E090024
Laatste revisie: 29-05-2012

E090024 - Voorstel voor een richtlijn tot vaststelling van het kader voor het toepassen van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen plus een Actieplan voor de invoering van intelligente vervoerssystemen (ITS) in Europa



De Commissie wil met deze voorstellen een nieuwe impuls geven aan de invoering en het gebruik van ITS-systemen in het wegverkeer. ITS staat voor de ontwikkeling en toepassing van informatie- en communicatietechnologieën in de vervoerssector. Voorbeelden van ITS-toepassingen in het wegverkeer zijn verkeersbeheer en controlesystemen in steden en op de snelwegen, elektronische tolheffingsystemen en routenavigatiesystemen.


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: implementatietraject gestart.


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2008)887PDF-document, d.d. 16 december 2008

rechtsgrondslag

Artikel 71, lid 1 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap

commissie Eerste Kamer

beleidsterrein


Implementatie

Richtlijn 2010/40/EGPDF-document werd op 7 juli 2010 ondertekend door de Raad en het Europees Parlement en gepubliceerd in Pb EU L207 van 6 augustus 2010. Deze dient voor 27 februari 2012 geïmplementeerd te zijn.

Op 28 december 2011 werd een Wijziging Wegenverkeerswet 1994 aangeboden aan de Tweede Kamer (zie kamerstukken in de serie 33132). Dit voorstel is op 15 mei 2012 als hamerstuk in de Eerste Kamer afgedaan. Daarnaast komt er nog een ministeriële regeling intelligente transportsystemen.


Behandeling Eerste Kamer

Op 17 februari 2009 besloot de commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties (ESO) onderhavig voorstel ter kennisname aan de commissie Verkeer en Waterstaat te verzenden.

  • korte aantekening Commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties - 39587/HM/KL
    17 februari 2009

Standpunt Nederlandse regering

Actieplan: In het actieplan worden belangrijke onderwerpen geagendeerd die nodig zijn voor de implementatie van ITS. Voor een succesvolle implementatie is de Europese dimensie onmisbaar uit het oogpunt van interne markt en interoperabiliteit. Tevens kan door goede Europese samenwerking veel van elkaar worden geleerd. De gemeenschappelijke agendering en uitwerking van de onderwerpen in Europees verband heeft dan ook belangrijke meerwaarde ten opzichte van het nationaal uitwerken. Een actieplan is daarvoor een goed uitgangspunt. Het actieplan sluit goed aan op reeds bestaande communautaire programma's en komt een duurzaam vervoerssysteem ten goede.

Richtlijn: Voor de implementatie van ITS is samenwerking in de Europese Unie noodzakelijk. De regelgeving voor de toelating van voertuigen is al bijna geheel Europees geharmoniseerd. Zowel voor het behalen van schaalvoordelen voor fabrikanten als het garanderen van interoperabiliteit voor de consumenten zijn verdere afspraken op Europees niveau nodig.

In de voorgestelde richtlijn krijgt de Commissie uitgebreide bevoegdheden, doordat de bepalingen zeer generiek geformuleerd zijn. De nadere invulling zou in de benadering van de Commissie vooral via comitologie moeten gebeuren. De stevige rol die de Commissie hiermee aan zichzelf toebedeeld doet geen recht aan de belangen en de rol die verschillende partijen, zowel overheden als marktpartijen, hebben bij de succesvolle totstandkoming van ITS toepassingen.

De Nederlandse regering is positief over het actieplan, negatief over het huidige voorstel voor een richtlijn.

  • bnc-fiche Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, 802
    4 februari 2009

Samenvatting voorstel Europese Commissie

Actieplan

Het actieplan benoemt zes terreinen waarop actie nodig is:

  • 1. 
    Optimaal gebruik van weg-, verkeer- en trajectinformatie;
  • 2. 
    Continuïteit van ITS-toepassingen voor verkeers- en goederenmanagement op de vervoerscorridors en in stedelijke gebieden;
  • 3. 
    Verkeersveiligheid en beveiliging van vervoerssystemen (security-aspecten);
  • 4. 
    Integratie van het voertuig in de vervoersinfrastructuur;
  • 5. 
    Bescherming en beveiliging van gegevens en aansprakelijkheidsaspecten;
  • 6. 
    Europese samenwerking en coördinatie inzake ITS.

Richtlijn

De richtlijn is kaderstellend en bestaat uit aantal onderdelen:

  • 1. 
    coördinatieplicht lidstaten (art. 3, bijlage I)
  • 2. 
    door de Commissie op te stellen ITS-specificaties (art.4, bijlage II)
  • 3. 
    Typegoedkeuring ITS apparatuur en software (art. 5)
  • 4. 
    privacyvoorschriften (artikel 6)
  • 5. 
    Instellen van ITS-comité van lidstaten (art 8) en ITS advisory group (art. 9)
  • 6. 
    Rapportageplicht lidstaten (art. 10, bijlage III)

Een drietal beleidsopties zijn verkend:

A. Doorgaan op bestaande weg. Congestie, CO2-uitstoot en externe kosten stijgen in periode 2020 t.o.v. huidige situatie;

B. Nadruk op ondersteunende acties en coördinatie. Geeft reductie op bovenstaande parameters

B+ Bestaat uit optie B, aangevuld met kaderstellende richtlijn. 'High Level Group' wordt hiermee omgezet in comitologie. Geeft door verwachte snellere implementatie hogere impact, is niet gekwantificeerd.

  • PDF-document commissievoorstel Europese Commissie - COM(2008)886
    16 december 2008
  • PDF-document commissievoorstel Europese Commissie - COM(2008)887
    16 december 2008
  • PDF-document werkdocument Europese Commissie - SEC(2008)3084
    16 december 2008
  • PDF-document werkdocument Europese Commissie - SEC(2008)3083
    10 december 2008

Behandeling Raad

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.


Behandeling Europees Parlement

Op 6 juli 2010 heeft het Europees Parlement in tweede lezing een wetgevingsresolutie aangenomen over onderhavig voorstel.

In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen