillig te stoppen met het gebruik van kolen per 2021.
Nummer | T03249 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 29 juni 2021 |
Deadline | 1 januari 2022 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat - Klimaat en Energie |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister voor Klimaat en Energie |
Kamerleden | Drs. H.J. Pijlman (D66) |
Commissie | commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (EZK/LNV) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | kolencentrale |
Kamerstukken | Verbod op kolen bij elektriciteitsproductie in verband met beperking van CO2-emissie (35.668) |
Handelingen I 2020-2021, nr. 43, item 9, blz. 40
De heer Pijlman (D66):
Misschien kunt u nog wel iets zeggen over de call for proposal die u hebt gedaan. Zijn er centrales die nog dicht kunnen en die daar zelf voor kiezen?
(…)
Handelingen I 2020-2021, nr. 43, item 9, blz. 45
Staatssecretaris Yeşilgöz-Zegerius:
Meneer Pijlman vroeg ook wat de stand van zaken is met betrekking tot de call for proposal. Bij de openstelling van de call for proposal zijn alle centrales in de gelegenheid gesteld om te reageren en een voorstel in te dienen om volledig met kolen te stoppen per 2021 als ze dat zouden willen. Dat is op basis van vrijwilligheid. We kunnen ze niet dwingen om een aanvraag in te dienen. In het kader van de call for proposal is één vraag ingediend, door Onyx, namens de Power Plant Rotterdam. De centrale die reststromen verbrandt, waar we het zojuist over hadden, heeft geen voorstel ingediend of aangegeven waarom hij op die 35% is beland. Op dit moment wordt beoordeeld of de aanvraag voldoet, of we er met hen uit zouden kunnen komen, hoe dat eruit zou zien en of een en ander volledig in lijn is met de voorwaarden die wij daarbij hebben gesteld. Ik informeer u daar snel genoeg over. Zodra we dat hebben; laat ik het zo zeggen.
Brondocumenten
-
behandeling Verslag EK 2020/2021, nr. 43, item 9
-
10 mei 2022
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
5 april 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
31 maart 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
10 januari 2022
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister voor Klimaat en Energie -
10 januari 2022
verantwoordelijkheid verlopen: Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat - Klimaat en Energie -
29 juni 2021
toezegging gedaan
Toezegging Gesprekken met Duitsland over CO2-reductie en bruinkoolcentrales (35.668) (T03251)
De staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat – Klimaat en Energie zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Crone (PvdA), toe om de Kamer op de hoogte te houden van de gesprekken met Duitsland over de CO2-reductie en de (sluiting van) bruinkoolcentrales.
Nummer | T03251 |
---|---|
Status | afgevoerd |
Datum toezegging | 29 juni 2021 |
Deadline | 1 januari 2022 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat - Klimaat en Energie |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister voor Klimaat en Energie |
Kamerleden | drs. F.J.M. Crone (GroenLinks-PvdA) |
Commissie | commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (EZK/LNV) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | bruinkoolcentrales CO2-reductie kolencentrale |
Kamerstukken | Verbod op kolen bij elektriciteitsproductie in verband met beperking van CO2-emissie (35.668) |
Handelingen I 2020-2021, nr. 43, item 9, blz. 41
De heer Crone (PvdA):
Ten slotte. Ik ben blij dat de staatssecretaris ook enthousiast reageerde op de optie van deze marktsocialist om met Duitsland in overleg te gaan. Want als we het samen met Duitsland doen en dat goedkoper is, meer CO2 -reductie oplevert tegen een lagere prijs, dan moeten we dat doen. We hoeven die kolen dan ook niet vanuit Rotterdam naar Duitsland te vervoeren. En in Duitsland stoppen ze met die idiote bruinkool. En de Duitsers wíllen daar eerder mee stoppen; dat is het nieuwtje wat ik toch wilde brengen. Ze willen eerder stoppen. Dat zal dan na de verkiezingen gebeuren. Dus laten we hopen dat ook daar de PvdA en GroenLinks elkaar vasthouden, want dan gaat het vast eerder goed. En laat de FDP erbij komen, of hoe heten die partijen daar allemaal? Daar is de Duitse Hoekstra vast hartstikke voor te vinden en dan komt daar vast een coalitie die met ons een deal wil sluiten. Dan bel ik Frans Timmermans wel om dat goed te regelen in de boekhouding. Want als wij kolencentrales openhouden, is er meer CO2 -uitstoot hier. Dan gaat het niet goed met Urgenda. In Duitsland is er dan minder CO2 -uitstoot, maar daar heeft men een voordeel. Daar is toch over te onderhandelen? Dat is toch in feite een soort aanpassing binnen het ETS-systeem? Zo noemde de staatssecretaris het ook. Dus als Brussel dat goedkeurt, zijn we allemaal spekkoper. Maar "spek" mag je ook niet meer zeggen tegenwoordig. Ik ben dus blij dat de staatssecretaris er zo enthousiast over was, maar ik bedoel dit natuurlijk in alle ernst. Ik hoop dat we in het najaar gerapporteerd krijgen of er iets uit het overleg hierover met Duitsland is gekomen.
(…)
Handelingen I 2020-2021, nr. 43, item 9, blz. 45
Staatssecretaris Yeşilgöz-Zegerius:
Meneer Crone: dank voor alle steun voor de gesprekken die we met Duitsland hebben. Zodra er meer over te melden valt, zorg ik dat het hiernaartoe wordt gestuurd.
Brondocumenten
-
behandeling Verslag EK 2020/2021, nr. 43, item 9
-
6 december 2022
nieuwe status: afgevoerd
Voortgang: -
18 november 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
10 januari 2022
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister voor Klimaat en Energie -
10 januari 2022
verantwoordelijkheid verlopen: Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat - Klimaat en Energie -
29 juni 2021
toezegging gedaan
Toezegging Rapporten PBL en TNO inzake de klimaatdoelen (35.668) (T03255)
De staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat – Klimaat en Energie zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van de leden Van Kesteren (CDA) en Huizinga-Heringa (ChristenUnie), toe om de quickscan van TNO over de kosten van het in één keer stoppen met laagwaardige toepassing van biomassa en het rapport van PBL met de doorrekening van de klimaatdoelen naar de Kamer te sturen.
Nummer | T03255 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 29 juni 2021 |
Deadline | 1 januari 2022 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister voor Klimaat en Energie |
Kamerleden | J.C. Huizinga-Heringa (ChristenUnie) Mr. N.J.J. van Kesteren (CDA) |
Commissie | commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (EZK/LNV) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | biomassa klimaatdoelstellingen Nederlandse organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek Planbureau voor de Leefomgeving quickscan rapporten |
Kamerstukken | Verbod op kolen bij elektriciteitsproductie in verband met beperking van CO2-emissie (35.668) |
Handelingen I 2020-2021, nr. 43, item 9, blz. 42
De heer Niek Jan van Kesteren (CDA):
Ik ben nogal geïntrigeerd door de biomassadiscussie. Kan de staatssecretaris aangeven wat er nu precies misgaat in de economie als wij daarmee zouden stoppen? Ik wil dat graag helder hebben, want wij gaan nu iets doen wat de geloofwaardigheid van wetgeving zwaar op de proef stelt, in mijn optiek.
Staatssecretaris Yeşilgöz-Zegerius:
Misschien moeten we twee dingen uit elkaar trekken. De wet die vandaag voorligt, gaat over de productiebeperking van kolen. Daar is een minimum van 35% wel nodig, omdat bijvoorbeeld die ene kolencentrale niet minder dan 35% kolen kan gebruiken, omdat ze anders die zware afvalstoffen en het dierlijke zetmeel niet kan verbranden, die wel ergens verwerkt moeten worden. Daarvoor heb je dat dus nodig. Maar als de vraag is hoe dat er in Nederland nu uitziet, ook als je het hebt over die hoogwaardige toepassing waarover ik zojuist sprak toen ik als voorbeeld de glas- en keramiekindustrie gaf, waar die alternatieven niet zijn, dan wil ik dat met alle liefde toezeggen in een goede analyse, want dan gaat het echt ergens over. Maar ik denk dat je die dingen dan wel uit elkaar moet trekken. Dat is mijn betoog.
De heer Niek Jan van Kesteren (CDA):
Met alle respect voor de glas- en keramiekindustrie, maar als het daar nu op hangt … Ik wil toch graag meer weten over de omvang van de economische schade als wij stoppen met die biomassa.
Staatssecretaris Yeşilgöz-Zegerius:
De hoogwaardige toepassing, bedoelt u dan? Dat maakt wel uit.
De heer Niek Jan van Kesteren (CDA):
Het gaat er meer om: wat gebeurt er nou als we ermee ophouden? Hoeveel bedrijven komen er dan in moeilijkheden? En kunnen die niet met kolen werken?
Staatssecretaris Yeşilgöz-Zegerius:
Nee, maar nu gaan er weer discussies door elkaar lopen. Voor het in één keer stoppen met de laagwaardige toepassing van biomassa — laat ik het weer uit elkaar trekken — gericht op warmtenet en dergelijke, ligt er een quickscan van TNO, waarin die kosten heel duidelijk staan. Die quickscan is al naar de Tweede Kamer gegaan, maar die zal ik ook naar uw Kamer sturen. Die kosten zullen waarschijnlijk ook landen bij de huishoudens, als je daar in één keer mee stopt.
(…)
Handelingen I 2020-2021, nr. 43, item 9, blz. 42
Mevrouw Huizinga-Heringa (ChristenUnie):
Voorzitter. Dan het gebruik van laagwaardige houtige biomassa die wordt ingezet voor de energievoorziening. Daar hebben we het eigenlijk over. Die stoot wel CO2 uit, maar die wordt niet meegeteld. Daar zijn allerhande afspraken over. Dat klopt ook en dat moet ook. Daar moeten we ons aan houden, anders valt een hele hoop waar we van uitgaan uit elkaar, maar het zorgt toch voor ongemak. Ik denk dat het debat vanmiddag dat heeft laten zien, ook aan mijn fractie.
Heb ik nu goed begrepen dat het antwoord van de staatssecretaris is dat we het ons op dit moment niet kunnen veroorloven om daarvan af te zien, omdat we dan niet meer kunnen voldoen aan de reductieplicht van 25% CO2 -uitstoot die we hebben vanuit Urgenda? Is dat het antwoord? U heeft ook gezegd dat het afbouwpad dat er is, controversieel verklaard is. Maar als dat het antwoord is, zou de staatssecretaris dan toch iets kunnen zeggen over hoe zij de toekomst ziet van die laagwaardige — ik moet weer kijken of ik het goed zeg — houtige biomassa?
(…)
Handelingen I 2020-2021, nr. 43, item 9, blz. 46
Staatssecretaris Yeşilgöz-Zegerius:
Er was ook nog een vraag vanuit de ChristenUnie of het klopt dat we ons niet kunnen veroorloven om te stoppen met de laagwaardige toepassing van biomassa. In de discussie gingen alle toepassingen een beetje door elkaar, maar ik heb deze vraag opgeschreven bij de laagwaardige toepassing van houtige biomassa. Klopt het dat we ons dat niet kunnen veroorloven voor de klimaatdoelen? Ik heb het nu niet per definitie over het Urgenda-vonnis, maar over de klimaatdoelen. Dat klopt. We kunnen het ons niet permitteren om er acuut mee te stoppen. Een verstandig afbouwpad willen we allemaal en dat gaat er ook komen. Het is nu controversieel verklaard, maar ik ga er helemaal van uit dat een nieuw kabinet dat wel verstandig gaat invullen. Als je acuut zou stoppen, dan haal je de doelen veel later of niet. Dat heeft het PBL berekend. Dat geldt met name bij de gebouwde omgeving en glastuinbouw. De quickscan van TNO, dat ook heeft gekeken wat er gebeurt als je acuut stopt, laat zien dat het honderden miljoenen euro's per jaar zal kosten als je er op een niet-verstandige wijze mee stopt. Ik heb zojuist al toegezegd om beide rapporten van PBL en TNO naar uw Kamer te sturen. Daar staan al deze gegevens ook in.
Brondocumenten
-
behandeling Verslag EK 2020/2021, nr. 43, item 9
-
7 juni 2022
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
19 mei 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-
brief van de minister voor K&E en de staatssecretaris van I&W over beleidsinzet biogrondstoffen
EK 32.813 / 35.668, AG
-
-
10 januari 2022
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister voor Klimaat en Energie -
10 januari 2022
verantwoordelijkheid verlopen: Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat -
29 juni 2021
toezegging gedaan
Toezegging Informeren over uitkomsten marktconsultatie over kernenergie (35.092) (T03256)
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat – Klimaat en Energie, zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Van Ballekom (VVD), toe haar rond de zomer te informeren over de uitkomsten van een marktconsultatie over kernenergie naar aanleiding van de Tweede Kamermotie-Dijkhoff c.s. (32 645, nr. 93).
Nummer | T03256 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 22 juni 2021 |
Deadline | 1 januari 2022 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat - Klimaat en Energie |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister voor Klimaat en Energie |
Kamerleden | W.T. van Ballekom (VVD) |
Commissie | commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (EZK/LNV) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | kernenergie |
Kamerstukken | Ondersteunen opgave windenergie op zee (35.092) |
Handelingen I 2020-2021, nr. 42, item 8, Blz. 8-9.
De heer Van Ballekom (VVD):
(…)
Voorzitter. Het staat in de visie van de VVD vast dat bij een verantwoorde energiemix — ik kom nu op de energiemix, meneer Otten — een goede balans moet worden gevonden tussen de reguleerbare en niet-reguleerbare energie. Nietreguleerbare bronnen moeten worden aangevuld met reguleerbare bronnen, zoals kernfusie of kernenergie. Waarom kernenergie? Niet omdat er geen nadelen zouden zijn verbonden aan kernenergie. Zoals gezegd, aan alle energieproductie kleven nadelen. Nee, dat is om de elektriciteitsproductie CO2 -neutraal op te kunnen voeren in een samenleving die meer en meer afhankelijk wordt van elektriciteit. En het is absoluut onmisbaar als we de waterstofeconomie van de grond willen krijgen en belang hechten aan een zekere onafhankelijkheid wanneer het onze energievoorziening betreft. Kortom: een noodzakelijke aanvulling en, gelet op de beheersbaarheid van de nadelen die aan kernenergie verbonden zijn, toch verantwoord.
Ik ben ervan overtuigd dat de staatssecretaris deze uitgangspunten van harte onderschrijft en het beleid in die richting zal willen sturen voor zover daartoe nog de gelegenheid bestaat in deze kabinetsperiode. Zo niet, dan hoor ik dat graag van de staatssecretaris. In elk geval kan ze bij een eventuele portefeuilleoverdracht wijzen op het belang van de genoemde punten.
Handelingen I , 2020-2021, nr. 42, item 8, blz. 25.
Yeşilgöz-Zegerius:
(…)
Dan had ik een vraag van meneer Van Ballekom van de VVD over kernenergie. Die valt wat mij betreft iets te vaak onder het kopje overig. Dat kan ik na een maand al wel zeggen. Daar gaan we dus wat aan doen. De heer Van Ballekom zegt: voor een gezonde energiemix en om als land zo onafhankelijk mogelijk te blijven, heb je ook kernenergie nodig. Dat zeggen ook internationale onderzoeken. Onderschrijf ik dat? Jazeker. Kernenergie is niet uitgesloten. Dat wordt ook genoemd in het Klimaatakkoord. De reden dat daar nu geen concrete maatregelen voor voorliggen, is dat je voor 2030 bijvoorbeeld geen extra kerncentrale zou kunnen realiseren. Dat wil niet zeggen dat je dan niks doet. Op dit moment wordt een marktconsultatie uitgevoerd. We verwachten net voor zomer, ik denk in juli, de uitkomsten daarvan. Ik hoop u daarover rond de zomer te informeren. Dat is naar aanleiding van een motie van de heer Dijkhoff. Het is dus niet zo dat we op dit punt stilzitten. We kijken heel goed wat de markt nodig heeft en hoe we een gezonde energiemix kunnen hebben. Als overheid is het belangrijk dat we gewoon techniekneutraal zijn en blijven. Dat betekent ook, denk ik, dat je het je niet kunt permitteren om zaken uit te sluiten. Voor de leveringszekerheid is kernenergie uiteraard een goede optie.
Brondocumenten
-
behandeling Verslag EK 2020/2021, nr. 42, item 8
-
20 december 2022
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
16 december 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-
verslag van een schriftelijk overleg met de minister voor K&E over toezegging 'Informeren over uitkomsten marktconsultatie over kernenergie'
Voor kennisgeving aangenomen op 24 januari 2023 door Commissie EZK/LNV
EK 32.645 / 35.092, E
-
-
6 december 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
18 november 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
10 januari 2022
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister voor Klimaat en Energie -
10 januari 2022
verantwoordelijkheid verlopen: Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat - Klimaat en Energie -
22 juni 2021
toezegging gedaan
Toezegging Informeren over het onderzoek naar aanlanding stroomkabel van windpark door Schiermonnikoog (35.092) (T03257)
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat – Klimaat en Energie, zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Pijlman (D66), toe haar te informeren over het onderzoek naar de aanlanding van de stroomkabel van een windpark door Schiermonnikoog.
Nummer | T03257 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 22 juni 2021 |
Deadline | 1 januari 2022 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat - Klimaat en Energie |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister voor Klimaat en Energie |
Kamerleden | Drs. H.J. Pijlman (D66) |
Commissie | commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (EZK/LNV) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | Schiermonnikoog windenergie |
Kamerstukken | Ondersteunen opgave windenergie op zee (35.092) |
Handelingen I 2020-2021, nr. 42, item 8, blz. 12.
De heer Pijlman (D66):
(…)
Maar nu gaat Nederland 4 megaton CO2 -uitstoot besparen door de Noordzee vol te bouwen met windmolenparken in het kader van het energieakkoord. Dan gaan we daar ook nog eens een stroomkabel dwars door het unieke waddeneiland Schiermonnikoog voor aanleggen, een zeldzaam stuk Unesco werelderfgoed. Zoals ik al zei: voor de wieken van de windmolens wijkt de brede welvaart van de Nederlander.
Handelingen I , 2020-2021, nr. 42, item 8, blz. 25.
Yeşilgöz-Zegerius:
De heer Pijlman stelde een vraag over de kabel door Schiermonnikoog. Daar is inderdaad heel veel over te doen geweest. De heer Pijlman zegt dat hij die kabel geen goed idee vindt. Aan de ene kant hebben we een enorme opgave, en waarschijnlijk is die nog groter voor wind op zee, zoals we net bespraken. Aan de andere kant hebben we de drukte op de Noordzee. Je probeert te ontdekken wat de beste aanlandroute is en wat het meest efficiënt is. In een brief van 18 mei aan de Tweede Kamer heeft mijn voorganger aangegeven dat na overleg met de regio is besloten om meer tijd te nemen voor de definitieve beslissing over de route rond Schiermonnikoog, en om te kijken welke mogelijkheden en opties er nog meer zijn. Er zijn allerlei trajecten die daarover gaan. Ik ga sowieso de Tweede Kamer daarover informeren. De ingewikkeldheid is dat je nu kijkt wat mogelijk is, en tegelijkertijd weet — bijvoorbeeld door de motie van D66, die heel erg terecht is — dat er nog een grotere opgave uit Europa komt om naar 10 gigawatt extra te zoeken. Daardoor krijg je dit soort afwegingen. Er wordt nu weer heel nauwkeurig en heel voorzichtig met de regio gekeken hoe het precies zit. Daar kom ik dus echt nog op terug, in ieder geval richting de Tweede Kamer. Ongetwijfeld komt dat ook naar u toe.
Handelingen I , 2020-2021, nr. 42, item 8, blz. 29-30.
De heer Pijlman (D66):
Dank, voorzitter. Dank, staatssecretaris, voor de uitvoerige beantwoording. Er zijn nog een paar dingen blijven liggen. Ik heb stikstof genoemd. U zei: het onderzoek naar de aanlanding Schiermonnikoog komt ongetwijfeld naar u toe. Ik interpreteer dat maar als een toezegging: het komt naar u toe. Mooi.
Handelingen I , 2020-2021, nr. 42, item 8, blz. 33.
De heer Pijlman (D66):
En dat aanlandingsrapport krijgen we?
Yeşilgöz-Zegerius:
Ja, natuurlijk. De Tweede Kamer krijgt dat en ik weet niet precies hoe het dan hier landt.
De heer Pijlman (D66):
Wij krijgen het niet automatisch?
Yeşilgöz-Zegerius: Klopt. Ik zorg dat het dan ook hier landt. Dat was wat ik bedoelde met ongetwijfeld.
De voorzitter:
Wij noteren een toezegging dat u zorgt dat het ook in afschrift naar de Eerste Kamer komt.
Yeşilgöz-Zegerius:
Ja. Naar dat punt over Schiermonnikoog wordt specifiek gekeken en zodra we daar meer over weten, komt dat ook naar de Eerste Kamer. Helder.
Brondocumenten
-
behandeling Verslag EK 2020/2021, nr. 42, item 8
-
14 maart 2023
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
7 maart 2023
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-
verslag van een nader schriftelijk overleg met de minister van K&E over onderzoek naar aanlanding stroomkabel van windpark door Schiermonnikoog
Voor kennisgeving aangenomen op 14 maart 2023
EK 35.092 / 33.561, Q
-
-
22 november 2022
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
10 november 2022
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten: -
12 juli 2022
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
5 juli 2022
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
21 juni 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 juni 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
10 januari 2022
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister voor Klimaat en Energie -
10 januari 2022
verantwoordelijkheid verlopen: Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat - Klimaat en Energie -
22 juni 2021
toezegging gedaan