30.034

Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)



Dit wetsvoorstel voorziet in een geheel nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering. Het voorstel beoogt activering van arbeidsgeschiktheid en biedt inkomensbescherming bij arbeidsongeschiktheid. De WIA sluit aan bij de Wet verbetering poortwachter en de Wet verlenging loondoorbetalingsverplichting bij ziekte 2003 en maakt onderscheid tussen enerzijds gedeeltelijke arbeidsgeschiktheid en anderzijds duurzame en volledige arbeidsongeschiktheid.

Het voorstel stelt arbeidsgeschiktheid in plaats van arbeidsongeschiktheid voorop en het voorziet in instrumenten die de reïntegratie van mensen in het arbeidsproces mogelijk moeten maken en in financiële prikkels voor zowel werkgevers als werknemers om die reïntegratie aantrekkelijk te maken.

Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.


Stand van zaken

Het voorstel is op 30 juni 2005 aangenomen door de Tweede Kamer. D66, Groep Wilders, VVD, CDA, SGP en LPF stemden voor.

De plenaire behandeling door de Eerste Kamer vond plaats op 1 november 2005. Tijdens de behandeling is de Motie-Westerveld (PvdA) c.s. inzake openstelling van de instrumenten premiekorting en no-riskpolis voor arbeidsgehandicapte werkzoekenden die onder verantwoordelijkheid van de gemeente vallen (EK 30.034 / 30.118, G) ingediend. De Eerste Kamer heeft deze motie op 8 november 2005 na stemming bij zitten en opstaan verworpen. PvdA, SP, GroenLinks en OSF stemden voor. De Eerste Kamer heeft het voorstel op 8 november 2005 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen. PvdA, GroenLinks en SP stemden tegen.

Dit wetsvoorstel werd gezamenlijk behandeld met de Wet invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (30.118).

De wet is opgenomen in Staatsblad 572 van 22 november 2005.

De inwerkingtreding is opgenomen in Staatsblad 619 van 8 december 2005.

Een wijziging van het Schattingsbesluit arbeidsongeschiktheidswetten is opgenomen in Staatsblad 621 van 8 december 2005.


Kerngegevens

ingediend

15 maart 2005

titel

Bevordering van het naar arbeidsvermogen verrichten van werk of van werkhervatting van verzekerden die gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn en tot het treffen van een regeling van inkomen voor deze personen alsmede voor verzekerden die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen)

schriftelijke voorbereiding

inbreng geleverd door

ondertekening

inwerkingtreding

Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld


Hoofdlijnen

  • Gedurende de eerste twee ziektejaren is de activering en reïntegratie van zieke werknemers primair de verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer zelf. De wettelijke plicht tot loondoorbetaling legt de verantwoordelijkheid voor inkomensbescherming bij de werkgever. Na afloop van de periode van loondoorbetaling beoordeelt het UWV eerst of de werkgever en de werknemer voldoende hebben gedaan om de werknemer terug te doen keren in het arbeidsproces. Vervolgens stelt het UWV op basis van een keuring vast of de werknemer ofwel volledig én duurzaam arbeidsongeschikt is, ofwel gedeeltelijk arbeidsgeschikt, waaronder ook tijdelijk volledige arbeidsongeschiktheid wordt verstaan.
  • In het geval van volledige én duurzame arbeidsongeschiktheid is activering niet aan de orde. De inkomensvoorziening van de arbeidsongeschikte is dan primair de verantwoordelijkheid van de overheid.
  • In het geval van gedeeltelijke arbeidsgeschiktheid is activering wél aan de orde. De verantwoordelijkheid voor activering ligt bij het UWV of -als de werkgever eigenrisicodrager is- bij de werkgever en werknemer. De overheid draagt, voor zover nodig, zorg voor inkomensbescherming.
  • Het verschil tussen deze beide groepen -volledig én duurzaam arbeidsongeschikt versus gedeeltelijk arbeidsgeschikt- is een essentieel onderdeel van de wet. De eerste groep bestaat uit personen die geen mogelijkheden tot het verrichten van arbeid hebben, terwijl de tweede groep die wel heeft, en dus gestimuleerd wordt hun mogelijkheden te benutten en zoveel mogelijk te reïntegreren.
  • In de WIA wordt onderscheid gemaakt tussen de Inkomensregeling Volledig Arbeidsongeschikten (IVA) en de Werkhervattingsregeling Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (WGA). Binnen de WGA bestaan er drie soorten uitkeringen: de loongerelateerde uitkering, de loonaanvullingsuitkering en de vervolguitkering. De mate van arbeidsongeschiktheid wordt vastgesteld door het UWV.


Documenten

38