E170022 - Voorstel voor een richtlijn tot wijziging van Richtlijn 1999/62/EG betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen
Het richtlijnvoorstel bevat regels om tekortkomingen in de huidige regelgeving weg te werken, om zo een efficiënt en betrouwbaar vervoerssysteem te creëren.
Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in commissie Eerste Kamer.
nationaal
Op 31 oktober 2017 besloten de commissies IMRO en EZ om het verslag van het schriftelijk overleg met de regering inzake het Europese mobiliteitspakket voor kennisgeving aan te nemen.
Europees
Op 2 december 2019 slaagde de Transportraad er niet in een compromis te bereiken ten aanzien van het voorstel. Een blokkerende minderheid, waaronder Nederland, kon zich niet vinden in het compromisvoorstel, omdat het onevenredige administratieve en financiële lasten met zich mee zou brengen. Op basis van deze uitkomst heroriënteert de Europese Commissie zich op het dossier.
volledige titel
Voorstel voor een richtlijn tot wijziging van Richtlijn 1999/62/EG betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen
document Europese Commissie
COM(2017)275, d.d. 31 mei 2017
rechtsgrondslag
Art. 71 en 73 EG-verdrag, art. 91 VWEU, art. 113 VWEU
commissies Eerste Kamer
verwante dossiers
Op 31 oktober 2017 besloten de commissies IMRO en EZ om het verslag van het schriftelijk overleg met de regering inzake het Europese mobiliteitspakket voor kennisgeving aan te nemen.
Op 21 september 2017 hebben de commissies IMRO en EZ een brief gestuurd aan de Minister van Infrastructuur en Milieu met nadere vragen over het Europese mobiliteitspakket.
Tijdens de gecombineerde vergadering van de commissies IMRO en EZ op 12 september 2017 hebben de fracties van de VVD en SP aangegeven inbreng te leveren voor schriftelijk overleg.
Op 4 juli 2017 besloot de commissie voor Infrastructuur en Ruimtelijke Ordening en de commissie voor Economische Zaken onderhavig voorstel uit het Mobiliteitspakket van de Europese Commissie in behandeling te nemen. Op 12 september 2017 kunnen de leden van de commissies Financiën en Europese Zaken inbreng voor schriftelijk overleg leveren.
-
-
Verslag van een schriftelijk overleg inzake vragen over Europese mobiliteitspakket
Voor kennisgeving aangenomen door de commissies IMRO en EZ op 31 oktober 2017 Eerste Kamer - 34.734, EK, A
26 oktober 2017 -
-
Op 26 oktober 2017 stuurde de regering op het verzoek van het lid Jasper van Dijk een reactie over Oost-Europese chauffeurs die maandenlang in hun cabine leven.
Op 22 september 2017 stuurde de regering een brief inzake de eerste Raadswerkgroepen die in het kader van het EU-mobiliteitspakket in Brussel zijn gehouden en een analyse van het krachtenveld.
De Tweede Kamer heeft op 12 juli 2017 de Europese Commissie middels een politiek dialoog haar uitslag gestuurd van de subsidiariteitstoets over 6 voorstellen uit het EU-mobiliteitspakket, waaronder onderhavig voorstel en het voorstel voor een richtlijn betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling (E170020). Met de brief aan de Europese Commissie geeft de Tweede Kamer aan dat er binnen de commissie IenM geen meerderheid bestaat voor een negatief subsidiariteitsoordeel over de voorstellen. Wel zijn er enkele vragen over de proportionaliteit gesteld in het kader van de politieke dialoog met de Europese Commissie.
Op 4 juli 2017 stemde de Tweede Kamer (met uitzondering van de fractie van de PVV) voor de beëindiging van het behandelvoorbehoud bij de voorstellen uit het Mobiliteitspakket (34.734, 3). De gemaakte afspraken met de regering over de informatievoorziening zijn hiermee vastgesteld.
Op 27 juni 2017 werd er een algemeen overleg gehouden over het behandelvoorbehoud bij de 5 voorstellen uit het Mobiliteitspakket.
De commissie voor Europese Zaken heeft namens de commissie Infrastructuur en Milieu op 15 juni 2017 (34.734, 2) de regering laten weten een behandelvoorbehoud te plaatsen bij 5 voorstellen uit het Mobiliteitspakket. Het betreft de volgende voorstellen:
-
-EU-voorstel voor Verordening road haulage (cabotage) - COM (2017) 281
-
-EU-voorstel voor Verordening rust- en rijtijden - COM (2017) 277
-
-EU-voorstel voor Richtlijn detachering wegverkeer - COM (2017) 278
-
-EU-voorstel voor Richtlijn Europese electronische tolsystemen - COM (2017) 280
-
-EU-voorstel voor Richtlijn Eurovignet - COM (2017) 275
Op 7 juni 2017 besloot de commissie voor Infrastructuur en Milieu te inventariseren of er belangstelling is voor een technische briefing over het Mobiliteitspakket.
-
-
brief regering; Toezegging naar aanleiding van het algemeen overleg EU-mobiliteitspakket van 27 juni 2017 34.734, TK, 14
22 september 2017 -
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 27 juni 2017, over het EU-mobiliteitspakket Tweede Kamer - 34.734, TK, 12
25 juli 2017 -
Brief in het kader van de politike dialoog betreffende het EU-mobiliteitspakket Tweede Kamer - 34.734
12 juli 2017 -
stemming Tweede Kamer Beëindiging behandelvoorbehoud EU-Mobiliteitspakket Tweede Kamer - 34.734, nr. 95, item 13
4 juli 2017 -
stemming brief van de vaste commissie voor Europese Zaken inzake het plaatsen van een parlementair behandelvoorbehoud bij een vijftal EU-voorstellen van het EU-mobiliteitspakket (34734, nr. 2) Tweede Kamer - 34.734, nr. 89, item 9
20 juni 2017
Op 26 juni 2017 ontving de kamer een brief met daarin de standpunten van de regering over het voorstel.
De regering geeft aan zich te kunnen vinden in de bevoegdheid. De Europese Commissie baseert de bevoegdheid van de EU voor het voorstel op grond van artikel 90 VWEU. Ter uitvoering daarvan stellen, artikel 91, eerste lid, VWEU, het Europees Parlement en de Raad gemeenschappelijke regels, voorwaarden, maatregelen en overige dienstige bepalingen vast. De regering is van mening dat het voorstel hieraan voldoet.
De subsidiariteit wordt door de regering deels positief en deels negatief beoordeelt.
De regering vind het onwenselijk dat er op Europees niveau regelgeving wordt vastgesteld waarin de nationale beleidskeuze ten aanzien van het gebruik van vignetten wordt beperkt. Ook het oormerken van inkomsten hoort volgens de regering niet door de EU te worden voorgeschreven. De regering is positief ten aanzien van de uitbreiding van de reikwijdte van de richtlijn. Dit is volgens de regering logisch gelet op de bestaande Europese wet- en regelgeving voor alle soorten voertuigen.
De regering is eveneens deels positief en deels negatief ten aanzien van de proportionaliteit van het voorstel. Volgens de regering beperkt de wijze waarop tolheffingen moeten worden
toegepast in het voorstel de instrumentvrijheid. De kaderstelling van het voorstel beoordeelt de regering daarentegen wel positief. De regering vindt het belangrijk dat er kaders zijn om het vrij verkeer van personen en goederen in goede banen te leiden en discriminatie van buitenlandse weggebruikers te voorkomen. Het voorstel is volgens de regering niet proportioneel ten aanzien van het verplicht differentiëren van toltarieven op CO2 voor alle voertuigcategorieën en de rapportageverplichting. De rapportageverplichting leidt volgens de regering tot hoge uitvoeringslasten, die niet in balans staan met de door de Commissie geschetste voordelen.
-
brief regering; Fiche: Wijziging Eurovignetrichtlijn Ministerie van Buitenlandse Zaken - 34.734, TK, 9
26 juni 2017
Het richtlijnvoorstel bevat regels om tekortkomingen in de huidige regelgeving weg te werken, om zo een efficiënt en betrouwbaar vervoerssysteem te creëren. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de aanpak van milieuproblemen. Het voorstel bevat maatregelen voor het schrappen van de variatie van toltarieven op basis van de Euro-emissienormen en het schrappen van omslachtige kennisgevingsverplichtingen.
Daarnaast wordt voorgesteld om autobussen, personenauto's en bestelwagens op te nemen onder het toepassingsgebied van de richtlijn, waardoor de infrastructuurheffingen voor het wegvervoer coherenter worden. Daarbij wordt de CO2-uitstoot doorberekend in de heffingen.
-
Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 1999/62/EG betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen commissievoorstel Europese Commissie - COM(2017)275
31 mei 2017 -
Impact assessment bij de voorstellen COM(2017)275 en 276 [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2017)180
31 mei 2017 -
Samenvatting van het impact assessment bij de voorstellen COM(2017)275 en 276 werkdocument Europese Commissie - SWD(2017)181
31 mei 2017
Op 2 december 2019 slaagde de Transportraad er niet in een compromis te bereiken ten aanzien van het voorstel. Een blokkerende minderheid, waaronder Nederland, kon zich niet vinden in het compromisvoorstel, omdat het onevenredige administratieve en financiële lasten met zich mee zou brengen. Op basis van deze uitkomst heroriënteert de Europese Commissie zich op het dossier.
In de derde kwartaalrapportage van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat van september 2018 over EU-wetgevingsonderhandelingen in de Milieuraad & Transportraad werd bij de stand van zaken aangegeven dat besprekingen onder het Bulgaarse voorzitterschap niet hebben plaatsgevonden en ook onder het Oostenrijkse Voorzitterschap niet worden opgepakt.
Op 5 december 2017 vond tijdens de Transportraad een beleidsdebat plaats over de EETS-richtlijn en de Eurovignet richtlijn.
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
-
-
EU-wetgevingsonderhandelingen Milieuraad & Transportraad 25 september 2018
-
-
brief regering; Verslag van de Transportraad van 5 december 2017 Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat - 21.501-33, TK, 689
18 december 2017
Op 25 oktober 2018 is tijdens de eerste lezing van het voorstel een wetgevingsresolutie aangenomen.
Op 7 juni 2018 publiceerde de TRAN-commissie een verslag met amendementen (2017/0114(COD)) over het voorstel.
Op 24 mei 2018 stemde de de commissie voor vervoer en toerisme (TRAN commissie) in met een ontwerpverslag (PE 615.363) over het voorstel.
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
-
Europees Parlement - Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement van 25 oktober 2018 over het voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 1999/62/EG betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen (COM(2017)0275 – C8- 0171/2017 – 2017/0114(COD)) Europees Parlement - P8_TA-PROV(2018)0423
25 oktober 2018 -
Europees Parlement - Verslag over het voorstel betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen Europees Parlement - 2017/0114(COD)
7 juni 2018 -
Europees Parlement - Ontwerpverslag met amendementen COM(2017)275 Europees Parlement - PE 615.363
8 januari 2018
Op 11 oktober 2017 startte de Tsjechische Senaat een politiek dialoog met de Europese Commissie inzake het voorstel.
Op 26 september 2017 stuurde de Roemeense Senaat een opinie in het kader van de politieke dialoog naar de Europese Commissie.
Op 3 augustus 2017 stuurde de Italiaanse Senaat een opinie in het kader van de politieke dialoog naar de Europese Commissie over het Europese mobiliteitspakket.
Op 5 juli 2017 heeft de Oostenrijkse federale raad in een gemotiveerd advies aangegeven het voorstel in strijd te achten met het subsidiariteits- en proportionaliteitsbeginsel.
De deadline voor het indienen van een subsidiariteitsoordeel is 4 september 2017.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.
-
-
Opinie van de Roemeense Senaat inzake COM(2017)275 26 september 2017
-
-
Gemotiveerd advies Federale Raad Oostenrijk COM (2017) 275 EN [en] standpunt nationaal parlement 5 juli 2017