Het doel van dit voorstel is het bereiken van veilige gebouwen in Groningen. Daartoe biedt het voorstel een publieke regeling met een navolgbaar en transparant versterkingsproces voor de gebouwen in Groningen. De rollen en verantwoordelijkheden van de betrokken partijen, waaronder gemeenten, worden vastgelegd en de positie van de eigenaar wordt verbeterd. Tevens worden er mogelijkheden geboden om de uitvoering te versnellen.
Met dit voorstel wordt de publieke aanpak van de versterking van gebouwen wettelijk verankerd, in het verlengde van het wettelijk regelen van de afhandeling van schade door bodembeweging als gevolg van de gaswinning uit het Groningenveld en de gasopslag bij Norg door de overheid, en krijgt de risicogerichte aanpak een wettelijke basis.
Gebouwen komen in aanmerking voor versterkingsmaatregelen indien zij niet aan de veiligheidsnorm voldoen. Om te bepalen of een gebouw veilig is, wordt de zogeheten Meijdamnorm gehanteerd. Deze norm beschrijft de maximaal aanvaardbare kans dat een individu overlijdt in of bij een gebouw door een aardbeving en is gesteld op een kans van 1 op de 100.000 per jaar.
Het voorstel heeft betrekking op gebouwen in de Groningse gemeenten waar veiligheidsrisico’s bestaan vanwege aardbevingen als gevolg van de gaswinning.
Het wetsvoorstel is een aanvulling op de Tijdelijke wet Groningen (35.250) waarin de publiekrechtelijke schadeafhandeling door de overheid is beschreven.
Op 3 mei 2022 is bij de Tweede Kamer de Novelle verbetering uitvoerbaarheid (36.094) ingediend. In deze novelle worden de onderdelen gewijzigd die met de amendementen van het Kamerlid Beckerman, gericht op ondersteuning voor eigenaren en versterking in eigen beheer aan het wetsvoorstel zijn toegevoegd (TK 35.603, 38 en TK 35.603, 68). Dit wordt gedaan om de amendementen uitvoerbaar te maken en aan te laten sluiten bij hetgeen al in de praktijk gebeurt en bij de verantwoordelijkheidsverdeling van de betrokken partijen.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (EK, A herdruk) is op 10 maart 2021 aangenomen door de Tweede Kamer.
Voor: VVD, CDA, D66, GroenLinks, ChristenUnie, DENK, SGP, FVD, Krol.
Tegen: PVV, SP, PvdA, PvdD, 50PLUS, Van Kooten-Arissen.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 18 april 2023 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen.
Voor: OSF, Fractie-Nanninga, PvdA, GroenLinks, D66, SGP, ChristenUnie, CDA, VVD, FVD en Fractie-Frentrop.
Tegen: PVV, SP, PvdD, Fractie-Otten en 50PLUS.
De Eerste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft bij brief van 19 juli 2023 vragen gesteld aan de staatssecretaris van EZK over de contourennota herziening mijnbouwstelsel in reactie op de brief van 10 mei 2023 (EK 32.849 / 35.603 / 36.094, A en bijlagen) en bij brief van 19 juli 2023 vragen gesteld naar aanleiding van de brief van 8 mei 2023 over de afhandeling van de kosten van schade als de NAM wordt ontmanteld en het belang van Shell en ExxonMobil om hier een akkoord over te sluiten (EK 33.529 / 35.603 / 36.094, P en bijlagen) (naar aanleiding van toezegging T03576 brieven onderhandelingsakkoord).
De Eerste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft op 11 juli 2023 inbreng geleverd op de brief van de staatssecretaris van EZK van 8 mei 2023 over de afhandeling van de kosten van schade als de NAM wordt ontmanteld en het belang van Shell en ExxonMobil om hier een akkoord over te sluiten (EK 33.529 / 35.603 / 36.094, P en bijlagen) (naar aanleiding van toezegging T03576 brieven onderhandelingsakkoord).
Dis voorstel werd gezamenlijk behandeld met Novelle verbetering uitvoerbaarheid (36.094).
ingediend
13 oktober 2020titel
Wijziging van de Tijdelijke wet Groningen in verband met de versterking van gebouwen in de provincie Groningenschriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld
-
19 juli 2023
brief aan de staatssecretaris van EZK over vragen naar aanleiding van brief 8 mei 2023 met vragen inzake de toezegging T03576 EK, nog niet als Kamerstuk gepubliceerd -
19 juli 2023
brief aan de staatssecretaris van EZK met vragen over toezending Contourennota herziening mijnbouwstelsel EK, nog niet als Kamerstuk gepubliceerd -
-
-
-
-
-
-
10 mei 2023
brief van de staatssecretaris van EZK over contourennota herziening mijnbouwstelsel EK 32.849 / 35.603 / 36.094, A Bevat bijlagen -
8 mei 2023
brief van de staatssecretaris van EZK over de afhandeling van de kosten van schade als de NAM wordt ontmanteld en het belang van Shell en ExxonMobil om hier een akkoord over te sluiten EK 33.529 / 35.603 / 36.094, P Bevat bijlagen -
-
-
-
-
-
-
-
5 oktober 2022
verslag van een mondeling overleg met de staatssecretaris Mijnbouw, gehouden op 13 september 2022 over gaswinning en leveringszekerheid EK 33.529 / 29.023 / 35.603 / 36.094, O -
-
20 september 2022
brief van de staatssecretaris van EZK ter aanbieding Werkprogramma 2023 Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) EK 33529, N Bevat bijlage -
-
-
-
-
-
-
-
-
29 juni 2021
stemming moties Inwerkingtreding wijziging van de tijdelijke wet Groningen Handelingen TK 2020/2021, nr. 94, item 26 -
-
-
24 juni 2021
tweeminutendebat Inwerkingtreding wijziging tijdelijke wet Groningen Handelingen TK 2020/2021, nr. 93, item 14 -
-
-
-
-
16 juni 2021
brief regering; Reactie provincie Groningen inzake voornemen gefaseerde inwerkingtreding Wet voor versterking gebouwen in Groningen. TK, 85 Bevat bijlage -
-
-
-
-
-
26 mei 2021
brief commissie; Openbaarmaking van de notitie over de gedifferentieerde inwerkingtreding van wetten TK, 80 Bevat bijlage -
-
25 mei 2021
brief van de minister en staatssecretaris van EZK met overzicht aanhangige en nog te ontvangen wetsvoorstellen waarvan het gewenst is dat de Eerste Kamer deze voor het zomerreces afhandelt EK 35.603 / 35.092 / 35.522 / 35.668, E -
-
-
-
-